
  
 
 

 
MEDIA AND ELECTIONS IN SUDAN  

 
MONITORING THE COVERAGE OF SUDAN 2010 ELECTIONS 

 
PRELIMINARY REPORT  

 
 

Period 13 February – 10 April 2010 
 

 
Issued on 18 April 2010 

 
 
 
 

   
 
 

    
 

 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 2 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

 
Table of contents 
          Page 
 
I) Executive Summary        3 
 
II) Foreword          4 
 
III) Media monitoring of election coverage:  

findings and conclusions on election campaign and silence period 
 

A. Quantitative analysis of Radio and Television:  
coverage of the election campaign      5 

B. Quantitative analysis of the Print Press:  
coverage of the election campaign      9 

C. Quantitative coverage of Coverage of  
Female Candidates and Women’s Issues    12 

D. Qualitative analysis of the media  
coverage of the election campaign     14 

E. Analysis of the silence period after campaign period (10 April) 16 
F. Coverage of Hate Speech      18 

 
IV) Background on SMEC’s media monitoring in Sudan   21 
 
 
Annex 1 – List of abbreviations for political parties    25 
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 3 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

 
I. Executive summary 
 

The campaign period (13 February – 9 April) for the multi-party elections in Sudan was extensively 
covered by mass media in Sudan. The coverage of electoral candidates and parties  increased 
substantially as the campaign period neared its end. This was partly due to  developments related to 
the elections: the withdrawal of a number of presidential candidates and the boycott or threats to 
boycott  the elections by various parties. But also voter education programs and articles increased as 
the elections neared. 
 
The elections were the major and sometimes only news item in the media over the last two months. 
The extensive coverage of the electoral campaign by the media consisted mainly of (free) 
advertisements1 of political actors, news and opinion pieces and analyses. The race for the National 
Presidency, the National Assembly and the GOSS presidency dominated the news. The editorial 
coverage of the print media of the elections was concentrated on the two main parties, the NCP and 
SPLM who received respectively 41% and 24% of the overall election space in the newspapers. On 
the radio NCP and SPLM both received 38.1 % of the overall airtime. On television, NCP and SPLM 
received respectively 37.9 % and 47.9% throughout the whole campaigning period. In the last weeks 
of the campaign period, SPLM received more attention in the media, while NCP led the race for media 
attention during the first period of the campaign. This trend is linked to the election events and news 
items which were covered over the last few weeks of the campaign. 
 
The tone of the coverage over the campaign period was in general neutral or positive signifying that 
political actors campaigned for their own candidates, programmes and parties and that the media 
channelled this information in a neutral way. This trend changed during the last month of the 
campaign when the tone sometimes became harsh or even aggressive. Both the media (journalists) and 
political actors were targets of and sources behind this development. The media were inclined to mix 
news pieces with the opinions of journalists, especially in the print media.  
 
The number of hate speech cases increased during the last month of campaigning. Compared to the 
first three weeks of the campaign period, the number of hate speech cases in the period leading up to 
21 March showed an increase from 101 cases (recorded between 13 February – 7 March) to 168 cases 
(recorded between 13 February – 21 March). In the last three weeks of the campaign period the 
number of hate speech cases recorded increased dramatically by 30 % to 259 cases.  
 
The campaign period ended on 9 April and was followed by a day of silence on 10 April, where 
campaigning activities were not allowed. Political actors and parties violated this day of silence as the 
media continued to report campaign activities and publish and broadcast statements mainly from the 
ruling parties. 
 
The Media and Elections Project, funded by United Nations Development Programme (UNDP), is implemented 
by the Sudan Media and Elections Consortium, a group of national and international organisations with expertise 
in media support. These are: Sudanese Development Initiative (SUDIA), International Media Support (IMS), 
Norwegian Peoples Aid (NPA), Osservatorio di Pavia, Arab Working Group for media monitoring and Fojo 
Media Institute. 
 

------- 
 
For more information, contact Ms. Brigitte Sins, Project Manager, Tel. + 249 907 206 812 or + 45 8832 7005, 
email: bs@i-m-s.dk  or  britsins@hotmail.com. Khartoum: Mr. Abbas Tigani, Tel. + 249 912 127 279, email: 
abbastigani@sudia.org Juba: Mr. James Boboya Edimond, Tel. +249 955 004 798, email: boboya@npaid.org  
                                            
1 (Free) advertisements include time and space bought by political actors and parties which does not fall under the direct editorial 
responsibility. 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 4 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

II. Foreword 
 

During 11-15 April 2010 Sudanese citizens have cast their votes for the first multi- party elections 
held in 24 years. The role of the media in this process has been crucial, as journalists and media 
houses were called to support and facilitate a process representing a historical moment for Sudan. 
Their responsibility and contribution has been essential in ensuring that voters received accurate and 
complete information, enabling them to make an informed choice on Election Day.   
 
This report shows the findings of the Sudan Media and Elections Consortium (SMEC) on how the 
media covered the elections; in the period prior to these dates and in the silence period, starting from 
13 February, the kick-off date of the campaign, until 10 April 2010. The findings are the result of both 
a quantitative and qualitative analysis which aims to observe and assess the extent to which media 
provide fair and balanced coverage of politicians and other stakeholders, including women’s issues 
and the use of hate speech. 
 
The purpose of the media monitoring is two-fold. Firstly, monitoring the coverage of the elections by 
media will provide valuable information on the media’s performance during the campaign period, the 
election period and the post election period, thereby offering an additional contribution to the overall 
assessment of the electoral process in Sudan. Secondly, the monitoring serves as feed back to the 
media outlets themselves on their work and it may enhance their reporting skills in present and future 
elections or for other events of national interest. The media monitoring is being implemented parallel 
to an intensive training and mentoring programme for journalists and media outlets. The monitoring 
and training components are separate activities, but are inter-linked within the same project. 
 
