
	

Preliminary	Report	on	Media	Coverage	
prior	to	the	26	September	Constitutional	

Referendum	
20	August	–	25	September	2016	

AZERBAIJAN	

IRFS	|	IMS	|	MEMO	98	

Change	in	the	Air:	Monitoring	and	Promoting	Media	Pluralism	in	Azerbaijan	
	

	

	

	

	

Baku,	Tbilisi,	Bratislava	

10	October	2016	 	



2	
	
1.	 INTRODUCTION		
	
Institute	 for	 Reporters`	 Freedom	 and	 Safety	 (IRFS),	 an	 independent,	 non-partisan	
Azerbaijani	NGO	dedicated	 to	 freedom	of	expression	and	 the	media,	and	a	Slovak	watch-
dog	 organisation	 MEMO	 98,	 have	 	 jointly	 monitored	 the	 coverage	 of	 the	 Azerbaijani	
political	scene	in	the	selected	media	in	the	framework	of	the'Change	in	the	Air:	Monitoring	
and	Promoting	Media	Pluralism	in	Azerbaijan'	project.		
	
The	project	is	implemented	in	cooperation	with	the	International	Media	Support	(IMS)	and	
intends	 to	 provide	 a	 comprehensive	 monitoring	 to	 assess	 the	 current	 level	 of	 political	
diversity	 in	 Azerbaijani’s	 media	 news	 reporting.	 Prior	 and	 beyond	 the	 26	 September	
constitutional	 referendum,the	 project	 will	 in	 span	 of	 several	 months	 seek	 to	 assess	 the	
current	level	of	political	pluralism	in	media	reporting,	including	concrete	comparisons	and	
analysis.		
	
The	methodology	that	measures	the	total	amount	of	time	and	space	devoted	to	monitored	
subjects	 as	 well	 as	 the	 manner	 in	 which	 the	 monitored	 subjects	 have	 been	 portrayed	
(positive,	neutral	or	negative),	was	developed	by	MEMO	98	which	has	carried	out	similar	
projects	in	more	than	50	countries	in	the	last	18	years,	 including	in	Azerbaijan.1	Given	its	
comprehensive	 content-oriented	 approach,	 the	 methodology	 is	 specially	 designed	 to	
provide	 in-depth	 feedback	 on	 pluralism	 and	 diversity	 in	 media	 reporting,	 including	
coverage	of	chosen	subjects	and	themes.2	
	
The	 monitoring	 aims	 to	 offer	 professional,	 comprehensive,	 and	 objective	 assessment	 of	
political	 diversity,	 accuracy,	 and	 balance	 in	 the	 news	 programmes	 and	 politics-related	
materials	on	six	television	channels,	two	radio	stations	and	two	online	media	outlets.3	The	
project’s	findings	are	not	intended	to	support	any	one	political	party	but	the	integrity	of	the	
media	environment	as	a	whole	during	and	beyond	the	campaign	season.	The	findings	will	
be	 compiled	 into	 three	monitoring	 reports	 about	 the	media’s	 behavior	 during	 the	whole	
period	 and	 disseminated	 to	 the	 public,	 media,	 civil	 society,	 political	 parties,	 and	
international	community.		
	
This	 is	 the	 first	 report	which	 covers	 the	 period	 from	20	August	 to	 2	 September	 and	 the	
official	 referendum	 campaign	 (3-25	 September	 2016).	 Following	 is	 the	 summary	 of	 the	
main	findings:	

 
 
 
 
 
 

 
																																																													
1	 More	information	about	MEMO	98	is	available	at:http://www.memo98.sk	
2	 The	media	monitoring	includes	quantitative	analysis	of	the	coverage	which	focussed	on	the	amount	of	

time	 allocated	 to	 each	 subject,	 as	 well	 as	 the	 tone	 of	 the	 coverage	 in	 which	 the	 relevant	 political	
subjects	are	portrayed:	positive,	neutral	or	negative.	Qualitative	analysis	assesses	the	performance	of	
the	media	against	specific	principles	or	benchmarks	–	such	as	ethical	or	professional	standards	–	that	
cannot	 be	 easily	 quantified.	 Monitors	 report	 on	 distortions,	 unbalanced	 coverage,	 unfairness,	
inaccuracy,	bias,	and	anything	else	that	is	important	to	good	quality	reporting.	

3	 Television:		 AzTV,	İTV,	Lider,	ATV,	Space	and	Khazar	
Radio:		 Azerbaijan	Radio	and	Ichtimai	Radio	
Web	portals:		 Meydan.tv	and	Musavat.com	



3	
	
2.	 EXECUTIVE	SUMMARY	
	

• The	 media	 as	 a	 whole	 did	 not	 provide	 ample	 information	 about	 political	
alternatives	 ahead	 of	 the	 26	 September	 constitutional	 referendum.	 As	 such,	
based	 on	 the	 preliminary	 findings,	 even	 if	 voters	 followed	 several	media,	 it	
was	difficult	for	them	to	form	an	objective	view	of	the	campaign	and	to	make	
an	informed	choice	at	the	ballot	box.		

	
• Regrettably,	current	media	monitoring	findings	indicate	lack	of	any	diversity	

or	 balance	 in	 the	 political	 reporting,	 particularly	 in	 the	 state-funded	media.	
Major	TV	channels	were	engaged	in	promoting	the	incumbents,	 in	particular	
the	president	and	the	government.	

	
• The	state-funded	and	private	broadcasters	positively	reflected	on	the	work	of	

the	 president	 and	 other	 state	 officials,	 pointing	 out	 achievements	 and	
successes,	while	independent	and	critical	opinions	on	their	performance	were	
largely	absent.		

