
_____________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

 
                                 
    

 
 
 
 
 
 

 

                                    
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 

Tunisia’s Media Landscape  
  International Media Support •  Report •  June 2002 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



International Media Support              
 

 
   

          Page 2 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

 
CONTENTS 

 
 

1.    The political context..............................................................................3 
 
2.    Official Print media ...............................................................................5 
 
3.    The opposition press .............................................................................6 
 
4.    The samizdat media..............................................................................7 
 
5.    The audiovisual media...........................................................................8 
 
6.    The Internet ........................................................................................9 
 
7.    The Legal Framework..........................................................................10 
 
8.    Attacks against the media ...................................................................12 
 
9.    Journalism training .............................................................................13 
 
10.  Journalists Associations .......................................................................14 
 
11.  Support to media in Tunisia .................................................................14 
 
12.  Conclusion .........................................................................................15 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



International Media Support              
 

 
   

          Page 3 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

“Independent newspapers in Tunisia are not killed; they are forced to 
commit suicide.” 
“We have no journalistic tradition in Tunisia because the media has never 

been able to exercise its profession freely.”  
“It is hard to imagine the existence of an independent press today 
because of the state’s control over all aspects of public life in Tunisia.” 

 
 
 
1.    The political context   
 

There has never been a period in independent Tunisian history where freedom of 
expression and the press were respected or honored. Though many today describe 
President Bourguiba’s thirty year reign as one where there were greater freedoms 
than today, reality is that media have always been subjected to a conundrum of 
legal restrictions, government interference, physical threats, arrest and many other 
types of abuse. While Bourguiba was clearly opposed to the development of a 
democratic state, President Ben Ali, nicknamed by his supporters as the “artisan of 
change,” speaks a language of democracy while ruling with an iron fist.  
 
Ben Ali and other members of his government often encourage the Tunisian press 
to be more critical. “I will say to you once more loud and clear: Do write on any 
subject you choose... There are no taboos except what is prohibited by law and 
press ethics,” he said last year during an interview published in several Arabic 
dailies.1 According to one Tunisian analyst however, “Ben Ali gives the impression 
that he tolerates free expression but only in a space he intends to control and 
under political and social terms that he claims as acceptable.”2  In fact, Ben Ali has 
gone to great lengths to appear “democratic” through sophisticated public relations 
overseas and the creation of an array of official national human rights bodies 
including a human rights minister and human rights departments in at least four 
ministries.  
 
Ben Ali, who came to power in a “medical coup” in November 1987 (he arranged 
for Habib Bourguiba to be declared senile and incapacitated), has created a highly 
personalized political system that is managed through authoritarian rules and 
principles. An estimated 145,000 strong police force with reportedly an additional 
200,000 plainclothes security personnel, 2 million ruling party supports with tens of 
thousands of party structures throughout the country as well as 7,000 associations 
labeled “Organisations Veritablement Gouvernmentales (OVG)” (or truly 
governmental organizations) make up Ben Ali’s most feared and effective weapon 
in a country no larger than the U.S. state of Georgia and with a population of about 
9.5 million people. Torture is routinely used in prisons.  
 
Against this backdrop is the strongest and most stable economy in the sub-region. 
National statistics (which are impossible to verify) indicate that per capita income 

                                       
 
1  Attacks on the Press 2001, Committee to Protect Jounalists, , Tunisia Chapter.  
2 In Larbi Chouikha, “ Situation de la Liberte d’Informatin en Tunisie, » l’Iformation au Maghreb (1992), 
p.78. 

 



International Media Support              
 

 
   

          Page 4 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

was estimated at USD2000 (in 2000), economic growth at 5% annually for the last 
5 years and only 3.5% of the population lives below the poverty line since 1975. 
More than 80% of Tunisians own their own home and illiteracy is pegged at 5% for 
the section of the population under 16 years of age.  
 
The international community is evidently encouraging continued economic growth 
in Tunisia all the while keeping virtually silent on Tunisia’s human rights abuses 
while even they fall victim to official harassment and threats. Tunisia is the first 
Arab nation to have a substantial trade partnership with the European Union 
through the Euro-Mediterranean Association Agreement. As long as President Ben 
Ali manages to maintain social, political and economic stability in his country 
Tunisia will continue to be “spoiled and treated like the West’s only child in the 
Arab world,” admitted one diplomat. Consequently Article 2 of the Agreement, 
which pegs EU support and cooperation to respect for human rights, remains an 
unenforced requirement. Many fear that the September 11 attacks on New York 
and Washington D.C. will only bolster Ben Ali’s position with Western powers. The 
“war against terror” will give him free reign to repress political dissent in the name 
of suppressing terrorism or “the Islamic threat.”  Thousands of known political 
prisoners and prisoners of conscience accused of being collaborators of the En-
Nahda (Renaissance) Islamic party or other associations deemed illegal by the 
State continue to languish in prison, some for more than 10 years. Once freed, 
they are often deliberately prevented from working or resuming a normal life. 
 