Media monitoring will continue until the end of May 2010. A final report will be published in June, 
with interim reports published in May. 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 5 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

Allocation of time among genres of coverage

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60%

News

Free airtime

Other

Interview programme

Talk or panel shows

Current affairs

Paid election advertisement

Paid political advertisement

Announcement

Press conference

Political debate

TV

Radio

Basis: 17.750 minutes

 
 

III.  Media monitoring of election coverage in Sudan: Findings and conclusions 
 

A. Quantitative analysis of Radio and Television: coverage of the election campaign 
 
The cumulative data from previous reports show that news has been the main format throughout the 
campaigning period by which radio and TV stations have conveyed information on the elections and 
politics (respectively 53% and 51%).  
 
The genre ‘free and paid airtime’, airtime that is not under the editorial control of the media, has been 
central to the media campaigns of parties. It represented almost 22% of all broadcasting devoted to 
politics, while a format like ‘current affairs’ represented 2.6% and the genre ‘political debate’ 
represented even less of all broadcasting devoted to politics, namely 0.1%.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The allocation of airtime on editorial coverage2 shows that the two main parties received most of the 
coverage in both radio and television in the whole country. The NCP received 37.9% of the total 
airtime within editorial election coverage on television and 38.1% on radio. The SPLM was given 
47.9% of the airtime on television and 38.1% on radio on a national basis.   
As observed in Media Monitoring Report 3, the editorial choices of the channels in terms of what to 
cover reflect their geographical audiences: the media targeting a Northern public devoted most of their 
airtime to the NCP, while the media broadcasting in the South focused most of their coverage on the 
SPLM. Other contesting parties received limited coverage in both areas. 

                                            
2 This category includes any kind of coverage under the direct editorial responsibility of the media outlet: news articles,  
editorial, analysis and opinions, interviews, photos, cartoons, as well as polls. It does not include: paid political and election advertisement, 
free airtime established by the NEC mechanism, mails from readers.  
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 6 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

 
Editorial coverage of main parties (TV and Radio) in total campaign period on national basis:  
13 February – 9 April 
 

TV RADIO 
PARTY Total PARTY Total 
SPLM 47.9% SPLM 38.1% 
NCP 37.9% NCP 38.1% 
UNP 1.8% DUP 2.3% 
Independent 1.6% MBO 2.2% 
SPLM-DC 1.6% UNP 2.1% 
DUP 1.4% URRP 1.6% 
SSDP 1.4% DUPO 1.5% 
NNDP 1.2% PCP 1.3% 
PCP 1.0% Independent 1.3% 
Others3 4.2% SPLM-DC 1.2% 
Total 100.0% Others4 9.16% 

Total absolute values -  6621minutes Total 100.0% 
   Total absolute values - 6859 minutes 
 
Compared to the previous monitoring period (13 February – 21 March), there is a remarkable 
difference. NCP received substantially less coverage in the media over the last two weeks compared to 
the last media monitoring report (3) where  NCP received 46% of television  and 53% of radio 
coverage).  SPLM received substantially more attention in the media in the current monitoring period 
compared to that of the last monitoring period which was 32 % of coverage on television and 21 % on 
radio. There has been a shift throughout the campaigning period where SPLM has received gradually 
more coverage as the elections neared while the NCP received less. 
 
 
National editorial coverage of main parties on TV and Radio from 13 February – 21 March (report 3) 
       

TV Radio 
NCP 46% NCP 53 % 
SPLM 32% SPLM 21% 
PCP 4% Others 7% 
Others 3% UNP 3% 
 
 
National editorial coverage of main parties on TV and Radio from 13 February – 7 March (report 2) 
       

TV Radio 
NCP 54% NCP 49 % 
SPLM 28% SPLM 21% 
PCP 4% Others 8% 
Independent 4% UNP 3% 

                                            
3 This category includes all parties that received less than 1% coverage: NJP,USAP,SNFGUP,UPRD, MBO, NLP, SSDF, NUP, SAP,NDA, 
SANU,SSUDF, UDUP,EPJD, USDF, UDSF,JNA, LDP, BC, UFP,UDF, NSP, NPAP, FWP, SConP, HDP, SBP, SNFO,EDP. 
4 This category includes all parties that received less than 1% coverage: 
SSDP,SAP,SSDF,SCP,UDF,ANCP,USAP,NDA,JNA,SNFGUP,UDSF,PFDR,SANU,EPJD,UDUP,NDUF,PSJP,NDFP,NLP,LDP,MSUP,BCP,USDF,UP-
C,SA,NJP,SBP,EDP,UPRD,RCP,NUP,SConP,SNLP,FWP,BC,NUDP,SDPCES,NRP,AA,UDPO,ADP,SLFOP,NSP,WBP,MP,NIF,SFLP,SUNP,UFP,UDP,SUF
P,NPAP,HDP,MSOP,NASP,NRenP,SFNP,SANP,IMP,SNFO,USNP  



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 7 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

Tone of the coverage for political actors on TV - aggregation by party

0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 140000 160000

SPLM

NCP

UNP

Independent

SPLM-DC

DUP

SSDP

NNDP

PCP

Poitive

Neutral

Negative

Seconds

Tone of the coverage for political actors on Radio - aggregation by party

0 20000 40000 60000 80000 100000 120000

SPLM

NCP

Others

DUP

MBO

UNP

URRP

DUPO

PCP

Independent

SPLM-DC

NNDP

Seconds

Positive

Neutral

Negative

The tone of the reporting during electoral campaign has been generally either positive or neutral. 
Negative coverage has been very infrequent. The NCP and the SPLM mostly enjoy positive visibility, 
thus reinforcing the quantitative advantage they already enjoy in terms of exposure. The tendency to 
cover the two main parties in a favourable manner is also observed for radio channels, although they 
use a less positive tone than TV stations. Political parties other than NCP and SPLM are generally 
covered either neutrally or positively except for PCP, SPLM-DC and UNP which are covered with a  
slightly negative tone. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 8 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