	
• Moreover,	the	state-funded	media	offered	limited	coverage	of	the	referendum	

campaign	 in	 their	news	programmes.	This	was	 combined	with	 the	 facts	 that	
some,	political	groups	decided	not	to	utilize	either	free	or	paid	airtime.	
	

• There	 was	 no	 significant	 difference	 in	 coverage	 prior	 and	 during	 official	
referendum	campaign	by	the	state-funded	broadcasters	(AzTV	and	Radio,	ITV	
and	Radio).	During	the	campaign	period,	the	channels	devoted	between	91	to	
99	 per	 cent	 to	 the	 authorities,	 ruling	 party	 and	members	 of	 the	 president’s	
family	(including	the	late	president	Heydar	Aliyev).		
	

• The	private	channels	adopted	a	similar	approach.	In	comparison	with	the	pre-
campaign	period,	 they	devoted	 less	 coverage	 to	 the	 ruling	 authorities	 but	 it	
still	constituted	between	80	per	cent	on	Lider	TV	to	96	per	cent	on	Space	TV.	
Khazar	TV	presented	greater	diversity	of	views	showing	five	parties	and	also	
independent	 deputies.	 Its	 political	 coverage	 was	 overall	 neutral	 in	 tone,	
except	for	the	opposition.	

	
• Only	the	online	media	provided	voters	with	more	diverse	 information	about	

various	 political	 opinions,	 including	 alternative	 viewpoints	 concerning	 the	
referendum.	 Interestingly,	 the	 online	 source	 musavat.com	 offered	 rather	
informative	 reporting	 and	presented	 the	highest	number	of	 political	 parties	
and	candidates	(17).		

	
• While	 the	media	 aired	 educational	 spots	 and	materials,	 there	was	 a	 general	

lack	of	 in-depth	and	analytical	coverage	that	would	help	the	voters	to	better	
understand	different	political	views	as	well	as	questions,	positions	or	context	
of	 referendum-related	 matters.	 In	 addition,	 ANS,	 the	 channel	 with	 more	
independent	 editorial	 line,	 was	 taken	 off	 the	 air	 prior	 to	 the	 campaign	 (in	
July),	which	further	limited	already	marginalized	independent	media	sources.			

	
	
	
	



4	
	
3.	 BACKGROUND	OVERVIEW	
	
The	 referendum	 campaign	 period	 started	 on	 3	 September.	 The	 Central	 Election	
Commission	(CEC)	registered	three	campaign	groups,	namely	New	Azerbaijan,	Municipality	
and	Civil	Society.	All	 three	of	 them	supported	 the	 referendum.	At	 the	 same	 time,	 the	CEC	
refused	to	register	Republic,	an	opposition	campaign	group.		
	
According	 to	 the	 Election	 Law,	 the	 public	 Ichtimai	 Television	was	 obliged	 to	 offer	 free	
airtime	to	registered	campaign	groups.	In	addition,	the	law	provides	for	paid	airtime	that	
could	 be	utilized	 in	 private	media	 and	 a	 number	 of	 private	 broadcasters	 published	 their	
price-lists.4	However,	independent	experts	and	some	political	groups	considered	the	prices	
to	be	prohibitively	high.	For	instance,	the	most	popular	Khazar	TV	charged	2,400	AZN	per	
minute	 (approximately	 EUR	 1,320)	 in	 the	 evening	 prime	 time.	 The	 public	 Ichtimai	 TV	
charged		3,000	AZN(approximately	EUR	1,650)	per	minute.	In	result,	the	opposition	parties	
or	 initiatives	refused	 to	 take	up	such	opportunity	and	 instead	conducted	meetings	 in	 the	
regions	and	put	their	campaign	materials	on	assigned	promotional	places.		
	
	
4.	 MEDIA	MONITORING	FINDINGS		
	
TV	CHANNELS	(State-funded)	
	
AzTV	
	
AzTV	is	the	first	television	channel	in	Azerbaijan	that	broadcastssince	1956	and	is	financed	
entirely	 from	 the	 state	 budget.	 During	 the	 primetime,	 AzTV	 airs	 the	 Russian-language	
‘Novosti’	(News)	news	programme	at	18:00,	and	two	newscasts	in	Azeri	language,	namely	
‘Region	 Khabarlari’	 (News	 on	 Regions)	 at	 19:00	 and	 ‘Khabarlar’	 (News)	 at	 20:00.	
Noteworthy,	the	monitoring	revealed	that	the	state-owned	AzTV	and	public	ITV	regularly	
exchanged	 their	 news	 stories	 and	 texts.,	 with	 the	 same	 materials	 included	 in	 ‘Region	
Khabarlari’,	regional	news	of	AzTV	and	‘Jarchi	Region’,	regional	news	of	ITV.	
	
Based	 on	 the	 findings,	 all	 the	 news	 coverage	 was	 presented	 in	 a	 manner	 resembling	
propaganda	of	the	current	authorities.	At	the	same	time,	the	channel,	which	is	paid	by	all	
people’s	taxes,	ignored	any	opposing	or	alternative	views.	
	
