
JUNE 2016

Threats, lies  
and censorship:
Media in Venezuela



This is a joint report published by International Media 
Support, Open Society Foundations and Article 19.

International Media Support
Nørregade 18
1165 Copenhagen K
Denmark
tel. +45 88327000
www.mediasupport.org
info@mediasupport.org

Open Society Foundations
224 West 57th Street
New York, NY 10019
United States
Tel. +1-212-548-0600

ARTICLE 19 
Free Word Centre
60 Farringdon Road
London EC1R 3GA
United Kingdom
Tel: +44 20 7324 2500
Email: info@article19.org

Cover photo: Journalists demonstrate on the occasion of World Press 

Freedom Day in Caracas, Venezuela, 3 May 2016.

Photo: EFE/Miguel Gutierrez Política



3Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

Contents 

Executive summary. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                         5

Introduction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                               6
Background of mission. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                        6
Objective. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                   6
Methodology. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                6

Political and social context. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                 8
Background . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                  8
Economic collapse and rampant crime. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                             8
Struggle between branches of power. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                            9
Communal powers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                         10

Media Overview. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                            12
Education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                   12
Attacks, harassment, exclusion, censorship and self-censorship. . . . . .        12
Television. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                   13
Radio. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                       15
Newspapers. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                  15
Internet access and social media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                 16
Online media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                 17
Local and states’ media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                        18
State-owned media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                           18
Community media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                            19

Regulatory and legal framework for the press . . . . . . .         20
Legal framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                             20
Authorities overseeing the media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                21
Professional associations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                       22

Observations and recommendations . . . . . . . . . . . . . . . . . .                    24
Expressed call for external support . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                               24
Efforts by other organisations. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                   25
Possible counterparts in Venezuela. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                               25
Possible areas of intervention. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                   25

Appendix. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                    28
List of main media in Venezuela. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                 28



4

Map sources: ESRI, OCHA, UNCS. 
Reliefweb.int



5Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

The present report is the outcome of a joint assessment mission to Venezuela 
carried out by Article 19, International Media Support, and Open Society Foundations. 

Venezuela today is in a deep economic, social and political crisis with severe 
polarization, hyperinflation, serious shortages on food, medicine, water and 
electricity, and rampant crime. Discontent with the government has been 
growing, and on 6 December 2015 the opposition won a parliamentary ma-
jority for the first time in seventeen years. 

However, rather than opening up for political negotiation, the recent elec-
tions seem to have led to a major struggle between the different branches 
of power. Frustration with the economic crisis and resulting hardship for or-
dinary Venezuelans is palpable, with frequent demonstrations against the 
inability of the government to change the situation.

The state of the press in Venezuela expresses that same critical situation. 
What was, a few years ago, a scene of polarization between heavily biased 
anti-Chavez and pro-Chavez media, reflecting a divided society, is now one of, 
direct or indirect, government-control of most of the public discourse.

As a result of the deep economic crisis, access to paper and ink has become 
very limited and a state-owned company, which has monopoly over both 
goods, distributes them in a discretionary way benefiting media supportive 
of the government. The crisis has also increased the media dependency on 
official, state advertisement, which again leans heavily on the media to align 
with government official truths. Hundreds of radio and TV stations are pend-
ing renewal of their licenses, the decision over which relies on the state-
controlled telecommunications body CONATEL. Critical media and journalists 
are criminalized by the government and suffer institutional violence through 
criminal and administrative sanctions. Street reporters are harassed or physi-
cally assaulted while covering protests and the current food shortage. Access 
to public information and official sources for independent media is so scarce 
that informing on public interest matters has become almost an impossible 
task. Finally, the relatively recent purchase of some of the most influential 
media of Venezuela by companies close to the government has reduced the 
channels where opposition voices can be heard. Consequently, independent 
private newspapers are closing down or are having great difficulty surviving.
 
However, amidst this desolate panorama for free expression, there are bea-
cons of hope: several new, mostly digital independent media, are determined 
to challenge all difficulties and tell the story of what is really happening in 
Venezuela.  Their reportages have been finalists or winners of several of the 
continent’s most prestigious journalism awards; one of these precisely docu-
ments the purchase of media by government’s friends and the consequent 
change of editorial line that forced many reporters and editors to resign. 

This report’s final recommendations include a call for an urgent redesign of the 
legal framework in which the media operates; full access to public information 
and public officials; and increased support for Venezuelan investigative journalism 
and independent media to connect with peers on the continent to increase their 
capacity to report to in a factual manner on the critical situation in the country.  

Executive summary



6

Background of mission

At the 6 December 2015 elections for the National Assembly, the opposi-
tion to president Nicolás Maduro’s United Socialist Party of Venezuela (PSUV) 
won an overwhelming majority after seventeen years of PSUV dominance. 
With the opposition controlling parliament, it was expected that changes 
to the legal and economic framework for the media might occur. However, 
so far, it seems that the polarization between government and opposition 
has only deepened, and that the government has continued its line of per-
secution against media that is not openly pro-government. Thus, external 
engagement may be required in order to assist local media and civil society 
organisations safeguard freedom of expression, press freedom and the right 
to information in a very hostile and antagonized environment. Article 19, 
Internati onal Media Support, and Open Society Foundations decided to carry 
out a joint mission to assess the situation on the ground.

Objective

The overall objective of the fact-finding mission was to assess the current 
media and freedom of expression environment in Venezuela and identify pos-
sible avenues for support.

Methodology

A pre-mission paper was produced based on reports on the media situation 
in Venezuela from international NGOs such as Human Rights Watch, Am-
nesty International, Reporters sans Frontières, International Federation of 
Journalists, Inter-American Press Society, Freedom House and international 
news outlets as The Economist (UK), New York Times (USA), El País (Spain), 
El Mundo (Spain), The Guardian (UK), news agencies EFE (Spain), Reuters (UK) 
and AP (USA), and Venezuelan news outlets as Venevisión, Globovisión, Últi-
mas Notícias, Correo del Orinoco, El Universal, El Nacional, Tal Cual.