Allocation of time among presidential candidates on TV - National

Other

s

Al-Sadiq Al-Mahdi

3.6%

Kamil Al-Tayib Idriss

4.0%

Fatima Abdal Mahmood

4.4%

Yasir Arman

21.3%

Omar Al-Bashir 

62.6%

Basis: 1741 minutes

Allocation of time among presidential candidates on Radio - National

Omar Al-Bashir

54.1%

Yasir Arman

8.2%

Hatim Al-Sir 

7.3%

Munir Sheik Al-

Deen

Mubarak Al-Fadil

5.2%

Other

s

Basis: 1107 minutes

The journalistic focus on television and radio broadcasting throughout North Sudan has been mainly 
focused on the elections for the Presidencies and the National Assembly as widely shown in report 3, 
receiving respectively an average of 30.1% and 24.4% of the overall airtime on television and radio. In 
the media in Southern Sudan the GoSS Presidential candidates account for 23.9% of the coverage and 
the GoSS Assembly scores only 8.9%.     
  
President Al Bashir is the political competitor who has received most coverage on North Sudan 
Televisions with an average of 62.6% of the overall airtime devoted to Presidential candidates.  Yassir 
Arman receives an average of 21.3% of the overall airtime.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 9 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

 
On radio the president has received the bulk of election coverage amongst the presidential candidates 
with 54.1% while the airtime devoted to the other competitors is more even: Yasir Arman 8.2%, 
Hatim Al-Sir 7.3%, Munir Sheik Al-Deen 6.5%, and Mubarak Al-Fadil 5.2%. 
 
The audiovisual media in the South gave a more uneven presentation of presidential candidates within 
the airtime allocated to the presidency campaign, in this case the GOSS presidency. President Salva 
Kiir was the most covered candidate receiving an average of more than 90% of TV airtime and 88 % 
on radio in all the audiovisual media monitored. 
 

TV Radio 
Actor Total Actor Total 
Lam Akol Ajawin 9.4% Lam Akol Ajawin 11.4% 
Salva Kiir 90.6% Salva Kiir 88.6% 
Total 100.0% Total 100.0% 

Total absolute values - 1043 minutes Total absolute values - 600 minutes 
 
 

B. Quantitative analysis of the Print Press: coverage of the election campaign 
 
The main format used by newspapers to convey information about the elections in the campaign 
period was the news format accounting for 49.5% of the total space used for election coverage in the 
newspapers.  
The formats interviews, editorials, analysis, paid election advertising and paid political advertising 
have also been used significantly to convey information on the electoral campaign, as shown in 
previous reports. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 10 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

The editorial coverage 5 of print media is concentrated on the two main parties, the NCP and SPLM 
who respectively received 41% and 24% of the overall space. The distribution of space confirms a 
polarisation of the coverage based on the geographical reach of each media outlet. The newspapers 
targeting Northern readers focus in their reports largely on the NCP with 45% of the total space, while 
print media targeting the Southern public allocated the largest amount of space to the SPLM with 
44%.  
 
Allocation of space amongst political actors – aggregation by party 
PARTY Space  
NCP 41.66% 
SPLM 24.55% 
UNP 5.98% 
Independent 5.42% 
PCP 3.25% 
DUPO 2.63% 
SPLM-DC 2.56% 
DUP 2.32% 
SCP 1.87% 
URRP 1.55% 
JNA 1.34% 
Other 6.88% 
Total in absolute values – cm2 1236483 
 
 
The neutral or positive tones are dominant for all political competitors, particularly in relation to the 
NCP and the SPLM. However, the data analysis shows a slight increase in the negative tone in the 
coverage about all the actors. 
 

                                            
5 This category includes any kind of coverage under the direct editorial responsibility of the media outlet: news articles,  
editorials, analysis and opinions, interviews, photos, cartoons as well as polls. It does not include: paid political and  
election advertisement, free airtime established by the NEC mechanism, mails from readers.  
 

Tone of the coverage on political actors - aggregation by party

0 50000 100000 150000 200000 250000 300000 350000

NCP

SPLM

Other

UNP

Independent

PCP

DUPO

SPLM-DC

DUP

SCP

URRP

JNA

Positive

Neutral

Negative



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 11 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

Allocation of space among Presidential candidates*

Omar Al-Bashir 

46.1%

Yasir Arman

21.6%

Al-Sadiq Al-Mahdi

13.6%

Others

18.7%

Basis: 398555 cm2

 
The candidate for the national presidency being allocated the most space is President Al Bashir with 
46% followed by Yasir Arman with 21% and by Al Sadiq Al Mahdi with 13%. The other candidates6 
for the national presidency were given very little space. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Between the two contestants for the GoSS Presidency, President Kiir has been most prominent in the 
print media during the campaign period with 68% of the overall space while his competitor, Lam 
Akol, received 34%. This trend was also apparent in previous monitoring reports as well. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                            
6 The category “other” includes the candidates that received less than 4% of the coverage: Abdel-Aziz Khalid, Abdullah Deng Nhial, Fatima 
Abdal Mahmood, Hatim Al-Sir, Kamil Al-Tayib Idriss, Mahmoud Ahmed Jiha, Mohamed Ibrahim Nugud, Mubarak Al-Fadil, Munir Sheik 
Al-Deen. 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 12 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

Allocation of time to male and female politicians – TV and Radio 

0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 140000 160000 180000

SSTV

Blue Nile

Omdurman Radio

Sudan TV

SSR

Khartoum State Radio 

Rumbek FM 

Others

Red Sea

Khartoum State TV

Liberty FM

Saheroon

Radio Miraya 

South Sudan Radio Malakal 

Al Qwat Al Mussalaha

Radio Bakhita

Male

Female

Seconds

 
 

C. Coverage of Female Candidates and Women’s Issues 
 
 
The editorial coverage of audiovisual media shows that women (female candidates or candidates on 
women’s issues) continue to receive extremely limited exposure with an average of 6% for both TV 
and radio with a minor increase of 2% on television in comparison to the last monitoring period. 
 