AzTV	broadly	covered	activities	of	the	president	Ilham	Aliyev,	including	in	his	capacity	as	
the	chairman	of	the	National	Olympic	Committee	–	it	dedicated	him	some	34	per	cent	in	the	
first	 monitoring	 period	 (before	 the	 campaign)	 and	 54	 per	 cent	 during	 the	 official	
referendum	 campaign	 (the	 largest	 portion	 from	 among	monitored	 channels).	 As	 a	 usual	
practice,	 20-25	minutes	 of	 news	programmes	 that	normally	 last	 for	45-60	minutes	were	
devoted	to	president’s	trips	to	regions,	with	special	reports	of	these	trips.	These	are	then	
subsequently	 re-run	 in	 a	 Sunday’s	 weekly	 analytical	 programme‘Hafta’	 (Week).	 On	 10	
September,	 ‘Novosti’news	 programme	 devoted	 32	 out	 of	 the	 total	 45	 minutes	 to	 Ilham	
Aliyev’s	trips	and	meetings	in	one-sided	propaganda	style.	Similar	way	of	presentation	was	
seen	 in	 the	 programme	 ‘GununNabzi’	 (Pulse	 of	 the	 Day)	 where	 the	 issues	 raised	 by	 the	
																																																													
4	 The	 following	media	 outlets	 offered	 a	 chance	 to	 purchase	 paid	 adverstisements:	 Ichtimai	 Television	

and	 Radio	 Broadcasting	 Company,	Lider	TV	 and	 Radio	 Broadcasting	 Company,	Khazar	 TV	 and	Azad	
Azerbaijan	 TV(broadcast	 media);	 Azerbaijan,	 Hafta	 Ichi,	 Yeni	 Azerbaijan,	 Bakinski	 Rabochi,	 Khalg	
Jabhasi,	 525th	 Newspaper,	 Khalg	 Newspaper,	 Movge	 and	 Iki	 Sahil(newspapers)	 and	 Report,	 Trend,	
Gundalik	Telegraph,	APA	Holding	and	1news(news	agencies).	



5	
	
president	were	discussed	with	 the	heads	of	state	agencies.	At	 the	same	time,	citizens	are	
regularly	shown	thanking	and	praising	the	president	for	his	activities.	During	the	last	ten	
days	 of	 August,	 the	 president	 allocated	 65	 mil.	 AZN	 (approximately	 EUR	 35.7	 mil.)	 for	
regional	road	constructions,	which	was	widely	promoted	by	the	channel.	
	
Among	other	monitored	subjects,	the	government	received	considerable	coverage	with	19	
per	cent	prior	and	some	11	per	cent	during	the	campaign	period.	On	August	26,	the	channel	
dedicated	large	portion	of	its	broadcast	to	the	First	lady	Mehriban	Aliyeva	on	the	occasion	
of	her	birthday,	resulting	to	some	16	per	cent	of	the	political	coverage	in	the	pre-campaign	
period.	 The	 former	 president	Heydar	Aliyev	was	 given	 10	 per	 cent	 of	 the	 relevant	 news	
airtime	during	the	campaign,	the	largest	share	from	among	monitored	channels.	
	
As	 far	 as	 the	 referendum	 topic	 is	 concerned,	 AzTV	 regularly	 covered	 meetings	 and	
activities	of	the	CEC,	and	aired	various	educational	spots.	Nevertheless,	there	was	no	direct	
campaigning	 presented	 by	 the	 channel.	 It	 has	 repeatedly	 covered	 the	 registration	 of	 the	
pro-referendum	campaign	groups,	while	it	failed	to	report	on	the	denial	of	registration	of	
the	group	opposing	the	referendum.	In	addition,	a	major	anti-referendum	rally	organised	
by	 the	 opposition	 on	 11	 September	 was	 not	 shown	 in	 the	 news.	 During	 the	 campaign	
period,only	 the	 ruling	 YAP	 party	 (New	 Azerbaijan	 Party)	 received	 a	 more	 significant	
coverage	on	the	channel,	with	7	per	cent.	
	
Ichtimai	Television	(ITV)	
	
Ichtimai	 TV	 airs	 three	 news	 programmes	 during	 the	 prime	 time;	 the	 Russian	 and	
Azerbaijani	 versions	 of	 ‘Jarchi’	 (Herald)	 news	programme	at	 18:30	 (lasts	 for	 10-15	min)	
and	20:30	(lasts	for	30-45	min),	and	‘Jarchi	Region’at	21:00	(lasts	for	15	min).	On	Sundays,	
the	 channel	 airs	 ‘HaftaninYekunu’	 (Review	 of	 the	 Week)	 analytical	 weekly	 programme	
(lasts	for	60-75	min).		
	
As	 for	 the	 news	 reporting,	 the	 channel’s	 coverage	 is	 not	 driven	 by	 news	 worthiness,	
importance,	relevance	or	topicality,	but	rather	by	the	political	ranking	within	the	country.	
Its	newscasts	always	start	with	 Ilham	Aliyev’s	decrees,	 receptions	and	visits.	The	 longest	
news	stories	were	the	ones	about	the	president.	For	example,	on	4	September,	most	of	the	
one-hour	 weekly	 analytical	 programme	 (48	minutes)was	 dedicated	 to	 Ilham	 Aliyev	 and	
included	 re-runs	 of	 already	 previously	 presented	 footages	 with	 similar	 narrations.	
Additionally,	images	of	Heydar	Aliyev	and	Ilham	Aliyev	were	often	displayed	during	within	
the	 news	 footage.	 In	 ’Jarchi	 Region’	 programme,	 citizens	 and	 businessmen	 are	 regularly	
shown	 as	 thanking	 Ilham	 Aliyev.	 During	 the	 reporting	 period,	 the	 president	 visited	 five	
regions	of	Azerbaijan	and	ITV	prepared	extensive	reports	of	these	trips,	including	focus	on	
millions	of	AZN	allocated	for	the	road	construction	and	repair	of	city	buildings.	All	of	these	
materials	were	presented	with	similar	narrations.		
	
On	 26	 August,	 which	 was	 Mehriban	 Aliyeva’s	 birthday,	 she	 received	 significant	 news	
coverage,	with	 a	 special	 broadcast	 and	 laudatory	 comments,	 e.g.	 “the	 ideal	of	 the	modern	
Azerbaijani	 woman”,	 “an	 example	 of	 the	 best	 woman”,	 etc.	 The	 channel	 also	 aired	 a	
programme	on	the	Heydar	Aliyev	Foundation.			
	