Some predict however that this “false” stability cannot last long. Conditionalities 
under the Euro-Mediterranean Agreement will have to be met in the course of the 
next few years and will undoubtedly create unemployment and reduce state 
revenues. Living conditions for many Tunisians are expected to deteriorate and as 
a result discontent with the system may rise. 
 
Unfortunately it is very likely that the Tunisian mirage will stay alive for still some 
time. The proposed constitutional amendments to be voted on in Tunisia’s first 
national referendum expected to take place in late May will most certainly result in 
Ben Ali running for an unprecedented fourth presidential term in 2003.  His ability 
to raise loans and other funds from the international community will help cushion 
economic decline and the lack of a popular local civil society will help maintain the 
status quo. Through the years, the distance between government and civil society 
actors has become greater and greater and as a result positions on each side have 
become more radicalized.  
 
Imprisonment, torture and other physical threats and continuous harassment make 
it difficult for the handful of truly independent civil society organizations to operate. 
The few who are officially recognized such as the Ligue Tunisienne des Droits de 
l’Homme (LTDH, the country’s oldest human rights organization) and the 
Association Tunisienne des Femmes Democratiques (ATFD) manage to survive 
despite the government’s attempts to force them into submission. The Vice 
President of the LTDH was condemned to three years in prison and has been 
subject to continuous forms of harassment. Today, the ATDF is unable to rent a 
meeting room in a hotel in Tunis to hold its conferences.   In addition to arrests, 
threats and harassment, the NGOs that operate unofficially, such as the Conseil 
National pour les Libertés en Tunisie (CNLT or The National Council for Liberties in 
Tunisia) and the Rassemblement pour une Alternative Internationale de 



International Media Support              
 

 
   

          Page 5 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

Developpement (RAID or the Assembly for an international alternative for 
development) among others, are unable to rent office space, to hold meetings, or 
publish printed materials. “They are merely a drop in the ocean,” said one 
diplomat.  

 
 
2.    Official Print media3 
 

Officially there are over a hundred publications available on Tunisia’s newsstands, 
which is not surprising for such a highly literate, urbanized and middle-income 
country. Arabic is by far the media’s dominant language though many publishers 
produce sister Arabic and French publications or divides a publication into an Arabic 
and French section. There are at least 8 daily newspapers and at the very least 
fifteen weeklies being published at this time.   
 
Due to the sheer number of publications available on any given day, there seems 
to be a very diverse print media. However, once one digs deeper one understands 
that these publications rarely provide information that diverges from the official 
line. Factual information is hard to come by and a diversity of analysis or views on 
daily events is rare. These publications are either directly or indirectly controlled by 
the government. While there may be short periods of more openness, these have 
not proven to be part of a process towards substantive change with regards to 
freedom of the press and expression but rather is part of the government’s ploy to 
appear more democratic and perhaps even to gage who is loyal to the system or 
not. 
 
In 1979, during one of these short periods of openness, a number of privately 
owned newspapers critical of the government began operating. During the 1980s, 
many shut down having become bankrupt due to suspensions and other forms of 
state-sponsored harassment and interference.  
 
Many foreign publications are also subject to censorship. Libération, La Croix, Le 
Canard Enchainé and l’Humanité as well as some Algerian and Moroccan 
newspapers are banned from local distribution. Others such as Le Monde, Le Monde 
Diplomatique and Jeune Afrique – l’Intelligent, are authorized to enter the country 
but specific issues are banned when they contain any critical information about 
Tunisia.  
 
The private “official” Tunisian press survives essentially from advertising revenues. 
Newspapers get advertising through two means: the Agence Tunisienne pour 
l’Information Exterieure (ATIE or the Tunisian Agency for External Communication) 
and through direct contracts with private companies.  
 
ATIE was created in 1990 and is said to be under the control of the President’s 
office. It is responsible for dividing the state advertising budgets between different 
media institutions and accrediting local and foreign journalists. It also serves as the 
Tunisian government’s public relations wing.  Private companies can also ask ATIE 

                                       
3 The term “official” refers to publications whose registration has been recognized by the Ministry of the 
Interior according to the Tunisian Press Code.   
  