The women represented are party leaders, governors or other local government representatives, as well 
as members of the National Government.  
SSTV, Blue Nile, Khartoum State Radio, Omdurman Radio, Rumbek FM, SSR and Sudan TV are the 
outlets showing higher than average levels of coverage on women’s issues. 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 13 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

In the print press, women are allocated an average of 3.5% of the overall editorial space devoted to 
politics and elections, while their male counterparts received 96.5%.  
 
 
Ajras Al huriah, Al Sahfa, Citizen, Akhbar Alyoum and Akhir Lahza are the newspapers devoting 
more space than the overall average to women. Women’s visibility is often related to prominent roles 
and positions in the political sphere such as in the National Government or at party cadres’ level. 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Allocation of space to male and female politicians 

0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 140000 160000 180000

Ajras Al huriah

Al Sahfa

The Citizen

Akhbar Alyoum

Akhir Lahza

Al Ray Al Aam

Khartoum Monitor

Juba Post

Sudan Vision

Al Intibaha

Al Sudani

Al Ayam 

Southern Eye

Male

Female

Basis: 1070679 cm2



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 14 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

D. Qualitative analysis of the media’s coverage of the electoral campaign 
 
The media have provided ample information about the contestants and parties over the electoral 
campaign period from13 February – 9 April using a variety of formats and programmes for the 
coverage. The electoral campaign coverage was mainly presented in news, opinion and analysis 
formats in the newspapers. Similar to the print media, audiovisual media devoted a huge amount of 
information to the contestants and parties over the electoral campaign period using a variety of formats 
and programmes for the coverage. For broadcast media, news and free airtime were the main formats 
used to target audiences.  
 
The quantitative data shows that 76% of the total paid advertisement space was devoted to only three 
candidates: Omar Al-Bashir (48%), Salva Kiir (14%) and Lam Akol (14%). Sometimes newspapers 
gave these candidates a full page of advertisement space. 
This confirms a polarisation of the coverage based on the geographical reach of the print media. The 
newspapers targeting Northern readers largely focus their coverage on the NCP, while print media 
targeting the Southern public allocate most space to the SPLM. In both geographical areas, other 
political parties received limited attention compared to the two main parties. The print media 
monitoring results also show that both National and GoSS government officials take advantage of their 
institutional roles to gain additional visibility through staged events.  
 
Election-related news intensified at the end of the campaign period following the withdrawal of the 
national presidential candidate Yassir Arman (SPLM), the boycott of the elections by a number of 
parties and the withdrawal of other national presidential candidates from Northern parties7. This news 
became the main item of the day in all media outlets in both Northern and Southern Sudan. Other 
topics included:  achievements and targets reached, the problems and challenges facing a fair election 
process, the return of some parties to the electoral race; (the boycott of) elections in Darfur; the threats 
to withdraw from the elections put forward by some of the political parties and candidates; the threat 
of President Al-Bashir to postpone the referendum if the election was postponed; postponement 
statement by the Carter Center and follow up news items linked to this and finally; the arrangements 
of the electoral process in Sudan states and the deployment of  international observers in the states.  
 
South Sudan TV dedicated most of its airtime to the SPLM candidates. The campaigns of opposition 
parties as well as independent candidates hardly featured in the coverage. A mix of biased reporting 
and a lack of professionalism was shown by South Sudan TV in its news bulletins, where news readers 
read out the news headlines followed by a non-stop campaign transmission mainly for SPLM 
candidates. 
 
At television stations broadcasting from Khartoum, but also in other types of media, members of the 
government running as candidates in the elections benefited from their positions by receiving  a large 
amount of airtime. Government members and candidates used the launches of various projects carried 
out in their capacity as government officials to promote their own candidacies and achievements. 
Examples of this took place at the opening of medical centers and at the opening of the Meroe dam.  
 
Other cases of lack of professionalism displayed in the coverage of the electoral campaign were found 
in print media. A number of newspapers covered candidates’ rallies without mentioning their names. 
In other cases spelling mistakes and incorrectly labelled photos of candidates were observed. Lack of 
professionalism was also identified in articles presented as news articles, but which in fact were 
opinion pieces by journalists, a recurring occurrence in media all over Sudan. In Southern Sudan, the 
distribution system of newspapers also showed its failures. On 4 April, main newspapers such as 

                                            
7 Al-Sadiq Al-Mahdi, Mohamed Ibrahim Nugud, Mubarak Al-Fadil, Yasir Arman. 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 15 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

Citizen, Khartoum Monitor and Sudan Vision were not available on the street. 
 
Music and drama played an important role in the campaign and for voter education via the media. 
Some of the candidates used drama or music to attract the attention of voters. For instance, a song 
about SPLM was played as an interlude on South Sudan Television. A song citing the words ‘the 
elections have come and people should go out and vote’ was played at radio stations as part of voter 
education. Drama episodes or series showed the importance of voting, including topics such as the 
process of voting for blind people and the guarantee that casting a vote is private. 
 
The coverage of voter education has been limited in the media during most of the electoral campaign 
and only increased significantly in the weeks leading up to the elections. The space devoted to voter 
education is mainly in the format of paid advertisements published by the National Elections 
Commission (NEC). Training in election procedures conducted by the NEC has been covered and 
broadcast by SSTV. Print media gave space to NEC to elaborate on voting procedures. Radio stations 
used different formats for voter education such as talk shows, debates, music and drama. Some 
programmes were sponsored by NEC. Media monitoring results showed that some news items 
portrayed the NEC negatively, as Juba National Alliance (JNA) continued to attack NEC thoughout 
the campaign period and accused NEC of being a body of the NCP and labelled it corrupt. 
 
One of the main target audiences for voter education was women, urging them to exercise their rights 
and participate in the political process by voting. Women featured in media coverage as opinion 
makers in relation to the election. They were also invited onto talk show programmes on the radio and 
some wrote editorials in print media. Women’s issues have been mainly covered vis-a-vis the 
campaigning of female candidates looking at the challenges they face. 
 