The	coverage	of	authorities	was	exclusively	positive	and	neutral	on	ITV	and	did	not	include	
any	critical	views,	nor	it	covered	any	social	issues	or	problems.	The	channel	in	their	news	
reporting	 entirely	 lacked	 alternative	 opinions,	 as	 it	 did	 not	 present	 any	 materials	
concerning	 the	 opposition	 not	 represented	 in	 the	 Parliament.	 For	 example,	 on	 11	



6	
	
September,	a	protest	rally	was	held	against	the	referendum	in	Baku	at	the	initiative	of	the	
National	Council,	but	ITV	did	not	cover	it.		
	
In	 total,	 the	 channel	provided	 the	 ruling	 authorities	 (including	YAP	party)	with	 some	95	
and	91	per	cent	of	its	politics-related	coverage,	prior	and	during	the	campaign	respectively.	
During	the	campaign	period,	the	president	received	44	per	cent	(increase	from	29	per	cent	
before	 the	campaign),	 followed	by	 the	government	with	14	per	cent	 (prior	 the	campaign	
the	next	most	 covered	subject	was	 the	government	with	22	per	 cent)	and	Heydar	Aliyev	
with	8	per	cent	(prior	the	campaign	it	was	Aliyev’s	Foundation	with	16	per	cent).			
	
Although	 the	 referendum	 campaign	 period	 started	 on	 3	 September,	 Ichtimai	 TV	did	 not	
bring	 any	 form	 of	 direct	 political	 campaign	 reporting.	 It	 aired	 educational	 referendum-
related	 spots	 as	well	 as	 educational	programme	 ‘KhalginSasi’	 (People’s	Voice).	The	 latter	
was	 a	 joint	 project	 of	 the	 CEC	 and	 Ichtimai	 TV,	 produced	 once	 a	 week,	 with	 the	 CEC	
representatives	 introducing	 organisational	 matters	 concerning	 the	 referendum,	 voting	
procedures	 and	 voters’	 rights.	 While	 ITV	 on	 a	 daily	 basis	 presented	 the	 CEC-related	
meetings	 and	 reports	 concerning	 readiness	 of	 election	 administration	 to	 conduct	 the	
referendum,	 it	 failed	 to	 report	on	 refusal	 to	 register	Musavat	Party’s	 ‘Republic’	 campaign	
group.	It	did	not	cover	the	opposition	anti-referendum	rally,	either.		
	
	
TV	CHANNELS	(Private)	
	
ATV	
	
ATV	airs	 its	 ‘ATV	Khabar’	 (ATV	News)	news	programme	on	a	daily	basis	at	21:00	except	
Sunday.	ATV	covered	the	president’s	foreign	visits,	decrees,	meetings,	and	other	activities,	
including	his	trips	to	regions,	or	visits	to	repaired	school	buildings.	At	the	same	time,	the	
first	items	of	the	news	programme	were	always	about	the	president.	Alongside,	the	current	
government	was	regularly	portrayed	as	very	productive	and	useful	for	the	country.	On	25	
August,	 ATV	 aired	 an	 item	 on	 Mehriban	 Aliyeva	 being	 named	 an	 honorary	 citizen	 of	
Bulgaria.	 It	 also	 covered	 an	 article	 published	 by	 an	 Arabic	 newspaper,	 which	 positively	
assessed	Aliyev	Foundation’s	and	Mehriban	Aliyeva’s	charity	work.		
	
As	for	the	other	subjects,	the	government	received	some	20	per	cent,	followed	by	the	ruling	
YAP	with	 19	 per	 cent	 (largest	 portion	 for	 a	 party	 from	 among	monitored	 channels).	 By	
contrast,	 On	 August	 23,ATV	 reported	 on	 the	 initiation	 of	 criminal	 investigations	 against	
two	members	 of	 the	 Popular	 Front	 Party	 (APFP)	 based	 on	 the	 allegation	 that	 both	men	
were	 connected	 to	 Fetullah	 Gulen’s	 group	 (APFP	 received	 5	 per	 cent	 of	 overwhelmingly	
negative	coverage).		
	
As	for	the	news	coverage	of	the	referendum,	ATV	presented	items	on	the	CEC	almost	every	
day	(5	per	cent	of	the	subjects-related	coverage),	however,	as	in	case	of	other	channels	the	
reporting	was	directed	at	process	–	the	CEC	meetings	or	preparations	taking	place	 in	the	
regions	of	the	country.	According	to	such	reports,	the	election	precincts	across	the	country	
were	 ready	 for	 the	 referendum,	 while	 the	 citizens	 were	 aware	 and	 informed	 of	 the	
referendum.	 However,	 the	 channel	 did	 not	 cover	 any	 real	 political	 referendum-oriented	
campaign.		
	
	
	



7	
	
Khazar	TV	
	
Khazar	 TV	 airs	 its	 ‘AktualKhabar’	 (Trending	 News)	 programme	 at	 18:00	 and	
‘KhazarKhabar’	 (Khazar	News)	 at	 21:00.	 Similarly	 as	 in	 other	monitored	 channels,	 there	
were	no	analytical	shows	or	debates	on	during	the	whole	monitored	period.	
	
Both	 news	 programmes	 usually	 started	 with	 news	 on	 the	 president	 Ilham	 Aliyev.	 The	
monitoring	findings	revealed	that	in	the	period	before	the	official	campaign	(20	August	–	2	
September),	 President	 Ilham	 Aliyev	 received	 the	 largest	 coverage	 (similar	 to	 other	
channels)	-	59	per	cent	(it	was	the	second	highest	portion	among	the	all	monitored	media	
in	this	period,	with	Space	TV	providing	him	with	62	per	cent).	The	coverage	was	neutral	in	
its	 tone.	As	 far	as	 the	other	political	 subjects,	 the	channel	presented	 information	only	on	
few	CEC	meetings	and	largely	omitted	any	views	of	the	opposition.		
	