International Media Support              
 

 
   

          Page 6 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

to manage their advertising budgets and some do so ostensibly to avoid 
complications with the government should they inadvertently advertise in an issue 
or a publication that offends the government. 
 
Readership has reportedly been in decline over the last few years. Several people I 
interviewed attribute this to the fact that Tunisian publications do not respond to 
the needs of its readership, have lost credibility with the public and mostly repeat 
the information that state television and radio broadcast. One of the oldest and 
more popular Arabic language dailies, As-Sabah, has reportedly declined in 
circulation from 50,000 during the Bourguiba years to less than 15,000 today. Most 
dailies have a circulation of about 3,000 I am told though these figures are nearly 
impossible to verify. 
 

 
3.    The opposition press 
 

Currently there are two critical newspapers operating officially though with great 
difficulty and inconsistency: al-Mawfiq (The Stance) which is linked to the Partie 
Démocratique Progressiste (Progressive Democratic Party, formerly the 
Rassemblement Socialiste Progressite) and Attariq Aljadid  (Renewal)  which is run 
by the “Mouvement Attajdid,” also a political party. There are about five legal 
opposition parties and each have a newspaper though most tow the government 
line.  
 
These opposition party newspapers began to appear when the government 
introduced a system of subsidies of up to 50,000 DT a year (or about €38,000) for 
opposition party newspapers that have elected representation in Parliament.  
Despite this legal provision, al-Mawfiq did not receive its subsidy this year probably 
because it has taken a more critical editorial stance than most others. The 
newspaper has experienced much harassment and interference and since the start 
of the year it has not been sold on newsstands due to confiscations.  
 
Attariq Aljadid ‘s February 2002 issue was seized. It is the first time that the 
government has interfered with a newspaper from a political party with 
representation in Parliament. Though the government has provided no explanation 
for the seizure, many believe that the issue was banned from distribution because 
of an article critical of the May national referendum. Those responsible for the 
newspaper were able to hold a press conference about the seizure in late March in 
their offices without interference.  
These two opposition newspapers are supported by their respective political parties 
and receive no advertising whatsoever.  

 
 



International Media Support              
 

 
   

          Page 7 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

4.    The samizdat media 
 

There are several unauthorized media initiatives that are critical of the government 
and working in an extremely repressive environment: 
 

• Kalima (Word) is a private initiative initiated in 1999 by Sihem Bensedrine, a well-
known journalist, publisher and human rights activist. 
 
Kalima’s first issue appeared online (www.kalimatunisie.com) in 2000. Six issues 
have been published online since then and the last issue dated January 2002 (issue 
#6) was the first to be available in paper format. The government has allegedly 
interfered with access to the sight from Tunisia. It is now impossible to access it 
within the country except via proxies, which have also been consistently blocked.   
 
Though Bensedrine followed the legal procedures to register a newspaper as 
outlined in the 1998 Press Code (see Section 6. for more information about the 
legal framework for media), the government never gave her a récepissé or receipt 
acknowledging the registration. The newspaper has therefore not been officially 
recognized by the Tunisian government and as a consequence is being published 
illegally.  
 
Bensedrine has suffered much persecution since she began publishing Kalima. She 
was briefly arrested and reportedly beaten in 2000 by police after attempting to 
visit Taoufik Ben Brik, a journalist who had gone on a hunger strike. Later that 
year, even though her house was under constant police surveillance, her car was 
broken into and a knife was left on the back seat with a threatening note. Last year 
she was arrested and held in prison for “defamation” and “spreading false news 
intending to disrupt public order” for almost seven weeks after returning from two-
week tour pf Europe in which she gave many interviews about the deteriorating 
situation of human rights in Tunisia, including to Al Mustakilla’s “Le Grand 
Maghreb” which is broadcast from London to Tunis. The charges are still pending 
against her.  
 
Omar Mestiri, Bensedrine’s husband and Kalima’s Director, was briefly detained in 
1999 and for about two years was under a form of city arrest in Tunis which made 
it impossible for him to continue his farming activities which have been his and his 
family’s only form of income. 
 

• Alternatives Citoyennes (Citizen’s Alternative) is also a private online publication 
(www.alternatives-citoyennes.sgdg.org) initiated by Nadia Omrane, a Tunisian 
writer based in Tunis and her sister Meryem Marzouki based in Paris. Access to the 
site from Tunisia has been blocked and is only available via proxies. 
 