While the quantitative data on the coverage of female politicians and the gender programmes of 
candidates shows limited exposure, the qualitative data on the coverage of issues linked to women 
such as reproductive health, the role of women in a democratic system, the need to increase women’s 
role in politics and empowerment issues is more positive. Media have not been patronising in their 
coverage of women’s issues. Via the media the United Nations Development Fund for Women 
advocated for the support of female candidates  in the elections within the theme ‘support her, vote for 
her, elect her’. Some media stressed the strengths of female candidates: Voters were encouraged to 
vote for women because ‘they are not law makers, but peace makers in society’.(Bakhita FM, 6 April) 
 
Like the previous media monitoring report showed, there has been an evident increase in the number 
of hate speech episodes as the elections neared and the campaign language and tone intensified. The 
inflammatory language generally involved political parties and candidates that were both the main 
sources and the main targets8 of the hate speech. In many cases, statements do not as such fall under 
the category of hate speech, but the tone of politicians and candidates was aggressive. This was for 
instance the case when candidates in the Lakes States threatened to shoot citizens and dismiss their 
chiefs if they did not vote for them (Bakhita FM, news).  
 
Examples that fall under the category of hate speech included opinion pieces or analyses directed 
towards parties or political actors, accusing them of ‘killing Southern tribes’, of being ‘traitors’ and 
‘dirty minded politicians’. The category “calls for violence or tension” included statements by political 
actors or journalists such as ‘we will cut their [observers] fingers off, put them under our shoes and 
throw them out’, ‘tear down the national flag of Sudan’ and general calls for or against an Islamic 
State. 

                                            
8 The target is the individual or group against whom hate speech is directed, as reported by the media. 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 16 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

  
E. Day of Silence during elections - 10 April 2010 

It is stipulated in the National Elections Act that political parties should respect a period of silence 
regarding electoral campaigning9. This period of silence is 24 hours prior to the opening of the polls. 

This rule was violated on a large scale by political parties and actors, especially in the print media and 
television stations. During the silence day both audiovisual and print media reported the campaigning 
of many political actors and parties. They mainly concentrated on reporting the statements of members 
of political parties such as NCP, SPLM DUP and DUPO. 
The monitoring results showed that newspapers continued to cover the election campaign of 
many candidates. There were paid electoral advertisements and some political parties and 
candidates received ample space in the coverage. Monitoring results also showed that media 
broadcast heavy criticisms against the opposition parties who boycotted the elections on the 
day of silence itself. 

As Khartoum State TV was committed to the day of silence during the elections and continued to 
educate voters, other television stations violated the silence period by running items on the presidency 
campaigns and advertisements of some of the parties.  

Most radio stations in Northern Sudan respected the silence day rules, as very few violations were 
recorded in the monitoring of coverage on 10 April. Election education and the news of the Sudanese 
Election Commission continued through all media. 

It was also observed that officials carried out campaign-related activities which could have been 
postponed until after the elections, which were to be reported in different media outlets. 
 

Radio 
 
Radio Station  Violations observed 

Military radio Military  radio broadcast statements by President Al-Bashir 

Bakhita FM The station Bakhita FM broadcast statements by SPLM member  

Goss Radio/SSR Evident support to SPLM and in GoSS race, particularly for Salva Kiir 

Miraya FM Miraya FM covered the main political actors, particularly news related to the 
President Omar Al-Bashir and GoSS candidate Salva Kiir. 

 
 
 
 
TV 
 

                                            
9 National Elections Act 2008, Art. 64 (3): Campaign activities shall not be held within the last twenty four hours before polling date, or 
during polling day or days according to the Rules. 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 17 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

TV Station Violations observed 
Sudan TV Sudan TV broadcast paid electoral advertisements of all national presidency 

candidates 
Blue Nile TV Blue Nile TV broadcast paid electoral advertisements of DUP leader and 

devoted airtime to SPLM 
 
 
Newspapers 
 

Newspaper Violations observed 
Al Intibaha Al Intibaha covered President Al-Bashir and Ali Karti’s campaign 
Al Ray Al Aam Al Ray Al Aam covered President Al-Bashir’s campaign 
Al Sahafa Al Sahafa covered El Merghani’s (DUPO) campaign 
Akhir Lahza - covered the electoral campaign of NCP and DUP members 

- covered President Al-Bashir’s campaign 
- covered Abdel Rahman El Khidir’s (NCP) campaign 
 

Al Sudani Al Sudani published Mahjoub Erwa’s paid electoral advertisement  
Al Ayam - covered the electoral campaign of both NCP and DUP 

- published statements by Mubarak El Fadil (withdrawn candidate for the 
National Presidency) 
 

Ajras El Hurriya Ajras El Hurriya published SPLM ‘s paid electoral advertisement  
Akhabar Al youm - covered President Al-Bashir’s campaign  

- published statements by Salva Kiir, Yasir Arman and Mubarak Fadil 
-  covered El Merghani’s (DUPO) campaign 
 

The Citizen The Citizen widely reported  statements by Salva Kiir and clear support for 
SPLM was observed 
 - covered Yasir Arman’s statement 

Sudan Vision Reported statements by Al-Bashir and Lam Akol. 
 
 
 
 
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 18 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150

Press

Radio

TV

March

February

April

Number of cases

Distribution of cases of hate speech by month and by media sector

Distribution of cases of hate speech by category and by month

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120

Defamation

Call for violence

Other

Accusations of rigging

Calls for escalation of conflict

Discrimination and racism

Call for religious intolerance

Call for tribalism

March

February

April

Number of cases

F. Hate speech in election coverage 
 
During the monitoring period 13 February – 9 April, 259 cases of hate speech were recorded. This is 
91 (35.1%) cases more than was recorded in the previous monitoring period (13 February – 21 
March). The print media remain the main type of media through which hate speech messages are 
addressed, showing that 232 of 259 cases of hate speech recorded appear in print media. This is 
equivalent to 89.5 % of the total cases recorded. There is no noticeable increase in hate speech on TV 
and Radio observed in the latest monitoring period. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
As the election drew closer, defamation cases increased substantially scoring a total of 192 episodes 
which is 64 more episodes than the previous period.  
Although not as substantial as ‘defamation’, the categories ‘call for violence’, ‘accusations of rigging’ 
and ‘other’ show a marked increase. The emergence of other categories of hate speech was observed 
during the current monitoring period, such as: ‘Call for tribalism’ and ‘call for religious intolerance’. 
This was not observed during the previous period of monitoring. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 19 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

The analysis of the target shows that the category ‘Politician and political parties’ is the main target 
with 243 cases of hate speech over a total of 259 (93.8% of the total). 
 