During	the	referendum	campaign	President	Ilham	Aliyev’s	trips	to	regions	received	again	
extensive	 coverage	 (46	 per	 cent).	 From	 the	 political	 parties,	 the	 channel	 covered	 five	 of	
them	 as	 well	 as	 independent	 deputies,	 the	 most	 from	 among	 monitored	 channels	
(alongside	Lider	TV).	YAP	was	the	most	covered	(13	per	cent),	while	 there	was	one	 joint	
item	on	APFP	and	Musavat,	where	their	chairpersons	(Ali	Karimli	from	APFP	and	Arif	Hajili	
from	Musavat)	were	accused	of	attempt	to	instigate	unrests	in	the	country.		
	
Though	Khazar	TV	offered	paid	campaign	airtime,	none	of	 the	parties	utilised	 it.	Besides,	
the	channel	did	not	air	any	programme	on	referendum	and	focused	mostly	on	official	and	
general,	process	oriented	information	when	reporting	about	the	campaign.		
	
Lider	TV	
	
Lider	 TV	 airs	 ‘Sada’	 (Voice)	 news	 programme	 at	 19:00	 every	 weekday.	 The	 president’s	
foreign	visits,	decrees,	meetings,	and	etc.	were	extensively	covered	in	its	news	programmes	
(it	received	45	and	38	per	cent	 in	both	monitored	periods,	respectively),	and	the	current	
government	 was	 similarly	 portrayed	 in	 a	 rather	 large	 portion	 (between	 27	 and	 15	 per	
cent).	News	programmes	usually	started	with	the	President	Ilham	Aliyev	and	items	usually	
consisted	 of	 the	 propaganda	 in	 favour	 of	 him	 and	 Heydar	 Aliyev.	 At	 every	 reference	 to	
Heydar	Aliyev,	Lider	TV	used	the	wording	“Great	Leader”	and	“National	Leader”	and	he	was	
portrayed	as	a	very	important	and	positive	personality	for	Azerbaijan.	
	
Lider	TV	allocated	airtime	to	the	president’s	family	members,	as	well.	On	26	August,	it	aired	
an	extended	item	on	the	First	Lady	Mehriban	Aliyeva	that	included	parts	from	a	film	that	
she	 had	 starred	 in	 as	 a	 child,	 and	 also	 covered	 her	 current	 charitable	 activities	 such	 as	
opening	of	a	school	on	cancer	research.	The	news	programme	was	followed	by	a	one-hour	
programme	 about	 Aliyeva	 and	 the	 news	 item	 shown	was	 again	 presented	 in	 even	more	
elaborated	version.		
	
On	 contrary,	 the	 opposition	 was	 presented	 in	 a	 very	 negative	 manner.	 On	 23	 August,	
APFP’s	Khatai	district	youth	organisation	chairman	(Fuad	Ahmadli)	was	accused	of	ties	to	
Fetullah	 Gulen’s	 acolytes,	 as	 was	 the	 APFP	 deputy	 chairman	 (Faig	 Amirov)	 who	 was	
allegedly	 arrested	 for	 providing	 information	 resources	 to	 the	 organisation.	 On	 6	
September,	 the	 news	 programme	 showed	 a	 referendum	protest	 rally	 of	 the	 APFP	which	
was	 labelled	 as	 a	 “trite	protest	 rally”	 and	 the	 organisers	were	 called	 “a	group	of	political	
amateurs	that	are	self-proclaimed	opposition”.	It	was	further	stated	“the	opposition	does	not	
have	the	real	backing	of	the	population.	Few	people	turn	up	for	their	rallies.	Such	rallies	are	



8	
	
not	a	social	demand	of	Azerbaijani	citizens,	but	homework	by	the	Western	circles	with	anti-
Azerbaijani	 mindset.	 Therefore,	 the	 11	 September	 rally	 is	 aimed	 at	 violating	 the	 political	
stability	in	Azerbaijan.	The	opposition	uses	these	rallies	to	fill	their	pockets.	This	rally	is	also	
doomed	to	have	an	adequate	and	analogical	 fate.”	 Lider	TV	did	not	 organise	 referendum-
related	campaigning.	
	
While	there	was	no	real	political	coverage	of	the	referendum	campaign,	the	reports	on	the	
referendum	consisted	mostly	of	 the	CEC-related	 information,	 the	 reports	on	 readiness	of	
regional	 commissions	 as	 well	 as	 on	 the	 sufficient	 level	 of	 information	 provided	 in	 this	
respect	to	the	citizens.	
	
Space	TV	
	
Space	TV	airs	in	the	prime-time	‘Har	Gun’	(Daily)	news	programme	at	20:15,	and	‘HarHafta’	
(Weekly)	analytical	programme	on	Sundays.	Both	programmes	last	for	40-45	minutes.		
	
The	topics	covered	by	these	broadcasts	were	focused	almost	entirely	on	official	news	and	
social	 issues,	 including	some	general	unaddressed	critical	remarks.	In	the	absence	of	ANS	
TV,	Space	TV	became	even	more	inclined	to	the	social	 issues-related	coverage.	Alongside,	
the	 channel	 pursued	 an	 editorial	 policy	 where	 items	 of	 limited	 public	 significance	were	
allocated	 significant	 airtime,	 and	 repeatedly	 announced	 throughout	 the	 programme,	
including	on	animals	litter	and	sewage,	what	eventually	trivialises	the	programme.		
	