During a weeklong visit to Venezuela (Caracas and Maracay) in February-
March 2016, the international mission conducted a series of interviews and 
meetings with a range of local interlocutors. This report is a result of the pre-
mission findings and mission interviews.

Repeated requests to meet government press officers, e.g. from the Min-
istry of Popular Power for Communication and Information (Ministerio del 
Poder Popular para la Comunicación y la Información), and official media 
such as Correo del Orinoco, VTV or Telesur  remained unanswered, and PSUV 
members of the Media Commission of the National Assembly did not at-
tend the meeting with the mission despite an earlier confirmation of their 
participation. 

The only meeting with a media openly supportive of the government was a 
local community radio station. As a result, some observations in this report 
may be affected by the lack of participation and contributions from official side.

1. Introduction



7Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

Nevertheless, a pattern of observations was confirmed by more or less critical 
opponents to the government and supported by observations by interna-
tional human rights and press organisations, underlining the need for sup-
port for free and independent media.  

2.	Political and social context

Background

Following a period of illness, President Hugo Chávez, who had led the Boli-
varian Revolution that expelled the traditional parties from power, died of 
cancer on 5 March 2013. His successor, Nicolás Maduro, won a narrow victory 
as the PSUV candidate in the April elections the same year. He stood against 
the united opposition candidate Henrique Capriles Radonski, former member 
of the Christian Democratic COPEI (Comité de Organización Política Electoral 
Independiente), who in 2000 co-founded a new party Primero Justicia (Justice 
First) together with Leopoldo López among others. Maduro won 50.7 per-
cent against Capriles’s 49.1 percent.

After previously losing several elections by large margins, the now more em-
powered opposition staged large demonstrations in February of 2014 under 
the leadership of Leopoldo López, leading to new violent clashes. According 
to international media, the death toll rose to 39, with over 600 wounded. 
The government held López responsible, and he was sentenced to 13 years 
and 9 months in prison for incitement to violence and terror. López became a 
symbol for the opposition of the government’s unwillingness to respect and 
accept political and democratic challenges. 

The combination of economic hardship and insecurity has fueled widespread 
discontent with the socialist government, and at the elections for the Na-
tional Assembly on 6 December 2015 the united opposition umbrella, MUD, 
won a victory with 56.2 percent of the votes against 40.9 percent to the 
PSUV. The result translated into 112 seats to the MUD against 55 to the 
PSUV. It is the first time since 1999 that the Chavistas do not hold the ma-
jority in parliament. With an effective two-thirds majority in the Assembly, 
the opposition can, in theory, block decrees from the President and has wide 
powers to enact laws. However, in practical terms, the Maduro regime is ap-
pealing to alternative “branches of power” and other mechanisms to curtail 
and restrict the Assembly’s power. 



8

Economic collapse and rampant crime

During the last years of Hugo Chávez’s presidency and throughout Nicolás 
Maduro’s tenure, oil prices have dropped from a peak of USD 140 a barrel to 
a record-low USD 30. As oil revenues account for up to 95 percent of Ven-
ezuela’s export income – and a large part of all its income –  the drop in oil 
prices have had dramatic impact on the economy. Maduro’s government has 
reacted with strict control on currency exchange, price control and subsidized 
goods. Local enterprises have complained about regulations and limitations 
which, according to them, make it practically impossible to run a business.

As a result, scarcity of basic goods and food staples is spreading, hoarding and 
speculation have pushed prices up and inflation runs high. According to the 
International Monetary Fund, the Venezuelan economy shrunk by 10 percent 
in 2015 and inflation ran at about 160 percent. At the same time, Venezuela 
has witnessed a dramatic rise in crime, with a local NGO registering 24,763 
homicides in 2013. With 3,946 homicides recorded in Caracas in 2015 (equiva-
lent to nearly 120 per 100,000 residents), the capital was among the most 
dangerous cities in the world. 

Struggle between branches of power

Venezuela has been a traditional democracy with a tri-partition of powers: 
a strong executive led by the president, a democratically and directly elected 
legislative National Assembly, and an appointed judiciary. As in the case of 
the US, it can be argued that the Supreme Court, Tribunal Supremo de Jus-
ticia, has developed into a fourth branch, as it is appointed by the president 
but interferes in legislation. With the new constitution of the Fifth Republic 
of 1999, Venezuela’s official name was changed to the Bolivarian Republic of 
Venezuela, the National Assembly was changed from a bicameral to a uni-
cameral body, and a division into five power branches was introduced:

1. The executive branch 	 (President)
2. The legislative branch 	 (National Assembly, unicameral)
3. The judicial branch 	 (Judiciary)
4. The electoral branch 	 (poder electoral - “electoral power”)
5. The citizens’ branch 	 (poder ciudadano - “citizens’ power”)

The National Election Council – Consejo Nacional Electoral – oversees elec-
tions at the national, federal state, regional and local level, including the vote 
count and it is appointed by the majority of the National Assembly. This con-
struction has led to suspicion and allegations of electoral fraud, though ob-
servers from the neighboring countries have called the elections free and fair 
and Spanish observers also sanctioned the 2013 presidential elections. 
After the December 2015 elections, the outgoing PSUV-dominated Nation-
al Assembly named thirteen new members of the Supreme Court assuring 
the loyalty of the court towards the government. The clash between the 
branches of power began already in January 2016, when the Supreme Court 
annulled all decisions of the National Assembly if it did not exclude the three 



9Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

members from the state of Amazonas. The Court has also barred the As-
sembly from governing the ombudsman, the National Electoral Commission, 
and the judiciary, limiting its control over the executive power and public ad-
ministration. Moreover, the Court has limited the Assembly’s power to con-
trol civil public servants, effectively handing control of the armed forces to 
the president. It has also annulled the Assembly’s committee to investigate 
the appointment of the thirteen new judges after the general elections, and 
ruled that the Assembly’s rejection of the president’s economic emergency 
law was not valid, although the constitution establishes that emergency 
laws must be approved by parliament. In response to the clash of powers, 
the National Assembly has declared its intention to ask the Organization of 
American States to intervene.   