Politicians and political parties are also the main sources of hate speech with the highest number of 
hate speech episodes during the monitoring period. In fact, politicians and political parties are the 
source of hate speech in 136 out of a total of 260 cases observed. 
 
Alongside the category ‘politicians and the political parties’, also the category ‘media’ as a source of 
hate speech increased strongly responsible for a total of 92  out of over 260 cases recorded.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Distribution of cases of hate speech by source and by month

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

Politicians and parties

Media

Other

Opinion leaders

Army, armed groups, law

enforcement agencies

Religious figures

Civic society and international

community

Popular characters

March

February

April

Number of cases

Distribution of cases of hate speech by target and by month

0 20 40 60 80 100 120 140 160

Politicians and parties

Public administration

Civic society and international

community

Other

Army, armed groups, law

enforcement agencies

Religious figures

Media

Number of cases

March

February

April



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 20 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

The data analysis revealed that 198 cases of hate speech were recorded under the geographical 
category ‘National’. This means that most of the hate speech touches upon national issues, issues of 
concern to all the Sudan Republic and not only a certain geographical area. The next geographical 
category in which hate speech has been concentrated is Other10 with 25 episodes - a full 173 cases less 
than in the ‘National’ category. The category ‘Southern’ follows in third place with 24 cases of hate 
speech recorded. 
 
The geographical areas ‘Central Equatoria’ and ‘Khartoum’ saw seven and five episodes of hate 
speech respectively. 
 

 
 
 
 
 
 
 

                                            
10 The category Other includes: Darfur, White Nile, Gezira, East Equatoria, Unity, Northern, West Equatoria, Warap, Jongoli, Lakes 

Distribution of cases of hate speech by area

0 50 100 150 200 250

National

Other*

Southern

Central Equatoria

Khartoum

Number of cases

* The category Other includes: Darfur, White Nile, Gezira, East Equatoria, Unity, Northern, West Equatoria, Warap, Jongoli, Lakes



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 21 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

 
IV. Background on SMEC’s media monitoring in Sudan 
 

Structure  
An important aim of this project is to build the Sudanese capacity in media monitoring. For that reason 
the choice was made to establish media monitoring centres in Sudan. The two main joint media 
monitoring units are in Khartoum run by SUDIA and in Juba at the premises of AMDISS11. There are 
seven media monitoring units at the state levels: in North Kordufan, North Darfur, Red Sea, Lakes, 
Eastern Equatoria, Upper Nile and Central Equatoria. All units are run by national management and 
monitors with the support of international experts. Within the Sudanese Media and Elections 
Consortium, the Osservatorio di Pavia and the Arab Working Group (AWG) are responsible for 
advising on the implementation of media monitoring operations and methodology. They are also 
responsible for controlling the quality of the media monitoring and the same time sharing their 
experience with the national teams in order to contribute to the capacity and the sustainability of the 
Sudanese media monitoring units. SUDIA in Khartoum and Norwegian Peoples Aid (NPA) in Juba 
handle the logistics and organisation of the units where International Media Support monitors and 
guides the overall project. 
 
 
Methodology 
All selected media are monitored according to a methodological approach created in 1995 and based 
on content analysis. It was tested and adopted in a number of elections by international organisations 
and civic society groups all over the world. 
The methodology includes two main components: the monitoring of election and political coverage 
and the monitoring of hate speech. The monitoring of election and political coverage is based on both 
quantitative and qualitative analysis and  aims to observe and assess the extent to which media provide 
fair and balanced coverage of politicians and other stakeholders within the electoral process, according 
to national laws, domestic regulations and professional codes of conduct as well as international best 
practices.  
Quantitative analysis implies the selection of elements of the content of media output that can be 
counted and focused on the time and space allocated to different parties or candidates. Each mention 
of the subject is logged separately and the amount of time and space allocated is then recorded. Each 
mention is also classified in terms of the tone used when covering a political actor. The monitors then 
classify the assessment according to a three-value scale of positive, neutral and negative.  
 
The qualitative analysis is based on the systematic observation of specific themes and issues: voter 
education, women and gender balance, coverage of election authorities and the election process and 
the context and standards of media work in Sudan. 
 
The second component, monitoring hate speech or inflammatory language - either reported or 
originated by the media themselves – aims to assess whether the media acted as agents of pacification 
or rather contributed to increasing any potential tension related to the elections. This exercise will lead 
to observing: whether the media publish or broadcast hate speech through and by any political 
speakers; whether the media themselves promote violence; which are the main sources of hate speech; 
and who are the target groups affected. 12 

                                            
11 AMDISS: Association for Media Development in Southern Sudan 
12 Hate speech can be defined as speech intended to foster hatred against individuals or groups based on race, religion, gender, sexual 
preference, place of national origin or other improper classification.  
This category includes: inflammatory language, call for violence and conflict (invitations or calls to commit acts of violent nature against 
people and things), discrimination (invitations or calls denying the rights of certain groups on the basis of: age, tribal affiliation, ability, 
marital status, sexual orientation, economic level and religion), accusations of rigging (calls or messages alleging fraud and malpractices in the 
overall election process), call for tribalism and defamation (an act of communication that causes someone to be shamed, ridiculed, held in 
contempt, lowered in the estimation of the community, or to lose employment status or earnings or otherwise suffer a damaged reputation).  