At	 the	 same	 time,	 based	 on	 the	 observations	 of	 the	 recent	 years,	 Space	 TV	 appeared	 to	
significantly	reduce	news	items	of	political	nature.	When	covering	the	politics,	materials	on	
Ilham	 Aliyev	 were	 presented	 more	 laconically	 compared	 to	 AzTV	 and	 ITV,	 but	 it	 still	
constituted	62	and	46	per	cent	before	and	during	 the	campaign	period,	 respectively.	The	
channel	 did	 not	mention	 the	 name	 of	Mehriban	 Aliyeva,	 but	 allocated	more	 coverage	 to	
Heydar	Aliyev’s	images.	
	
In	a	number	of	reports,	monitoring	team	revealed	technical	mistakes	in	news	items,	e.g.	in	a	
story	on	Ilham	Aliyev’s	trip	to	Masallior	from	a	fruit	jam	festival	organised	in	Gabala,	both	
from	 2	 September.	 In	 other	 instances,	 audio	 and	 video	 footage	 did	 not	 match,	 as	 for	
example	on	27	August	while	reporting	on	event	in	Armenia	-	the	anchor	referred	to	“many	
people”	but	some	10	people	were	shown.		
	
Space	TV	covered	the	topic	of	referendum	entirely	through	the	coverage	of	the	CEC,	lower	
levels	of	election	administration	and	educational	advertisements.	However,	it	did	not	cover	
the	CEC’s	refusal	to	register	‘Republic’	campaign	group	of	political	party	Musavat.	Overall,	
there	was	no	political	referendum-related	reporting	provided	by	the	channel.	
	
	
RADIO	STATIONS		
	
Az	Radio	
	
Azerbaijan’s	state	radio	airs	news	at	18:00,19:00,	20:00	and	22:00	during	the	prime	time.	
Its	 news	 programmes	 usually	 started	with	 the	 president’s	 decrees,	 receptions,	meetings	
and	visits.	News	 items	were	generally	very	brief,	but	 the	 same	 items	re-run	 four	 times	a	
day.	 At	 weekends	 (on	 Sundays),	 Azerbaijan	 Radio	 with	 AzTV	 aired	 a	 joint	 analytical	
programme	 ‘Hafta’	 (Week)	 where	 last	 week’s	 developments	 in	 the	 country	 were	



9	
	
commented	 in	 more	 details	 for	 90	 minutes.	 The	 Radio	 did	 not	 air	 programmes	 or	 talk	
shows	on	socio-political	themes.	
	
As	 for	 the	 coverage	 of	 the	 referendum	campaign,	 the	 station	 similarly	 to	 all	 other	major	
state-funded	broadcasters,	focused	mainly	on	its	preparatory	stages	and	process-oriented	
official	 reports.	 For	example,	 on	1	September,	 the	 station	presented	an	 item	on	 the	CEC-
organised	 trainings.	 On	 2	 September,	 the	 Radio	 spoke	 about	 the	 preparations	 for	 the	
referendum	undertaken	by	Azerbaijan’s	embassies	in	foreign	countries;	while	the	following	
day	about	the	commencement	of	the	pre-referendum	campaign.	On	7	September,	the	Radio	
covered	 the	 consultation	 workshop	 conducted	 by	 the	 CEC	 in	 Shirvan	 city	 and	 on	 9	
September	 it	 reported	 that	 patients	 in	 treatment	 facilities	 would	 also	 be	 enabled	 to	
participate	in	voting.		
	
Most	 importantly,	 however,	 Azerbaijan	 Radio	 focused	 its	 coverage	 on	 activities	 of	 the	
ruling	authorities.	As	a	result,	it	devoted	almost	entire	portion	(99	per	cent)	of	its	politics-
related	coverage	to	the	ruling	or	former	authorities.	Apart	of	the	CEC’s	official	referendum-
related	work,	it	devoted	bulk	of	its	political	reporting	to	the	president	–	68	per	cent	during	
the	official	campaign.	It	included	his	trips	to	regions,	visits	to	a	number	of	schools	in	Khatai,	
Nizami	 and	Nasimi	districts	 of	Baku	 to	 inspect	 their	 buildings	 after	 an	overhaul;	 and	his	
decrees	 concerning	 some	 regions	 and	 regional	 schools.	 Additionally,	 on	 4	 September	 his	
visits	 to	 Masalli,	 Bilasuvar	 and	 Salyan	 regions	 were	 presented,	 with	 local	 residents	
thanking	the	president.		
	
On	3	September,	 the	date	when	Heydar	Aliyev	came	 to	power	 in	Nakhchivan,	Azerbaijan	
Radio	 aired	 a	 special	 broadcast,	 where	 it	 said	 “this	 day	 has	 gone	 down	 in	 the	 history	 in	
golden	letters”.		
	
Ichtimai	Radio		
	
Schedule	of	Ichtimai	Radio	contains	news	programmes	at	18:00,	19:00	and	20:30	in	which	
daily	 and	 more	 important	 developments	 in	 the	 country	 are	 briefly	 covered.	 At	 the	
weekend,	it	airs		‘Yekun’	programme(Conclusion)	where	the	weekly	events	are	commented	
in	more	details.		
	
However,	all	of	 the	more	extensively	presented	reports	were	about	the	president	and	his	
visits	 to	 the	 regions	or	 events	held	 in	Baku,	with	46	per	 cent	 of	 exclusively	positive	 and	
neutral	 coverage.	The	next	 covered	 subject	during	 the	 campaign	was	 the	 ruling	YAP,	 the	
only	 covered	political	 party	 (there	was	 some	9	 per	 cent	 for	 independent	 deputies).	 As	 a	
result,	 it	devoted	some	91	per	cent	of	its	politics-related	coverage	to	the	ruling	or	former	
authorities.		
	