 
Communal powers
  
In addition to the five abovementioned power branches, there is the popular 
power (poder popular), organized in local communal councils elected in direct 
elections on a very local level. The goal of the Poder Popular is to engage 
the people in a process towards democratic socialism based on local par-
ticipation. The state is transferring power - also economic – to the commu-
nal councils as a parallel structure to the municipalities elected in traditional 
representative secret ballots.  The communal councils can also convene the 
popular assemblies to national referendums on presidential decrees, this way 
by-passing the National Assembly. The late president Chávez and his suc-
cessor have defined the National Assembly and the general elections as the 
remains of the bourgeois state, opposed to the socialist democratic state 
based on the communal assemblies and communal councils. 

Following Maduro’s defeat in the vote on his economic emergency law in Feb-
ruary 2016, he turned the law into a decree and subjected it to a referendum 
in the communal assemblies, which approved the decree by an overwhelming 
majority. Critics of the communal assemblies claim that only members of the 
PSUV and the supporters of Chavismo participate in the communal assem-
blies, and that there is no control over the vote in the assemblies.

It is unclear how the communal assemblies may interact with the press, but 
local community radio stations have a close relationship with the communal 
councils and in many cases act as a propaganda tool for the councils.  

In a similar effort to highlight the revolutionary character of the govern-
ment, local groups of party-members, known as ‘colectivos’, were created 
to strengthen the grass-root level of the party, organizing cultural, educa-
tional and political activities. Colectivos were also mobilized to respond to 
opposition demonstrations with counter-demonstrations. Some colectivos 
are armed and uniformed, which is also the case of the UBCh, Unidades de 
Batalla Hugo Chávez, Hugo Chávez Battle Units.



10

The overall media freedom situation in Venezuela is highly restricted. Al-
though the population enjoys access to large numbers of TV channels, radios 
and print newspapers, very few outlets are truly independent. Overall, it can 
be said that both pro-government and pro-opposition media have contrib-
uted to the escalating polarization of society. Rather than reporting on the 
challenges facing Venezuela, many media outlets have become part of the 
problem instead of the solution.

Concentration of media ownership by business groups favorable to the gov-
ernment or directly by the State has led to high levels of direct and indirect 
censorship in the newsrooms. On the other hand, a number of outlets are 
owned by individuals linked to the traditional economic elite, which remains 
closely connected to the two former ruling parties. Thus, the editorial line of 
these outlets tends to follow the line of the opposition.

The few independent media challenging Maduro’s administration that still 
survive, most of them being online, suffer from blockages, shortage of paper, 
and/or administrative constraints. Violence and intimidation to journalists 
has also been used as a tool to stop the press covering protests and the cur-
rent shortage of basic goods. 

Education

The title of journalist is protected in Venezuela where you have to gradu-
ate from a recognized university with a degree in journalism or information. 
However, the law is not enforced, and most of the so-called social reporters 
have neither skills nor training, and a great number of local community ra-
dios work without any oversight by professional journalists. Universities re-
ceive less funding than previously, and salaries for professors have decreased. 
Universidad Central de Venezuela has been under pressure from military and 
police on the grounds that it was part of the opposition and incited students 
to protest against the government. As a consequence, access to its campus 
has been blocked on several occasions.  Critics believe that the new genera-
tion of journalists lack basic skills and ethics as well as the necessary curiosity 
to become good reporters. 

Attacks, harassment, exclusion, censorship and 
self-censorship

All media outlets and organisations visited by the mission offered stories 
about threats to the freedom of the media. Since 2004, the Colegio Nacional 
de Periodistas has registred 57 lawsuits against journalists by the government 
or members of the ruling PSUV, most of them during the last three years. 
Civil and criminal judicial demands have been used to intimidate journalists 
and media by public officials.  The Venezuelan NGO IPYS (Instituto Prensa y 
Sociedad) has registered eleven arbitrary arrests just this year. The toughest 

3.	Media Overview



11Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

“Al Son del 23” community radio station in Caracas. Photo: Andreas Sugar/IMS.

judicial decision has been to the director of El Correo del Caroni , who was 
sentenced to four years in prison for offences of defamation and insult after 
revealing cases of corruption in a state-owned company CVG Ferrominera 
Orinoco.

According to the syndicate of media workers, Sindicato Nacional de Traba-
jadores de la Prensa, SNTP, 700 journalists have been arrested, attacked or 
robbed while covering the lines outside food stores since November 2015. 
Crowds are incited by colectivos to attack cameramen and journalists. Ac-
cording to the Colegio Nacional de Periodistas, 37 percent of journalists be-
lieve they have exercised self-censorship for fear of persecution or retribution.

Lack of access to decision-makers and to information generally is also an is-
sue. The National Guard – Guardia Nacional – and other security forces often 
bar known opposition media or journalists access to press conferences and 
official functions. Sometimes colectivos do the same. Ministers and officials 
habitually decline to talk to opposition media, and even media generally con-
sidered favourable to the government are often denied access. Unión Radio 
has chosen to employ anchors close to the ruling PSUV to get interviews 
from top officials and ministers. Websites of official institutions, like state oil 
producer PDVSA, provide very little or no information at all about production, 
employees, etc.



12

Newspapers complain that that they are unable to properly cover many is-
sues, as they cannot obtain relevant information from government sources 
and therefore have to rely on statements from TV or radio interviews. Is-
sues of a military nature are particularly hard to cover, as neither the Min-
ister of Defence nor generals give interviews. Further, it is not allowed to 
interview people in exile, as well as ex-ministers, ex-politicians and public 
servants.