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 22 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

 
The quality and accuracy of the work is guaranteed through quality checks and the continuous 
guidance of experts in the field. All 37 Sudanese monitors are trained in the monitoring methodology 
in Juba and Khartoum. Directly after the training they began working in the units and in the states. The 
monitors measure time and space and rate the performance of the media on coding sheets. AWG 
advisors in Khartoum and Juba guide the mentors during this process and perform quality checks by 
double-checking data. After the data is entered into a database, the teams provide the qualitative 
analysis on the media, where Osservatorio carries out  the data analysis of the data base input. Every 
two weeks the consortium publishes a report on the (preliminary) findings with a final report to be 
expected in June. The media monitoring reports are in English and in Arabic. 
 
The selection of monitored programmes  
The SMEC carries out media monitoring of four television stations, seventeen radio channels and 
thirteen newspapers on a daily basis13. The radio stations are recorded and monitored four hours in the 
morning and four hours in the evening. This can differ from station to station according to the hours of 
broadcasting. The television stations are recorded in the evenings. The hours monitored are selected 
based on prime time listenership and viewership. This means that programmes broadcasted beyond 
these hours are not monitored and therefore not included in the results. Programmes broadcasted 
beyond these hours are mainly music programmes, repetition and thematically sponsored programmes. 
Many radio stations are off the air during mid-day hours. 
 
The media monitored have been selected according to a number of criteria, including territorial reach, 
estimated audience, target group of the media, variety of all media selected, a balance in private/state 
media and circulation. A balance of TV, radio and print media in the overall selection was another 
criterion. Web media are excluded from the monitoring due to limited reach in Sudan and the fact that 
web media are used by traditional media to channel news and information. A last criterion that has 
been used in the media selection is that broadcast media are operating from and in Sudan. As a 
consequence, some short wave radio stations operating from abroad were not included in the selection 
of media for monitoring. Monitoring of radio stations takes place in the state capitals, Juba and 
Khartoum where the broadcast signals that can be received. This means that some broadcast streams, 
such as the Darfur and Khartoum stream of Radio Miraya are excluded in the sample. 
 
Legal framework for election coverage 
The regulatory framework for election coverage is established in the National Election Act. The Act 
states that candidates and political parties ‘shall be afforded access to and use of all means of 
communication media’ and this provision applies to all media.  
Rules specifying the necessary measures to guarantee the rights of all candidates and political parties 
to access the public media on the basis of equality and equal opportunities have been defined by the 
National Election Commission (NEC). The NEC in conjunction with the state media prepared an 
inclusive schedule to guarantee the equal use of the public media by all contestants. The time allotted 
to the presidential contestants in selected official radio and TV channels is 20 minutes, while those 
contesting for the office of the President of the Government of Southern Sudan would be allowed 13 
minutes. Political parties are allotted 10 minutes. In addition, the Commission released a detailed list 
of rules and regulations that all political parties and independent candidates must adhere to, so as to 
ensure equal campaigning opportunities to electoral nominees.  
 

                                            
13  Print press: Al Sahfa, Al Ray Al Aam, Al Intibaha, Al Sudani, Akhir Lahza, Ajras Al huriah, Akhbar Alyoum, Al Ayam, The Citizen, 
Juba Post, Khartoum Monitor, Southern Eye and Sudan Vision 
TV: Sudan TV, Blue Nile, Khartoum State TV and South Sudan TV 
Radio stations; Omdurman Radio, Khartoum State Radio , Peace Service, Al Qwat Al Mussalaha, Saheroon, North Kurdufan, North Darfur, 
Red Sea, South Sudan Radio, Radio Miraya, Radio Bakhita, Liberty FM, Junubna FM, Rumbek FM, 97.5 FM/Voice of Eastern Equatoria, 
South Sudan Radio Malakal, Spirit FM 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 23 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

The NEC also issued the Professional Media Guidelines for Election Coverage and they conducted 
sensitisation workshops with the media and other stakeholders both in Khartoum and Juba. According 
to the instructions issued by the NEC, any candidate or party that makes a claim of having been 
defamed or injured by a media house, print or electronic, should be granted either the opportunity to 
reply or be entitled to a correction or retraction by the media house that made the alleged defamatory 
statement. The reply or correction should be made in approximately the same time period or space as 
the alleged defamatory statement. The guidelines also require journalists to operate in a way that 
upholds their highest professional ethical standards, in the exercise of their constitutional right of free 
expression, and in recognition of their social accountability. 
 
Media legislation and context in Sudan 
The current Sudanese legislation on media still lags behind international standards. The former Press 
and Publication Act made independent and critical journalism virtually impossible through a 
combination of harsh restrictions and sanctions and greater control by the government, especially by 
the President of the Republic. A government-appointed National Press Council (NPC) oversees print 
media, and each paper must register annually, thereby providing a  control instrument for the 
authorities.  
At the national level, a revised Journalism and Press Publications Bill was approved by the 
National Assembly in June 2009. The bill introduces an improvement such as less members of the 
National Press Council appointed by the President. But is still seen as a big step away far from 
promoting media freedom, and paves the way for media restrictions in certain circumstances.  
In Southern Sudan, a consortium of national and international organizations14 worked on new media 
laws over the last few years, building upon international human rights standards. This process 
included consultation with broader civil society and media practitioners. The bills have been 
processed for approval in Parliament. This process is still in its final stage.  
 