Ichtimai	Radio	aired	daily	brief	news	 items	on	 the	 referendum,	 still	 they	were	of	official,	
process-oriented	 or	 educational	 nature.	 For	 example,	 on	 9	 September,	 it	 broadcast	 an	
educational	referendum-related	programme	in	conjunction	with	the	CEC.		
	
	
WEBSITES		
	
Meydan.tv	
	



10	
	
Meydan.tv	is	an	independent	online	media	source.	The	website	aims	to	provide	the	society	
with	 alternative	 information	 on	 political,	 economical	 and	 social	 issues	 and	 serve	 as	 a	
platform	for	diverse	discussions	about	all	relevant	events	that	are	not	covered	by	the	major	
broadcast	 media.	 Meydan	 TV	 prioritises	 social	 problems	 and	 public	 discontent	 against	
officials	and	representatives	of	executive	authorities.	In	addition	to	its	written	materials,	it	
also	publishes	video	materials	on	people’s	complaints	and	appeals	being	unaddressed.	The	
political	court	trials	held	in	the	country	are	widely	covered	by	the	website,	with	most	of	the	
video	content	(some	80	per	cent)	are	materials	on	unfairness	taking	place	 in	the	country	
and	criticism	of	government	policies.		
	
The	written	segment	of	the	website	focused	on	three	political	parties,	including	two	main	
opposition	groups.	In	particular	it	was	visible	before	the	official	campaign	with	19,	16	and	
12	per	cent	received	by	Musavat,	YAP	and	APFP,	respectively.	They	were	portrayed	mainly	
in	 a	 neutral	 manner.	 During	 the	 campaign	 period	 the	 online	 source	 covered	 mostly	
authorities,	with	 the	president	receiving	some	42	and	 the	government	some	22	per	cent.	
While	the	coverage	was	overwhelmingly	neutral,	there	was	also	some	negative	coverage	of	
the	government.		
	
Meydan	 TV	 allocated	 significant	 space	 towards	 the	 promotion	 of	 opposition	
representatives	in	the	video	materials	placed	on	the	website.	On	the	eve	of	the	referendum,	
activities	 of	 Musavat	 Party	 and	 in	 particular	 of	 APFP	 were	 broadly	 covered–	 the	 latter	
dominated	in	the	period	before	the	campaign	with	some	60	per	cent,	and	in	the	campaign	
period	both	APFP	and	Musavat	received	28	per	cent	each,	mostly	of	a	neutral	nature.	On	11	
September,	 Meydan	 TV	 live-streamed	 the	 Musavat’s	 rally	 and	 uploaded	 an	 extended	
footage	of	it	afterwards.		
	
The	referendum	was	covered	mainly	from	a	critical	perspective,	as	the	website	presented	
opposition	 representatives	and	 foreign	 individuals’	negative	assessments,	highlighting	 its	
further	 chilling	 effect	 on	 already	 deteriorating	 situation	 in	 the	 country.	 Through	 the	
speeches	of	opposition	members,	the	website	criticised	the	government	for	attempting	to	
conduct	the	referendum	in	a	calm	atmosphere	and	without	alternatives,	and	condemned	it	
for	preventing	the	opposition	from	participating	in	the	referendum	campaign.		
	
However,	it	is	important	to	mention	that	Meydan	TV’s	Facebook	page	and	you	tube	channel	
have	approximately	366,000	followers	and	49,000	subscribers	respectively.	The	number	of	
views	 for	 the	 videos	 posted	 on	 the	 channel	 ranges	 from	10,000	 to	 50,000,	which	means	
that	 potential	 audience	 of	Meydan	 TV	 is	 around	 one	 percent	 of	 the	 voters.	 As	 such,	 the	
channels	 could	 not	 serve	 as	 a	 real	 alternative	 and	 meliorate	 the	 lack	 of	 objective	
information	on	television.	
	
Musavat.com	
	
Musavat.com	website	operates	under	the	newspaper	Yeni	Musavat,	and	is	known	as	a	pro-
opposition	 website.5	It	 is	 updated	 round	 the	 clock	 with	 news	 items,	 articles	 of	 various	

																																																													
5  Musavat.com is the online version of the newspaper Yeni Musavat. Yeni Musavat newspaper is not affiliated 

with the opposition party Musavat. Yeni Musavat newspaper maintains that it operates independently and is 
not affiliated to any organization. Yeni Musavat newspaper has a circulation of only 5,000 copies in 
Azerbaijan, a country with a population of 10 million. The newspaper has zero sales in the regions. The news 
items published by Musavat.com receive on average 50,000 to 100,000 views. It has 5 million followers 
countrywide which shows that Musavat.com’s election reporting does not cover even 1 percent of the 
population.  



11	
	
genres,	photos	and	occasionally	videos.	Approximately	100-150	news	items	are	published	
during	a	day,	and	50-60%	of	 these	 items	are	 taken	 from	other	websites,	with	 the	source	
usually	provided.		
	
The	 monitoring	 revealed	 that	 the	 website	 provided	 more	 political	 diversity	 than	 the	
monitored	 TV	 channels	 –	 during	 the	 campaign	 period	 it	 covered	 17	 different	 political	
parties	 as	 well	 as	 independent	 deputies	 (it	 was	 13	 parties	 before	 the	 campaign).	 The	
monitoring	 subjects	 were	 covered	 in	 all	 sections	 of	 the	 website,	 including	 both	 the	
government’s	 and	 the	 opposition’s	 pre-referendum	 activities	 and	 various	 views	 in	 this	
respect.		
	