Some interlocutors noted that there are signs of change in the wake of the 
December elections; calls from ministers and top officials demanding access 
to broadcast media have ceased, and some have agreed to giving interviews.  
Some fear, however, that renewal of licenses for broadcast and electronic 
media may depend on satisfaction with the coverage. According to Globo-
visión, PSUV boycotts the network effectively, and president Maduro has 
threatened the channel directly in one of his speeches. Shortly after, CONA-
TEL showed up for a five-day inspection of Globovisión’s headquarters with-
out any legal basis, such as a court order. 
 

Television

Television is by far the most important media platform on a national level, 
reaching up to 95 percent of households through five state-owned and a 
number of private channels, both airborne and cable. The major players are 
all based in Caracas. The state-owned VTV and private Globovisión are the 
only channels dedicated to news programmes, political debates and opinion. 
Furthermore, the state runs ViVe which is based on local news collected by 
correspondents in the federal states.  

President Chávez was extremely aware of the importance of TV. Already in 
1992, after his coup attempt, his condition for giving up arms was to do it 
directly on live TV, which came to be his first political speech on national TV 
and turned him into a household name in Venezuela. In 2001, he launched 
the weekly TV-show Aló Presidente, which drew large audiences to his im-
provised talk show, with Chávez taking phone calls from viewers and speaking 
about his ideological project, and reading from books by Simón Bolívar, Fidel 
Castro and American intellectual Noam Chomsky. It is estimated that Hugo 
Chávez was covered on TV up to 40 hours every week. According to a local 
NGO, president Maduro has followed this trend.  

Under Chávez, allegations of private independent media campaigning against 
the government became a favorite topic of the president. The allegations 
intensified after the 2002 coup attempt. According to observers, some of 
the news programmes on independent media were more propagandistic 
than journalistic. The response from the government came in 2007 when 
the prorogation of license to broadcast was denied to RCTV – Radio Caracas 



13Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

Televisión – although the channel mainly broadcast entertainment. The gov-
ernment argued that RCTV had sided with the coup-mongers in 2002. RCTV 
is now available as a pay channel on cable.

Later, the government targeted private news broadcaster Globovisión, which 
had played a major role in supporting the failed coup against the president. 
Armed members of colectivos and the UBCh on motorcycles often circled the 
headquarters and studios of Globovisión to intimidate both employees and 
visitors. In 2007, the minister of information attacked Globovisión for inciting 
violent opposition against Chávez, while various top politicians were annoyed 
with the coverage Globovisión gave to the opposition. For its part, the op-
position claimed that Globovisión was the only channel reporting their press 
conferences and political meetings. 

In May 2013, the share majority in Globovisión was sold to three business 
people, and the takeover led to editorial changes. Several key journalists and 
anchors consequently resigned. A conflict about a political talk show pro-
voked the resignation of one of the three owners in August 2013. Since the 
change of owners, the opposition has complained about a new editorial line. 
The two-time presidential candidate Henrique Capriles complained that the 
channel had stopped broadcasting his speeches live, and that important 
parts of his political message were cut out of re-transmissions. The change 
in staff at Globovisión also led to allegations of widespread self-censorship. 
A former news anchor told CNN-Spanish and a Venezuelan newspaper that 
he had resigned due to censorship by the editors. Human rights groups have 
pointed out that the censorship is not limited to political criticism. Reports on 
crime and food shortages are also blacklisted, and TV camera men are often 
attacked by colectivos and equipment confiscated by the police while trying 
to film queues outside food stores.  

However, since the parliamentary elections in 2015,  Globovisión’s editorial 
line has changed. The TV channel surprisingly broadcast the inauguration of 
the new Assembly chaired by opposition leaders, and has since been covering 
sessions live. Globovisión’s license has expired and it fears that the govern-
ment is not renewing it in order to keep it in line. 

Radio

Venezuela has a large number of radio stations, both FM and AM, and draw 
huge audiences on a national level, although mostly for music programmes. 
The state-run Radio Nacional de Venezuela is one of the most important 
stations, and the government also controls some regional and local stations. 
The main private network on a national level is Unión Radio, which has cor-
respondents in all the important federal states. There is also a system of 
community run stations (described separately in a section below).



14

Newspapers

There are currently 83 newspapers in Venezuela; 72 are published in various 
federal states while eleven are published in Caracas. Two papers are entirely 
dedicated to sports. The most important newspapers at the national level 
are Correo del Orinoco (state-owned), and privately owned Últimas Noticias, 
El Universal, El Nacional and Tal Cual.

Newspapers are mostly read by the urban elites, and circulation numbers are 
very low compared to the size of the population, especially outside the big cit-
ies. Statistics on sales are generally not available, but El Nacional had a daily sale 
of around 80,000 copies in 2014, and Correo del Orinoco runs in 50,000 copies. 
The government has also launched a series of free newspapers handed out in 
the larger cities, such as Ciudad CCS in Caracas and Ciudad VLC in Valencia.   

The deep economic crisis in Venezuela has produced a very particular prob-
lem for the printed press, namely the limited access to printing paper. The 
government controls a state company that provides state-owned press or-
ganisations with all basic material for the graphic industry, including paper, 
printing plates and ink. Since 2013, this company, Complejo Editorial Alfredo 
Maneiro, S.A. (CEAM) has practical monopoly over these products, as the ac-
cess to currency for importing is restricted by the government. According to 
various interlocutors, CEAM has continued to provide material to state-run 
newspapers and producers of propaganda content for PSUV, while private 
papers have been constrained to limit their circulation in different ways, as 
mentioned in a previous section. Despite having received donations of paper 
from media in Colombia, El Nacional newspaper has reduced its daily circula-
tion from 100,000 to 30,000, partly due to lack of paper. 

At times, imported paper is available from other sources, but the price is usu-
ally about five times the cost of paper purchased from CEAM, and acquiring 
hard currency to pay for the paper remains a problem. Another financial chal-
lenge is the fact that the government is a major advertiser in newspapers, 
but has directed its advertisements to media supportive of the government. 
As an example, three major advertisers – Banco de Venezuela, Cantv and 
Electricidad de Caracas – stopped advertising in Tal Cual newspaper after they 
were nationalized.