• Kaws al Karama (The Arch of Dignity) is managed and edited by Jallel Zoghlami, 
the brother of journalist Taoufik Ben Brik who staged a 24-day hunger strike in 
2000 for having had his passport confiscated by the authorities. According to one 
of its collaborators, the newspaper is intended to provide a forum for debate for 
Tunisian leftists. Zoghlami was physically attacked by plainclothes police last year. 
The publication has put out five issues to date which appear irregularly and print 
runs vary from 16 to 500 issues. The newspaper is distributed informally in Tunisia.  

http://www.kalimatunisie.com/
http://www.alternatives-citoyennes.sgdg.org/


International Media Support              
 

 
   

          Page 8 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

• TUNeZINE (http://site.voila.fr.tunezine) is an online forum on democracy and 
human rights issues that was launched by Zouhair Yahyaoui in July 2001. Access to 
the site from Tunisia has been blocked and it is only accessible via proxies. On 
June 4, Yahyaoui was arrested at a cyber cafe and has been charged with 
“knowingly putting out false news” and “stealing Internet connection time.”  
 
The initiatives listed above are unique in such a repressive context. In the words of 
a journalist working for an official magazine, “(these) initiatives are an absolute 
necessity so that Tunisian media in general can begin to evolve.” One Tunisian 
media analyst cites that one of the key elements for creating a more independent 
press in Tunisia is for “journalists to assert themselves and become a more 
dynamic force driven essentially by professional aims and making the ideal of 
freedom of the press the foundation for their battles. Solidarity should cement their 
actions above all other considerations, material or political.”4   
 
These initiatives receive no advertising and are entirely financed by their initiators 
and writers contribute their time and articles almost entirely on a volunteer basis. 
There was at least one other on line initiative called Takriz e-mag 
(www.takriz.org), which was initiated by, and targeting Tunisian youth. It 
reportedly stopped operating after its initiator left the country. Outdated issues of 
the e-magazine are still available on the web. 
 
 

5.    The audiovisual media 
 

Though this report is intended to focus on Tunisia’s print media, it is important to 
mention the audiovisual sector due to the impact many say it has had on Tunisian 
society. Many I spoke with believe that satellite television is the medium that can 
most influence public opinion in Tunisia. Programs are broadcast from outside the 
country, transmissions are almost impossible to block, and they are watched in the 
privacy of one’s home.  
 
At the moment, the local audiovisual media is entirely owned and controlled by the 
government.  Private channels and programs are only available via satellite 
transmission. In 1988, the government passed legislation allowing for the licensing 
of satellite dishes. Given its popularity, the government tried to make satellite TV 
more difficult to access and in 1995 Parliament voted in a law making it obligatory 
for individuals to get municipal authorization before installing a satellite dish. 
Fortunately these laws have not been vigorously enforced. According to national 
statistics 45% to 55% of Tunisian families in both urban and rural areas own a 
satellite dish. 
   
Until recently the most important satellite program was “al Mustakilla” (The 
Independent) transmitted from London every Sunday afternoon and owned and 
operated by Tunisian businessman Mohammed el Hachmi Hamdi.  It was called “Le 
Grand Maghreb” (The Big Maghreb) and for the first time it provided the average 
Tunisian access to individuals (opposition party leaders or human rights activists) 

                                       
4 Larbi Chouikha, “Situation de la Liberte d’Ínformation en Tunisie », in l’Information au Maghreb, Ceres 
Productions, 1992. 
 

http://site.voila.fr.tunezine/
http://www.takriz.org/


International Media Support              
 

 
   

          Page 9 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

and political perspectives that had been privileged to only a small intellectual circle. 
Unfortunately the Sunday program has stopped broadcasting this year and many 
suspect that the owner retracted the program under pressure from the Tunisian 
government.  
 
Today I am told that the most influential satellite television programs in Tunisia are 
of the En-Nahda Islamic party and the Qatar-based Al Jazeera station. Many are 
concerned that due to the media situation in the country that Tunisians only have 
access to government or Islamic views. Some argue that this could have a 
detrimental effect on the evolution of the political situation in the country and that 
in effect Ben Ali’s control over the local media is inadvertently enhancing the 
Islamic position rather than stifling it.  
 
When asked whether radio could play a significant role in Tunisia many noted that 
radio is not an important source of information for Tunisians. This may be due to 
the fact that radio has lost credibility with its listeners due to the fact that it is 
entirely under state control. 
 