At	 the	same	time,	 the	website	extensively	covered	activities	of	 the	authorities,	dedicating	
them	some	44	and	48	per	cent	of	combined	coverage	(before	and	during	the	campaign)	and	
additional	 16	per	 cent	 to	 the	 ruling	YAP	 (in	 both	monitored	periods).	 It	 published	news	
items	 on	 the	 president’s	 activities	 –	 meetings,	 decrees,	 trips	 to	 regions,	 participation	 in	
opening	 ceremonies.	 While	 the	 president	 was	 presented	 mostly	 in	 neutral	 and	 positive	
way,	 the	 government	 and	YAP	was	 portrayed	 in	 a	more	 critical	manner,	mainly	 through	
remarks	of	opposition	representatives.		
	
In	 its	 parties-related	 coverage	 there	was	 not	 any	 significant	 difference	 between	 the	 two	
monitored	 periods.	 In	 both	 periods	 it	 devoted	 most	 of	 the	 coverage	 (besides	 above	
mentioned	 YAP)	 to	 pro-ruling	MLP	 (Motherland	 Party)	 –	 eight	 before	 and	 five	 per	 cent	
during	the	campaign,	while	it	devoted	between	three	and	one	per	cent	to	other	presented	
parties,	 including	 Musavat,	 the	 United	 Azerbaijan	 Popular	 Front	 Party	 (UAPFP),	 APFP,	
National	Democratic	Party	(NDMP),	the	Hope	Part	(HOP)	or	the	Great	Establishment	Party	
(GEP).	
	
The	website	 did	 not	 cover	 its	 11	 September	 rally	 in	 a	 balanced	way,	 with	 estimates	 on	
fewer	participants	than	suggested	reports	of	other	media	outlets	(meydan.tv,	Radio	Liberty)	
or	 pictures	 from	 social	 networks.	 In	 addition,	 it	 quoted	 critical	 comments	 from	 pro-
governmental	journalist	Eynulla	Fatullayev	and	from	YAP	members.		
	
Also,	 Musavat.com	 appeared	 to	 often	 base	 their	 stories	 on	 the	 exchange	 of	 critical	
comments	 between	 opposition	 parties,	 as	 well	 as	 critical	 comments	 posted	 on	 social	
networks	 against	 the	 opposition.	 For	 example,	 after	 the	 anti-referendum	 11	 September	
rally,	the	website	presented	mutual	criticism	between	APFP	and	Musavat	Party,	as	well	as	
Eynulla	Fatullayev’s	offensive	comments	against	APFP	and	its	chairman	Ali	Karimli.		
	
	
The	 referendum	process	was	 criticised	 through	 interviews	with	 dissidents	 conducted	 by	
the	 website	 or	 through	 their	 social	 network	 posts.	 On	 the	 eve	 of	 the	 referendum,	 quite	
extensive	 coverage	 was	 devoted	 to	 possible	 consequences	 of	 the	 approved	 referendum	
question	 with	 theories	 on	 abolition	 of	 the	 Cabinet	 of	 Ministers,	 opinions	 on	 the	
administrative	system	reform	and	establishment	of	the	institute	of	vice-presidency,	along	
with	dissidents’	views	that	the	referendum	will	turn	the	country	into	a	monarchy.			
	
	
5.	 CONCLUSION		
	
The	 monitoring	 data	 prior	 to	 the	 26	 September	 constitutional	 referendum	 confirmed	
alarming	 trend	 of	 limited	 range	 of	 political	 diversity	 that	 was	 revealed	 in	 the	 previous	



12	
	
media	 monitoring	 projects	 (2009-2010).	 Instead	 of	 providing	 ample	 information	 that	
would	 help	 the	 electorate	 to	 learn	 about	 different	 platforms	 and	 views	 ahead	 of	 the	
referendum	day,	the	monitored	channels	mostly	acted	as	a	mouthpiece	of	the	government.		
	
The	major	Azerbaijani	 broadcasters–Azerbaijani	TV	and	Radio	 and	 Ichtimai	TV	and	Radio		
as	well	as	private	channels	in	their	evening	newscasts	demonstrated	lack	of	balance,	one-
sided	 and	 incomplete	 information	 concerning	political	 developments	 in	 the	 country.	 The	
most	 alarming	 finding	was	 the	 consistent	practice	 of	 neglecting	 to	 air	 opposing	 views	 in	
numerous	news	stories.	In	fact,	such	approach	appeared	to	be	a	usual	part,	the	norm	of	the	
Azerbaijani	state-controlled	broadcasters.	
	
There	was	a	clear	problem	in	the	way	the	state-funded	media	portrayed	the	campaign.	As	
recipients	 of	 public	 resources,	 state-funded	 media	 have	 an	 enhanced	 duty	 to	 ensure	
balanced	and	fair	treatment	of	politicians	as	well	as	comprehensive	reporting	on	politically	
relevant	events.	They	showed	only	 the	activities	of	 state	authorities	and	overwhelmingly	
from	a	positive	perspective;	whereas	largely	ignored	any	views	independent	of	or	critical	of	
the	authorities	prior	and	during	the	campaign	period.	There	was	generally	no	discussion	on	
social,	economic	and	political	problems	of	the	country,	with	no	information	to	the	citizens	
about	the	consequences	of	bad	governance.	Only	online	monitored	media	tried	to	provide	
more	 diverse	 coverage	 based	 on	 which	 an	 informed	 choice	 at	 the	 ballot	 box	 would	 be	
possible.	 
	
Regrettably,	such	conduct	violates	internationally	accepted	standards	for	the	use	of	public	
resources.	Analysis	of	 the	results	highlighted	blatant	misuse	of	state-funded	broadcasters	
that	were	 utilized	 as	 instruments	 of	 propaganda	 for	 specific	 state	 interests	 in	 their	 pre-
referendum	reporting	and	failed	to	provide	the	citizens	with	an	objective,	fair	and	impartial	
view	of	local	events	and	topics.	
 
 
	