At the time of the mission, several daily newspapers had been constrained to 
cut the number of pages in their daily issues, cancel Sunday supplements, or 
become weekly publications. One regional newspaper, El Carabobeño, went 
out of circulation in March 2016 after 82 years of business. Paper shortage 
also forced daily Tal Cual to limit its printed version to a weekly edition. Until 
very recently, this newspaper ran a daily opinion piece on its front page by 
leftist ex-presidential candidate Teodoro Petkoff, who usually criticized the 
Chavistas. Coming from the left, his criticisms were particularly damaging 
for them. Now the paper is trying to strengthen its online version. This trend 
seems to be spreading, although, like everywhere in the world, many news-
papers have problems generating money from their online editions.



15Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

Newsstand in central Caracas. Photo: Andreas Sugar/IMS.



16

For the past few years and in particular since Maduro took over the presi-
dency, several media in Venezuela have changed ownership leading to drastic 
changes in their editorial line. According to IPYS, 25 media outlets across the 
country have changed hands. Grupo Ultimas Noticias, owner of the major 
daily Ultimas Noticias and the largest editorial media group in the coun-
try, was officially bought in 2013 by Latam Media Holding, a British investor 
group. A former state governor of Anzoategui and a politician close to the 
government was appointed as the new manager.  Since then, critical journal-
ists have been silenced. As shown in the IPYS report, the publisher’s office 
started to intervene in the headlines of the newspapers and journalists were 
highly censored. Similarly, El Universal was bought in 2014 by the Spanish firm 
Epalisticia. The new president of the newspaper also represents the company 
Tuncan Petroleum Services of Venezuela, which appears to be a contractor 
of the Venezuelan government. Journalists there were asked to report “in a 
more balanced way,” which in practice meant overlooking violent events and 
scandals related to politicians close to the government. As a result, many 
journalists have been fired and others have resigned, trying to find other 
spaces where critical voices are allowed.

According to the press organisations Colegio Nacional de Periodistas and 
SNTP, self-censorship is spreading in newspapers for a number of reasons. 
Journalists are afraid to be singled out by editors as “troublemakers” when 
criticizing the government; a fear that is exacerbated by the many staff cuts 
in newspapers. In some cases, journalists are also afraid of being targeted by 
the colectivos or politicians going directly after critics.

Internet access and social media 

Internet access is increasing rapidly in Venezuela. According to the Ministry 
of Popular Power for Communication and Information, 61.62 percent of the 
population has access to the internet. Mobile phone use is growing and al-
most 3,000 wi-fi spots have been set up to provide free internet access for 
the population. Nevertheless, broadband is not available all over the country, 
and the government definition of broadband is quite restrictive. According 
to a local NGO, only 0.2 percent of the population has access to at least 10 
Mb/sec. Access is also very unevenly distributed in the country. According to 
the Ministry, penetration in the capital area is 102.67 percent (meaning that 
many have access both by fibre at home and on their mobile devices), while 
it is 20.78 percent in the state of Amazonas, and 29.7 percent in the state of 
Apure. In the majority of federal states, penetration is lower than 50 percent.

The government considers the internet a battlefield of interests, and accord-
ing to the PSUV political program Plan for the Fatherland (“Plan de la Patria”) 
the government attempts to diminish the access and influence of communi-
cation networks and news sites “dominated by the neocolonial powers”. Ac-
cording to Acceso Libre, the government also used the spy software FinFisher 
to surveil the opposition, and sees this as a reason for at least seven arrests 
of owners of Twitter accounts after the 2014 riots.



17Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

There is an estimated 11 million Facebook users in Venezuela (out of a popu-
lation of 30 million), and perhaps as many on Twitter. Various interview-
ees believed that Venezuela was the Latin American country with the most 
widespread use of Twitter. The opposition suspects that the ruling party uses 
robots to produce tweets and resend them endlessly to accumulate hits (e.g. 
under the hashtag #maduroelmejor) after demonstrations or political de-
bates deemed unfavourable for the government. Different Twitter accounts 
and blogs have been targeted by the government.

Online media

In view of the restrictions and obstacles facing traditional media, many inde-
pendent journalists have set up their own independent news sites. Some of 
them, like Efecto Cocuyo, Poderopedia, Rurun.es and Armando.info, among 
others, are doing independent and often investigative journalism, with fact-
based reporting, documenting their findings with hard evidence. Despite 
competing with each other in a difficult market, sometimes they join forces 
to produce difficult investigations. In the last few years, Venezuelan journal-
ists from these new digital enterprises have been awarded several interna-
tional journalistic prizes.   

CONATEL, which regulates all telecommunications, has occasionally shut 
down the oppositional Runrun.es, while it is common for public officials to 
attack journalists from some of the outlets, insulting them by name to in-
timidate them.  

The government has also blocked the access to foreign news sites such as 
“Diario de Cuba” and the Argentinian Infobae.com, which are critical of the 
Maduro government. The Colombian news network, NTN24, with an upfront 
opposition editorial line, which has been banned from the cable network ser-
vices in Venezuela, is also being blocked on the internet. Nevertheless, these 
sites can be accessed through two private internet providers that operate 
primarily in the capital and have a low market share.

Local and federal state media

As international attention and the presence of media and human rights or-
ganisations in Caracas may temper some of challenges described above, me-
dia in the federal states are suffering the same problems as media in the 
capital but are unprotected from attacks from local politicians and colectivos. 
One interlocutor believed that media in the provinces, above all radio and TV, 
are more challenged than media in the capital, as it is harder to purchase 
equipment locally and access foreign currency required to run a business. 
Meetings with local journalists and editors in the city of Maracay in the state 
of Aragua seemed to confirm these trends.