 
6.    The Internet5 
 

According to Human Rights Watch, Tunisia has the most detailed Internet 
legislation in the region. The government’s attempts to improve bandwidth, reduce 
access and hardware costs and to promote the government on the worldwide web 
seem to contradict its attempts to also restrict the medium.  
 
In 1991, Tunisia was the fist Arab and African country to be connected to the 
Internet through the Regional Institute of Computer Sciences and 
Telecommunication. The use of the Internet was authorized in 1996 and soon after 
the Agence Tunisienne d’Ínternet (ATI or the Tunisian Internet Agency) was 
established.  
 
The ATI coordinates Internet policies and services and leases Internet access to the 
seven or so Internet service providers (ISPs) in the country. Therefore the ISPs 
only retail Internet access to its customers. Furthermore all domestic and 
international communication flows through the ATI.  The ATI maintains control over 
all the protocols and is the country’s only international gateway. For many years 
two providers dominated the market, GlobalNet and Planet Net. The latter is owned 
by the President’s daughter and for some years controlled one third of the market. 
 
In 1998, the government authorized the establishment of “Publinets” or internet 
cafés and to stimulate start-ups subsidized 50% of the investments needed to the 
first 100 cafés. As of last year, there were about 600 Publinets throughout the 
country. It is estimated that at least 30,000 individuals are connected to the 
Internet in their homes or work place though the numbers are expected to be on 
the rise due to the drop in subscription prices and the increase in internet service 
providers throughout the country.  

                                       
5 Most of the information in this section comes from three sources: Human Rights Watch, “The Internet 
in the MidEast and North Africa: Free Expression and Censorship”; “Tunisie-Internet” in Kalima by 
SihemBensedrine; and Reporters Sans Frontieres, “The Twenty Enemies of the Internet”. 



International Media Support              
 

 
   

          Page 10 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

The Internet decree of 1997 governs the Internet and states that the press code 
shall apply to the “production, provision, distribution and storing of information 
through telecommunications means, including the Internet.” The Internet decree 
also bars encryption without prior approval from the Ministry of Communication 
and requires the applicant to provide the keys needed to encrypt the data.  
 
Legal requirements for users and ISPs are restrictive. The contract that institutional 
subscribers must sign impose government controls such as a declaration that the 
user will only use the Internet for scientific, technological or commercial purposes 
that are strictly related to the activity of the client. ISPs are required to disclose all 
accounts that have been opened for users and the ATI reserves the right to 
suspend Internet service without notice if the subscriber engages in any use that is 
believed to be “improper or contrary” to the conditions laid out in the contracts. 
The owner of an ISP has legal responsibility for the information that flows through 
its enterprise. This poses a regulatory burden on providers even though they 
cannot realistically police the email traffic or the web sites they host. 
 
In addition to these restrictive laws, there are various forms of state interference 
with the Internet including: 
 

• Not being able to get an account; 
• Termination of an account without explanation;  
• Government monitoring of email. Though there is little proof, this assumption is 

based on the level of known police surveillance of telephone conversations and 
other aspects of Tunisian life. 

• The occasional delay of receiving email messages en route; 
• The blocking of web sites. The web sites of human rights organizations such as 

Amnesty International, the Committee to Protect Journalists, Reporters Sans 
Frontieres, as well as those of Tunisian independent publications and NGOs are 
blocked.   
In one unique incident, the Euromed Group, a Paris-based firm that does business 
in Tunisia, registered an URL very similar to Amnesty International’s that appeared 
likely to fool persons trying to access Amnesty International’s site. It publishes 
governmental information on the state of human rights in Tunisia. 
 

 
7.    The Legal Framework6 
 

The 1988 Press Code provides the legal framework under which the media and 
journalists operate. Though Article 1 of the code states that “freedom of the press, 
publishing, printing, distribution and sale of books and publications is guaranteed, “ 
the requirements in place under the code are extremely restrictive. The press code 
has been amended twice but most of the changes have been largely cosmetic.  
 
The procedures for obtaining a license allow the Ministry of the Interior to 
determine who may or may not be authorized to publish. Under these provisions, 
applications for authorization must be submitted to the Ministry of the Interior 

                                       
6 Most of the information in this section comes from the ARTICLE 19 report, “The press in Tunisia: Plus 
Ca Change,” 7 November 1993. 
 