Radio is the type of media with the biggest reach in Sudan. Omdurman (State) Radio and State TV 
were amalgamated in 2002 to become Sudan Radio and Television Corporation (SRTC).  Regional 
stations began to appear at the beginning of the 1980s. Nowadays, there are regional stations in 18 of 
the 26 states. They relay the transmissions of Omdurman. The journalistic approach is limited due to 
the restrictive media environment. The Government of Southern Sudan (GoSS) has inherited three 
medium-wave radio stations from the Khartoum government. Many radio stations work with aging 
equipment and their ability to receive and disseminate information is seriously curtailed.  Since 2006 
new FM radio stations have been launched in Southern Sudan, particularly in the town of Juba. They 
operate under difficult conditions and have little of their own production due to the lack of equipment, 
knowledge, capacity and funds. The UN Radio FM Miraya has been operational in Juba since June 
2006 and is well-equipped, including internet facilities.   
Television, because of its cost, is trailing behind radio. The government in Khartoum relays television 
programmes from Omdurman to various parts of Sudan. In Southern Sudan, there is no other 
prominent South Sudanese TV broadcaster beyond SSTV.  
The print media sector in Northern Sudan is well-developed. Many  publications are available in 
Khartoum and are technically professional. Despite channeling pluriform voices, the Arabic media 
operate in a political context. Newspapers available in the South (English) are still printed in 
Khartoum or abroad. The quality is moderate due to lack of capacity and training. There is a 
willingness and aim to play the role of communicator for the people of Southern Sudan, but due to 
lack of knowledge of the media law and cases where journalists were arrested, media are inclined to 
work within a restricted framework of press freedom. 
 
The context of the media landscape in Sudan needs to be taken into account when analysing the 
findings of the media monitoring. The lack of equipment, infrastructure, capacity and/or skills create a 
                                            
14 This consortium consisted of: International Media Support, Norwegian Peoples Aid, Association for Media Development Southern Sudan 
(AMDISS), Article IX, Olof Palme Institute.  



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 24 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

situation where television stations in Northern Sudan use the footage of the national television 
broadcaster, where radio stations relay the programmes of the national radio broadcaster and where 
newspapers in Southern Sudan copy articles from each other. Also, journalists work as freelancers for 
more newspapers, having their articles printed in various papers. This happens in Khartoum as in the 
South. The restrictive media climate and history of the media culture has politicised the media, 
especially in North Sudan where media have become a political channel rather than a watchdog of  
society. In the South, the media sector is relatively young. Finally, it needs to be taken into account 
that the media monitoring is national, but reflects the size of the media sector in North versus South. 
During the last few months more than 11, 000 records have been entered into the database of the 
media monitoring unit in Khartoum (including Darfur, Kordofan, Red Sea). In Juba (including Central 
& Eastern Equatoria, Lakes and Upper Nile) about 6500 records have been entered in the database. 
 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 25 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

Annex 1 – List of abbreviations for political parties 
 

Party Name 
AA Ansar Alsona 

ADP Awareness Democratic Party 
ANCP African National Congress Party 
BCP Beja Congress Party 
DUP Democratic Unionist Party - Al Digair 

DUPO Democratic Unionist Party - Original 
DUSP Democratic United Salvation Party 
EDP Eastern Democratic Party 
EPJD Eastern Party - Justice and Development 
FotS Front of the South 
FWP Free Will Party 
HDP Hagiga Democratic Party 
ILP Islamic Liberation Party 
IMP Islamic Moderate Party 
JAP Juba Alliance Party 
JNA Juba National Alliance 
LDP Liberal Democrats Party 
MBO Muslim Brothers Organisation 
MP Movement Party 

MSOP Modern Sudan Organisation Party 
MSUP Maoyst Socialist Unionist Party 
NASP Nassiri Arab Socialists Party 
NCP National Congress Party 
NDA National Democratic Alliance 
NDFP National Democratic Front Party 
NDP National Democratic Party 

NDUF National Democratic United Front 
NFDM New Forces Democratic Movement 

NIF National Islamic Front  
NJP National Justice Party 
NLP National Liberation Party 

NNDP New National Democratic Party  
NPAP National People's Alliance Party 
NPP National Popular Party 

NRenP National Renaissance Party 
NRP National Reform Party 
NSP New Sudan Party 

NUDP Nassiri Unionist Democratic Party 
NUP National Unionist Party 
Other Other 

PCongP People's Congress Party 
PCP Popular Congress Party 

PFDR Peoples' Forces and Democratic Rights 
PSJP Progress and Social Justice Party 
RCP Revolutionist Committees Party 
SA Sudan Ana  

SANP Sudan African National Party 
SANU Sudan African National Union 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 26 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

SAP Sudan Alliance Party 
SBP Sudanese Baath Party 

SConP Sudanese Congress Party 
SCP Sudanese Communist Party  

SDCMP Sudanese Democratic Change Movement Party 
SDPCES Social Democratic Party Congress Eastern Sudan 

SFLP Sudanese Free Lions Party 
SFNP Sudanese Free National Party 

SLFOP Sudan Labour Forces Organisation Party 
SNFGUP South and North Funj General Union Party 

SNFO Sudanese National Front Organisation 
SNLP Sudanese National Labour Party 
SPLM Sudan People’s Liberation Movement  

SPLM-DC DC - Sudan People’s Liberation Movement 
SSDF South Sudan Democratic Forum 
SSDP Sudanese Socialist Democratic Party  

SSoliDP Sudanese Solidarity Democratic Party 
SSUDF South Sudan United Democratic Front 
SUDPC Sudanese United Democratic Party Congress 
SUFP Sudanese United Forces Party 
SUNP Sudanese United National Party 
UDF United Democratic Front  
UDP United Democratic Party 

UDSPF Union of Democratic Socialist Party Fatma 
UDUP United Democratic Unionist Party 
UFP Umma Federal Party 
UNP Umma National Party  
UP-C Umma Party - Collective 

UPopF United Popular Front 
UPRD Umma Party - Reform and Development 
URRP Umma Renewal and Reform Party 
USAP Union of the Sudanese African Parties  
USDF United Salvation Democratic Front 
USNP United Sudan National Party  
USSP United South Sudan Party 

WANUP Wadi Al-Neel Unionist Party 
WBP White Brigade Party 

 
 

 



PRELIMINARY REPORT, period 13 February – 10 April 2010 

 | 27 
 

Sudan Media and Elections Consortium   
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 