18

Self-censorship is particularly widespread in smaller communities where the 
local press tends to avoid issues perceived to be sensitive, such as crime, 
demonstrations, riots, or lines at supermarkets. In Maracay, the funeral of a 
leading drug lord practically shut down a large part of this city of 1.8 million 
inhabitants, but went largely unreported by local media. Articles on crime are 
generally not attributed to the reporters out of fear of retribution.

While local newspapers have had to cut pages and circulation, the national 
newspaper Últimas Noticias has opened an editorial office in Maracay with 
extra pages for coverage of Aragua for the federal edition. This seem to con-
firm the suspicion of local reporters of a connection between Últimas No-
ticias and the government. The official free daily newspaper El Aragüeño is 
still in circulation with no apparent paper supply problem. Another – uncon-
firmed – rumour is that governor of the state Aragua Tareck el Aissami is 
suspected to be the owner of newspapers Universal and Últimas Notícias as 
a stooge of the government.

State-owned media

Sistema Bolivariano de Comunicación e Información (SiBCI) – the Boliviarian 
System of Communication and Information – under the Ministry of Popular 
Power for Communication and Information is the entity controlling all state 
media. The state controls five TV channels, of which two are news channels. 
Of these, TeleSur is co-owned by other member states of the political-eco-
nomical alliance ALBA (“Alianza Bolivariana para los Pueblos de Nuestra Amé-
rica”, Bolivarian Alliance for the Peoples of Our America), which consists of 
Argentina, Bolivia, Cuba, Ecuador, Nicaragua, Uruguay, and Venezuela. After 
the recent elections in Argentina, the new right-wing government decided to 
withdraw from TeleSur in March 2016.

The state also controls one national newspaper, El Correo del Orinoco, found-
ed in 2009. In contrast to most other newspapers, it does not suffer lack of 
printing paper or other material. The state also controls seven local newspa-
pers, many of which are free handouts.

There are three national state radio networks: Circuito Radio Nacional de 
Venezuela, Sistema Radio Mundial, Circuito Radial PDVSA (run by state oil-
producer PDVSA). The most important government online media outlet is 
“Misión Verdad”, which runs commentaries and analyses of national and in-
ternational current affairs. It is evidently based on government ideology and 
very critical of the Anglo-Saxon news agenda and Western policies. Part of 
the Misión Verdad website is dedicated to contradict and defame news from 
independent media. On this site, the president and other government offi-
cials have identified both media outlets and individual journalists by name as 
enemies of the revolution, thus pointing them out as targets for social media 
attacks, threats and direct aggressions while working in the field.



19Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

The National Assembly also has a TV channel, Canal de la Asamblea Nacional, which 
transmits directly from sessions in the parliament. After the elections in December, 
all the equipment belonging to the channel disappeared, and opposition parties 
accuse supporters of the PSUV and president Maduro of stealing the equipment to 
obstruct the coverage of the sessions, now that the opposition is in the majority.

In addition to controlling the content of the state media, the government 
has the right to five minutes daily advertisement space for free on all license-
holding TV and radio channels, enforced by the Ministry of Information. It also 
distributes a “Fatherlands News” program (“Noticiero de la Patria”) with a du-
ration of 10-15 minutes, two to three times a week, which all license holders 
must broadcast. In addition, the president may make use of the so-called 
‘cadenas’, by which he can interfere in the programming simultaneously on 
all broadcast media to address the nation as long as he pleases. In February 
2016, Maduro went on air for more than five hours when announcing a rise 
in petrol prices and devaluation of the currency. As the cadenas may not be 
interrupted by commercial breaks, they mean a loss of income for the broad-
casters. Critics also claim that state media receive indirect support through 
official advertisement from the state, while it has put pressure on opposition 
media by avoiding to buy advertisements in TV, radio and newspapers.  

Community media

To counterbalance local commercial radios, Chávez encouraged the creation 
of communal radio stations, which today are organized under a government 
umbrella, Circuito Nacional de Emisoras Comunitarias. The community radios 
are generally run by local activists from the Communal Power councils, and 
professional journalists are usually not recruited for the work. Instead, the re-
porters are called ‘social communicators’, and through the law for social com-
munication the government supports the work of these non-professional, 
untrained journalists. As the community radios a closely linked to the Poder 
Popular, their strongholds are in poor and low income neighbourhoods where 
support for Chavismo is widespread.  There are more than 150 community 
radios in Venezuela and, according to opposition media, they often operate 
without the necessary licenses and even sell commercial spaces in competition 
with licensed media. The programming on the community radios span from 
political speeches, quizzes and local news to sports, music and church services. 
Educational programmes have a special position on community radios, but in 
many cases the educational focus is politicized in favour of the PSUV.



20

4.	Regulatory and legal 
framework for the press

Legal framework

The ruling PSUV has pursued a policy on press and the right to information 
called “Hegemonía comunicacional” – communicational hegemony, the goal 
of which it is to avoid criticism of the revolution and to seek a revolutionary 
consensus as a basis for all information. PSUV sees Venezuela as a victim of a 
media war (“guerra mediática”), i.e. a conspiracy of privately owned national 
media, international media outlets, transnational companies and the local 
business community orchestrating a negative campaign against Chavismo. 
However, according to some interlocutors – including people close to chav-
ismo - Chávez’s concept of the “media war” is not real, as very few media 
(besides Tal Cuál and El Nacional) are truly critical, and those that are reach 
limited audiences.