International Media Support              
 

 
   

          Page 11 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

which then delivers a récipissé (or receipt) good for one year constituting the 
official permit to publish. Furthermore Article 142 of the code requires that the 
printer request the récipissé before printing, effectively prohibiting the printing of 
any unlicensed publications. The code also requires the publisher to inform the 
Ministry of the Interior of any change of printer.  
Article 8 of the Code stipulates that several copies of each periodical must be 
deposited prior to distribution with the Ministries of the Interior, Justice and 
Information as well as the National Library and Documentation Center.  This 
required procedure can be time consuming, is labor intensive and effectively 
facilitates control and censorship by the Ministry of Interior. The non-execution of 
the deposit is an offence punishable by a fine and a possible seizure of the 
publication.  
 
The Minister of the Interior, on the advice of the Secretary of State for Information, 
may order the seizure of any issue of a periodical whose publication would lead to 
a “disturbance of public order.” The Minister of the Interior may refer the 
publication to the courts which may order its suspension for up to 6 months. 
 
Tunisian defamation law provides absolute protection from criticism for the 
President, regardless of its truth, with exception for public institutions, public 
officials and public bodies. Defamation is defined as “any public allegation or 
imputation concerning a fact which impugns the honor and reputation of a person 
or an official body.” Any infringement on the law is punishable by a prison sentence 
and/or a fine.   
 
Attacks on the President’s dignity may be punished by up to 5 years imprisonment 
and a fine; one to 3 years imprisonment for anyone who defames public order, the 
courts, the armies, official entities and public administrations”; 16 days to six 
months imprisonment for defamation of an individual. 
 
Charges for “inciting hatred between races, religions, populations” or “propagating 
opinions based on racial segregation or on religious extremism” or “instigating 
people to attack the dignity of the President,” or “inciting people to disobey the law 
of the country and spreading or reproducing false information which may disturb 
public order” may lead to a suspension of a publication punishable by 2 months to 
3 years imprisonment and a fine. If anyone continues to publish or collaborate with 
a periodical that has been suspended, s/he is liable to 6 months to five years in 
prison. 
 
The Press Code also imposes on civil servants the obligation of discretion and one 
year of imprisonment for those who break the regulation by unduly 
“communicating to a 3rd party or publishing any document of which s/he is a 
depositary or has knowledge of because of her or his functions and which may 
prejudice the state or private person.” 
 
In addition to these repressive laws, the lack of independence of the judiciary is 
another obstacle to freedom of expression, information and the media.  One 
startling example of this is the case of Hamma Hammami, the leader of the 
unauthorized Tunisian Worker’s Communist Party (POCT) and editor of the now 
defunct El Badil newspaper. This February Hammami appeared in court after four 
years in hiding and was sentenced to nine years imprisonment in a hearing where 



International Media Support              
 

 
   

          Page 12 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

neither he nor his lawyers were able to present a defense. Many of his lawyers and 
witnesses were beaten by police in the courtroom. Hammami was accused of 
“being a member of an illegal association, distributing leaflets, publishing false 
information, holding illegal meetings and inciting rebellion” among other charges. 
Though Hammami was able to present his own defense (for over 3 hours) at his 
March trial and two hundred lawyers courageously defended their client’s case, 
Hammami was sentenced to three years and two months in prison on March 30.  
 

 
8.    Attacks against the media 
 

The media is subject to an array of abuses, which include: 
 

• Legal attacks.  
As outlined above in the section on the legal framework for media, journalists are 
vulnerable to an array of repressive laws which can lead to imprisonment, seizures 
and banning of publications as well as substantial fines. Many if not all of these 
laws have been used against journalists.  

• Physical attacks and other threats. 
The Tunisian government has set into motion a sophisticated security apparatus 
which creates an environment of fear among journalists, leads to self censorship 
and a sense of deep humiliation.  Journalists have been physically assaulted and 
their property stolen or damaged (equipment, vehicles, etc.). Some journalists’ 
homes are under constant surveillance by plainclothes police, land line and cellular 
telephones are monitored and/or cut, postal delivery is interfered with, family 
members and staff are threatened etc. 

• State influence and control over advertising revenues.  
As mentioned above in the section on the print media, the ATIE, an agency 
operating under the President’s office, controls all state and advertising and some 
private advertising.  Furthermore, local and foreign businesses with local 
representation have been harassed and threatened into suspending their 
advertising in publications that are deemed critical by the government. This state 
control and influence over advertising in publications has led many newspapers to 
financial ruin.  