Three laws are used by the government to control the press:

- Ley Resorte (i.e. Ley de Responsibilidad Social de Radio y Televisión)
- Ley de Telecomunicación
- Ley de Código Penal

The Ley Resorte (meaning social responsibility law for radio and TV) has pro-
voked much debate in Venezuela. At its adoption in 2004, the government 
stated that the goal was to protect citizens from explicit images of assassina-
tions, accidents and violent crime. The law also limits the foreign investment 
in media and underlines the obligation to broadcast programs and messages 
from the government. According to the journalists’ organization SNTP, the 
law is an instrument of the government to criminalize certain information 
and persecute independent news media. Violations of the law can be sanc-
tioned with a 72-hour closure of the offending broadcaster. Furthermore, 
the law obliges all TV channels to dedicate at least half of the broadcasting 
time to Venezuelan productions. The telecommunications law has unified 
all internet access in Venezuela to the state phone company, enabling the 
government to block access to websites that promote crime, violence and 
racial hatred, or undermine the legal authorities. The new majority in the Na-
tional Assembly has stated its intention to modify the Ley Resorte, proposing 
that media owners, organisations of journalists and editors form the future 
leadership of the CONATEL, National Telecommunications Committee, and 
appoint its president.

The Telecommunications Law regulates licenses and company constructions 
for the telecommunications area as a whole. The law also gives the govern-
ment the power to revoke renewals of broadcast concessions, as was the 
case with the private station Radio Caracas TV, and assign the channel for 
other uses.  

Ley de Código Penal – the penal law – is mostly used by individual officials and 
politicians against journalists and editors accused of slander and defama-
tion. In one high-profile case, the former president of the National Assem-
bly, Diosdado Cabello, has accused the editors of three government-critical 



21Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

newspapers of reproducing a news piece from a Spanish newspaper, which 
claimed that he was a central figure in a drug cartel. While the case is on-
going, the editors are prohibited by court order from leaving Venezuela. In 
another case, Tal Cuàl newspaper was fined USD 100,000 for publishing an 
article on the life of the daughter of president Chávez.

One improvement in the area of press freedom since the December 2015 
elections is the return of the opposition press to the press section of the Na-
tional Assembly, from which independent media had been banned for years. 
Besides the proposal to change the Ley Resorte, the new majority in the 
National Assembly has stated its intention to push for changes to the com-
munications law and the adoption of a new law regulating the president’s 
access to use cadenas.

Authorities overseeing the media

CONATEL (Comisión Nacional de Telecomunicaciones) regulates all electronic 
media and the internet. The board is appointed by the Minister of Informa-
tion and also counts five vice-ministers for Communication and Information, 
Television, Radio, Printed Media, and Internet. CONATEL is also responsible 
for the controlling that media comply with the Ley Resorte. As an example, 
according to IPYS, CONATEL prohibited a series depicting drug-traffickers on 
network TV in February 2016.

The new media committee of the National Assembly (overseeing media leg-
islation and appointed by the political parties according to their representa-
tion, thus giving the majority in the committee to the opposition) has al-
ready taken up the case of the Colombian news channel NTN24, which was 
cut off the cable TV network in Venezuela by the government for broadcast-
ing from the February 2014 protests. NTN24 claims that its website with live-
news streaming in Venezuela has been hacked, and many Venezuelans resort 
to YouTube to watch the news from NTN24, as that service is not blocked.

The government also regulates the permission of any company to advertise 
in TV or radio as part of the company’s budget through the law for expendi-
ture in the industry, Ley de Precios y Costos, which the committee members 
mention as another way of putting pressure on critical media. For instance, 
a car brand may not be allowed to buy advertising time on Globovisión if the 
TV station broadcasts news critical of the government. CANTV (Compañía 
Anónima Nacional Teléfonos de Venezuela), the national phone company, 
also has the responsibility for all telecommunications, cable and internet con-
nections in the country. Originally, it was a state-owned company, which was 
privatized in 1991 and re-nationalized by Chávez in 2007. Several critics claim 
that CANTV has installed spyware that was allegedly used after the 2014 ri-
ots. CANTV has also blocked several national and international news outlets 
from the internet in Venezuela.  



22

Professional associations  

The main organisations for the publishers are the Bloque de Prensa de Vene-
zuela, an independent publishers’ association, and the Asociación Venezolana 
de Periódicos which is more friendly towards the government. The Bloque 
has now created a sister organization for online media, Bloque de Prensa 
Digital de Venezuela. There is also the Asociación de Periódicos de la Provincia 
(Provincial Newspapers’ Association), which is currently struggling for access 
to printing materials and paper. The main private newspapers are affiliated 
with the transcontinental publishers’ organization, the Inter-American Press 
Society (IAPS), which has criticized the government and supported the Ven-
ezuelan publishers’ call for international intervention in the government’s at-
tacks on the press. IAPS also supports the steps by Venezuelan publishers to 
take specific cases to the Inter American Court on Human Rights. Cámara 
Venezolana de la Indústria de la Radiodifusión is an association of more than 
400 privately owned radio stations all over Venezuela.

Colegio Nacional de Periodistas is the professional organization for all jour-
nalists with a degree from a recognized university. It has more than 23,000 
members nationwide, and defends the right to information and the access 
for journalists to information. SNTP, Sindicato Nacional de Trabajadores de 
Prensa, is more like a traditional union, but only has 9,000 members, of which 
a great part are not journalists. There are an estimated 22,000 employees in 
the printed press. SNTP fights for the right to organize and negotiate general 
agreements. It complains that there does not exist any legislation to protect 
journalists, and the syndicate intends to establish collaboration with jour-
nalists in Mexico and Honduras in an effort to improve legal protection for 
journalists. Espacio Público – Public Space – is an NGO overseeing questions 
of press freedom and free access to information, and it also collects data on 
persecuted journalists to protect them if targeted.



23Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

Political murals in Caracas. Photo: Andreas Sugar/IMS.



24

5.	Observations and 
recommendations

Expressed call for external support

During the mission, practically all interlocutors stressed the need for external 
support to help address the enormous challenges facing the media sector in 
Venezuela, not least the issue of polarization. The critical press freedom situ-
ation requires more international exposure so as to put pressure on Madu-
ro’s administration. At the same time, many interlocutors and organisations 
appeared rather confrontational and uncompromising. It will take some ef-
fort to convince opposition media and NGOs and government representa-
tives and media to engage in a constructive manner. 