• State influence over a publication’s internal operations.  
State officials may infiltrate publications. I am told that a former government 
official, who is an employee of Realités magazine, makes most of the editorial 
decisions at the magazine though he is not an editor himself. Certain articles are 
reportedly sent directly to the Presidential Palace for prior review and often articles 
are subjected to four levels of review or censorship. The magazine publishes 
articles that have been washed of any substance and often heavily and poorly 
edited without the author having any say in the matter.  

• Fear and self-censorship.  
One should not underestimate the level of fear that permeates journalists which in 
turn leads to self-censorship. One diplomat I interviewed compared the situation in 
Tunisia to that of East Germany where “one can never be sure who is an informant, 
not even one’s family member.” 
 
It is important to understand that even innocuous issues and publications can 
disturb the government. Taboo subjects do not only include corruption and 



International Media Support              
 

 
   

          Page 13 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

mismanagement or other typically sensitive issues but also information that sheds 
any sort of negative light on the country such as a train accident, a student’s 
attempt at committing suicide, the miserable life of a shoe shiner, etc. 
Perhaps the most startling example is that of Sept sur Sept (or Seven days and 
Seven nights), a weekly television guide which was forced to shut down after less 
than a year in operation due to government harassment and interference.  
 
It took its owner Souheyr Belhassen, who is now Vice President of the LTDH (at the 
time of the publication she was not involved with a human rights organization), 
four years to get official approval to publish the magazine. While it was being 
published, she was called in many times by the Ministry of the Interior who 
complained about content: why had the magazine published a photograph of a 
naked African man (who was naked due to his traditional dress)?  Why did she 
publish a commentary on a televised documentary about former President 
Bourguiba?  An interview with opposition leaders who were appearing on a local 
television program later that week is what ostensibly “killed” the magazine. 
Following that issue all advertisers pulled out and Belhassen was forced to shut the 
magazine down for lack of funds. Since that time, the government has pressured 
her employers to have her fired. 
 
 

9.    Journalism training  
 

There are two local institutions that prepare individuals to assume journalism as a 
profession. The first is the Institut de Presse et des Sciences de l’Ínformation (IPSI 
or the Press and Information Sciences Institute) that offers a journalism degree 
program. The IPSI is headed by an important member of the ruling party and as a 
result there is little to no opportunity for professors or students to discuss 
fundamental issues concerning media developments.  
 
Professors are no longer able to use Le Monde or Libération newspapers in their 
courses. Though the IPSI boasts of having introduced a human rights course, I am 
told that the materials used are government propaganda such as Ben Ali’s 
speeches and other documents available from government entities. According to 
one professor there “has been no debate in the institution for seven or eight years 
now and students come out of the institution with little to no ability to analyze 
information or to think critically.”  IIPSI graduates about 50 students a year and 
only about 10% of these can find employment in the journalism field.  
 
The other training institution is the Centre Africain de Perfectionnement des 
Journalistes et des Communicateurs (The African Center for Journalism Training 
and Communications) which receives a large part of the European Union’s MEDA 
Democracy Program’s budget for local training of Tunisian journalists7.  The 
Director has been heading the Center for about 20 years and was the founder and 
President of the Conseil National pour la Communication (National Council for 
Communication). Many I interviewed believe that the Center does not contribute to 
the development of a more independent and professional press in Tunisia.  

                                       
7 For more information of the MEDA programme, see section 2.10. 

 



International Media Support              
 

 
   

          Page 14 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

Lastly, the MEDA program is also funding the Maastricht-based Center for European 
Journalism to conduct training both inside and outside the country. Unfortunately 
the beneficiaries of this support are exclusively journalists working for the official 
press. 
 
In addition to the lack of availability of quality training, it appears that Tunisian 
journalists are fairly isolated from their counterparts in neighboring countries or 
elsewhere. They have not been privy to many exchange programs and many 
independent minded journalists were banned from traveling and so could not 
benefit from such programs. In general there has been little support for those who 
are not “in the system.” 
 

 
10.  Journalists Associations 
 

The Association des Journalistes Tunsiens (Association of Tunisian Journalists) is 
the only journalist’s organization that currently exists. Though it is labeled an 
“independent” organization it receives subsidies from the government and many of 
its executive members tow the government line. In 1999 for example eight of the 
nine individuals elected to the executive were members of the ruling party.  Most 
of its activities center on improving journalists’ working conditions and participating 
in government commissions. The Association was expelled from the World 
Association of Newspapers in 1997 for its lack of action on attacks against 
journalists and violations of freedom of expression.  
 