As no one from the government, PSUV or state media received the mission, 
it is difficult to determine their position on these issues. Even so, it is fair to 
assume that the ruling party would be skeptical of any foreign intervention 
in the areas of freedom of expression and media rights. These sentiments 
should be considered before deciding whether or how to implement media 
support activities in the country.

Journalists at work at the National Assembly (Asamblea Nacional). Photo: Andreas Sugar/IMS.



25Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

Efforts by other organisations

The Carter Center may be the international NGO that has been most active in 
Venezuela, with efforts including a few media projects. However, the Center 
is no longer working in the country.

Reporter sans Frontières is following the situation in Venezuela closely, but 
as the organization has received funding from the US, RSF is considered an 
enemy by the government, leaving practically no room for intervention.

The Committee to Protect Journalists also follows developments in Venezue-
la closely. The same goes for the International Federation of Journalists and 
the Inter-American Press Association. The Canadian Embassy in Caracas has 
supported a project aimed at strengthening radio and online reporting.
 

Possible counterparts in Venezuela

Possible partners for future engagement could be NGOs working on freedom 
of expression and freedom of the press, as well as small online news media 
doing independent journalism. The challenge will be how to approach gov-
ernment agencies or state media considering the political resistance to and 
distrust in foreign intervention. 

Possible areas of intervention

- Support to develop a digital strategy for print newspapers facing 
paper shortage 
As print media outlets are facing problems obtaining paper, they are 
obliged to strengthen their online presence. However, in order to be 
able to generate revenue, they need assistance in developing strate-
gies and business models. As newspapers are compelled to go online, 
there is a growing need to strengthen capacity to adjust to the specif-
ics of online reporting, rather than just copying newspaper reporting.

- Support journalism by independent online news media so that it 
can have a wider impact 

Efforts could, for example, focus on strengthening their social media 
skills in reporting. As Twitter and other social media are rapidly grow-
ing as a primary news source in Venezuela, serious and fact-checking 
news producers should enhance their presence on these platforms to 
compete with and counter much of the biased and unchecked content 
on social media.



26

- Basic ethics and skills training for local and regional journalists, 
with a particular focus on young reporters
Many journalists in local and regional media are poorly educated and 
trained and have few role models in their daily environment. Much 
could be done to help them improve their professional skills on all 
media platforms.

- Organize events for media professionals and owners to review 
and debate their role in reporting on the many problems Ven-
ezuelans face today 
A much needed initiative would be to create spaces for journalists to 
reflect about and review the role of the media in the current crisis. It 
would have to involve government friendly and non-friendly reporters 
and editors, from both private and public media, government officials 
involved in media regulation, and other actors from the media scene, 
such as a managers of social media, trade associations and others. 
The goal would be for them to critically review their coverage of the 
different problems of the country, the gaps and biases, and how they 
can improve reporting about what happens in society today.

- Seminars in universities with participation of international 
journalists
Such encounters could serve as inspiration for Venezuelan students 
who are unable to travel to international events and seminars.

- Link up investigative reporters with colleagues and networks 
abroad
Enhance the links of local investigative reporters with colleagues and 
organisations across the nation and those abroad, who could foster 
inspiration, education, information exchange and access to interna-
tional media. Invite international media, from Latin America and oth-
er countries, to partner with local media and journalists to produce 
stories about the current media situation in Venezuela that could be 
published nationally and internationally. 
 

- Assistance and advocacy in support of freedom of expression 
legislation
Provide technical assistance and possibly engage in advocacy in rela-
tion to key freedom of expression legislation currently under review in 
Parliament, in particular modifications to Ley Resorte, Ley de Teleco-
municacion and the Codigo Penal. 

-	 Safety training for media workers
Provide self protection training to journalists and other media work-
ers, allowing them to work with improved safety in relation to physi-
cal, legal and cyber threats. 



27Threats, lies and censorship: Media in Venezuela

Globovisión TV station. Photo: Andreas Sugar/IMS.



28

List of main media in Venezuela

TV:
Privately owned national TV-channels:

Globovisión	 News

VeneVisión		 Entertainment

Televen			   Entertainment

Canal Uno		  Entertainment

Meridiano		  Sports

Stateowned TV-channels:
VTV			   News

TeleSur			   News (International, primarily in 		

			   the ALBA-countries)

ViVe			   News based on regional affairs

TVes			   Entertainment

Televisora Colombeia	 Educational

Radio:
Radio networks owned by the state:

Circuito Radio Nacional de Venezuela

Sistema Radio Mundial 

Circuito Radial PDVSA 

Most important private radio networks:
Circuito Unión Radio

FM Center

Circuito Éxitos

Circuito Mega

Circuito Onda

Circuito Radio Venezuela

Newspapers:
Newspapers owned by the state:

El Correo de Orinoco		  (daily sales around 50.000)

Ciudad CCS (Caracas)		  (distributed as free pick-up)

Ciudad VLC (Valencia)			   “

Appendix

Grupo Últimas Noticias (pro-government):
Últimas Noticias		  (daily sales not available)

El Mundo, Economía y Negocios	 (daily sales not available)

Independent pro-government (communist):
Diario Vea			   (daily sales not available)

Bloque Dearmas:
Diario 2001		  (daily sales not available)

Independent/opposition newspapers:
El Nacional		 (daily sales around 80.000, 240.000 on 

Sundays)

El Nuevo País		  (daily sales around 50.000)

El Universal		  (daily sales not available)

Tal Cual		  (since 28 February 2015 only a weekly, online 

version)	

Social media:
Efecto Cocuyo 

Runrun.es

el Estimulo

La Patilla 

Prodavinci

Contrapunto

Crónicauno

ElCorreodelOrinoco.com





Creative commons text:
The content of this publication is copyright protected.
The authors are happy to share the text
in the publication with you under the Creative Commons
Attribution-ShareAlike 4.0 International License. To view a
summary of this license, please visit
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.

Published by IMS, OSF and Article 19 in 2016

ISBN 978-87-92209-80-1
EAN 9788792209801