 
11.  Support to media in Tunisia 
 

The independent Tunisian media8 has received little to no financial or technical 
support. Tunisian civil society has little experience fundraising and has had little 
exposure or contact with funding institutions.  It is unclear whether the “unofficial” 
status of some media institutions hinders access to funds. This said, Tunisian 
independent media and civil society organizations are genuinely home grown. They 
should be proud of their accomplishments given the fact that they have operated 
largely on the basis of volunteerism and the sheer will and determination of 
individuals and often because of great personal financial sacrifice.  
 
While I was only able to meet with a limited number of “donor” institutions while I 
was in Tunis it seems quite clear that two dynamics are preventing direct support 
to independent media: reticence of independent media to accept certain funds and 
restrictions that are placed on the funding that is available because it is largely 
bilateral in nature. On the one hand, most individuals involved in the independent 
media are weary of receiving funds directly from governmental institutions for fear 
of being labeled a tool of foreign governments. They are also weary of any 
conditionality placed on support that would restrict their activities. They would 
prefer that funds flow through a non-profit organization or from private 
foundations. On the other hand, most foreign government assistance programs are 

                                       
8 By independent I refer to media that is privately owned and with an editorial line independent of any 
political or other type of influence. 

 



International Media Support              
 

 
   

          Page 15 of 15 
______________________________________________________________________________ 

 
Wilders Plads 8H • 1403 Copenhagen K • Denmark 

Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk •  E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

   

based on bilateral agreements and as long as the Tunisian government has a say in 
the matter funds will not flow to the few independent and critical voices in Tunisia. 
 
The largest fund available to media in Tunisia is the “support to media” fund, which 
is part of the MEDA Grants Program aimed at promoting democracy and human 
rights in the context of the Euro-Mediterranean partnership. It has a total of 
€2,150,000 available to Tunisian media between 2002 and 2004 out of a total 
budget of €248,000,000. The objective of the program is to develop objective and 
professional media though training. They program provides training support in the 
area of management, marketing, use of ICTS, general journalism skills etc.  As 
mentioned earlier the main executing partners in Tunisia and abroad are the 
African Center for Journalism Training and Communications and the Maastricht-
based European Journalism Center.  
 
The EU representatives I met with clearly stated that they were aware that the 
media funds were entirely supporting official media and individual journalists who 
are acceptable to the Tunisian government.  “Our hands are tied, either we fund 
these activities or we fund nothing at all. We do not want get involved in internal 
politics,” said one MEDA representative. The MEDA program has an extremely poor 
reputation among the independent civil society actors in Tunisia and they have all 
but given up on MEDA. They feel it is not contributing to Tunisia’s democratization 
process and there is no consultation with a broad spectrum of Tunisians about 
strategies for the program. As a result, there is little to no contact between 
independent media actors and the program’s representatives. 
 

 
12.  Conclusion  
 

Given the political context in Tunisia, supporting independent media initiatives are 
essential to begin to create a space – albeit small and fragile – for independent, 
alternative perspectives on a range of political, economic, social and environmental 
issues in the country.  I think it is important that support be also embedded in a 
program that takes into account the overall needs for the development of free media 
in Tunisia: 
 

• The establishment and professionalization of local structures that defend journalists; 
• The establishment and professionalization of structures that analyze all aspects of 

media developments and lobby against repressive laws as well as garner 
international support and attention to these issues; 

• The training and development of a “new” generation of professional journalists who 
have the ability to think critically.  
 
Achieving such objectives in Tunisia poses enormous challenges of course. Very 
few international institutions have taken any initiative whatsoever to consider 
providing support for the development of Tunisian civil society, including media. I 
encourage IMS to take a leading in providing support to this spirited yet fragile 
media sector and especially mobilizing others to take a step in the same direction.  
 

 
…………… 


	1.    The political context
	2.    Official Print media
	3.    The opposition press
	4.    The samizdat media
	5.    The audiovisual media
	6.    The Internet
	7.    The Legal Framework
	8.    Attacks against the media
	9.    Journalism training
	10.  Journalists Associations
	11.  Support to media in Tunisia
	12.  Conclusion
	
	
	
	Given the political context in Tunisia, supporting independent media initiatives are essential to begin to create a space – albeit small and fragile – for independent, alternative perspectives on a range of political, economic, social and environmental i
	The establishment and professionalization of local structures that defend journalists;
	The establishment and professionalization of structures that analyze all aspects of media developments and lobby against repressive laws as well as garner international support and attention to these issues;
	The training and development of a “new” generation of professional journalists who have the ability to think critically.





