
 

REPORT

Southern Sudan referendum 2011:

Monitoring of  
media coverage

Sudan Media and Elections Consortium
16 December 2010 – 10 April 2011

June 2011



 

Cover photo: The people of Southern Sudan vote in the independence 
referendum in January 2011. Photo: Brigitte Sins/IMS



3Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

 

International Media Support
Nørregade 18, Copenhagen
DK-1165 – Denmark
www.i-m-s.dk

Osservatorio di Pavia
via Roma 10, 27100 Pavia – Italy
www.osservatorio.it

Fojo Media Institute
Linnaeus University
Box 622, Kalmar – Sweden
www.fojo.se

SUDIA
Street 7 (Kuwait Street)
Amarat, P.O.B 6658, Khartoum – Sudan
www.sudia.org

Arab Working Group for Media Monitoring
C/O IMS
Nørregade 18, Copenhagen
DK-1165 – Denmark
www.awgmm.net

Norwegian People's Aid
Postboks 8844, Youngstorget
0028 Oslo – Norway
www.folkehjelp.no

The Sudan Media and Election Consortium (SMEC) comprises  
the following organisations:



Sudan Media and Elections Consortium4

 



5Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

 Contents

Contents

Foreword . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 6

Executive summary. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 8

1	 Media and the 2011 Referendum. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 12
1.1	Sudan media sector: an overview of the main issues and challenges. . .  12
1.2	Media background . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                       12

2	 The legal framework of the media. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 18
2.1 Referendum coverage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                    18
2.2 Post-referendum legal developments. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                        19

3	 Monitoring media coverage: main findings  
	 and conclusions. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 20

3.1	Main trends and conclusions (16 December 2010 – 10 April 2011). . .  20
3.2	The referendum campaign (16 December 2010 – 7 January 2011) . . 27
3.3	The referendum moratorium and days of voting  
	 (8 January – 15 January 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                              37
3.4	The post-referendum period (26 January – 10 April 2011). . . . . . . . .        38

Annex 1 – List of abbreviations. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 46



Sudan Media and Elections Consortium6

Foreword

Foreword

The Sudan Media and Elections Consortium (SMEC) was established in Janu-
ary 2010 to implement a project on media and elections in Sudan. Following 
the successful completion and reporting on the media coverage of the April 
2010 elections, the SMEC was once more contracted to undertake a number 
of media related activities in relation to the Southern Sudan Referendum of 
January 2011. Monitoring media coverage of politics and referendum was 
one of the two components of the project in parallel with a training and 
mentoring programme for journalists and media houses. 

This final report is a consolidated version of all the reports issued in the course 
of the monitoring period. It presents the main monitoring findings of the 
media’s coverage of the referendum campaign, the campaign moratorium 
day, the voting week and the post-referendum phase from 26 January to 10 
April 2011. 

During the period 16 December 2010 – 10 April 2011, the SMEC carried out 
a media monitoring exercise on referendum and political coverage, agenda 
setting, offensive speech as well as media developments. The methodology 
included both quantitative and qualitative techniques aimed at ensuring an 

Media monitor at work during 
Southern Sudan independence 
referendum vote.  
Photo: Brigitte Sins/IMS



7Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Foreword

exhaustive observation of the media’s performance and working conditions. 
The monitoring took place in two joint media monitoring units, one located 
in Khartoum, the other in Juba. On a daily basis, the SMEC monitored three 
TV stations during prime time, six radio channels during peak times and fif-
teen newspapers1. The media included in the sample were selected according 
to a number of criteria, including territorial reach, estimated audience num-
bers and circulation. 

All selected media were monitored according to a standard methodology 
of content analysis used in a number of elections since 1997. International 
organisations and civic society groups adopted and tested it in a number of 
countries. The methodology aimed at assessing: 

·	 whether the voting options Unity and Secession were professionally, fairly 
and impartially covered;

·	 whether the two advocating fronts of the referendum were equally and 
fairly covered;

·	 whether the referendum was covered in a neutral or partial manner;
·	 whether political actors received equal and balanced coverage by the 

monitored media outlets both in terms of space/time and tone;
·	 whether the agenda of the media reflected issues and themes relevant to 

the referendum fairly.

The information collected through quantitative and qualitative monitoring 
and the observation of media developments included:

·	 The coverage and geographical distribution of referendum news;
·	 The volume of referendum related news vis-à-vis other type of news 

coverage;
·	 The sources (actors: male, female, representatives of religion and tribes, 

parties, referendum administration) involved in the communication con-
cerning the referendum;

·	 The access to the media held by different parties and advocacy fronts;
·	 The balance in the coverage for the two referendum voting options;
·	 The type of language used to cover the referendum and issues of public 

interest;
·	 Freedom of the press and media landscape;
·	 Legal framework for media coverage of referendum and legal 

developments.
1. The sample included:
a.	 Khartoum Unit
	 Press: Ajras Alhurria, Akir 

Lahza, Alyaam, Eltayer, 
Al-Sudani, Akbar Aly-
oum, Al-Sahafa, Al-Rai 
Alaam and Al-Intibaha

	 Audio-visual: Omdur-
man Radio, Peace Radio, 
Sudan TV and Blue Nile 
TV

b.	 Juba Unit 
	 Press: The Citizen, Sudan 

Tribune, Sudan Vision, 
Khartoum Monitor, The 
Democrat and Juba Post

	 Audio-visual: South Su-
dan Radio (SSR), Miraya 
Radio, Bakhita Radio, 
Voice of People Radio 
(VoP) and South Sudan 
Radio (SSTV).



Sudan Media and Elections Consortium8

Executive summary

Executive summary

The referendum campaign and the voting period
On 9 January 2011, South Sudan held a referendum to decide whether South-
ern Sudan should remain united with the North or rather a new independent 
state should be created. This referendum represented a crucial point for the 
democratic development of the country whereby South Sudanese citizens 
were called to express their will on the future of their region. In this con-
text, election authorities, political parties, civil society, advocacy groups as 
well as national media played a key role in informing voters on the alternative 
options available and ensuring a peaceful and conducive environment for a 
genuinely free and informed choice. 

The legal framework for referendum coverage – as defined by the Southern 
Sudan Referendum Act (SSRA) and its implementing rules and regulations – 
aimed at creating a level playing field for the opposing fronts representing 
Unity and Secession to enable voters to make an informed choice. It estab-
lished a system of free advertising in state-owned media for advocates of 
both options and referendum debates organised by the Southern Sudan Ref-
erendum Commission (SSRC). Nevertheless, a number of factors hampered 
adequate implementation of this framework including its late adoption, the 
unclear rules for the allocation of free airtime and space, and the deficient 
communication of the rules to the relevant stakeholders, namely parties and 
advocacy groups. The SSRA also established a plan for voter education and 
information that was successfully planned and implemented by the relevant 
authorities. All media houses acknowledged the transparency, openness and 
approachability of the SSRC, the Southern Sudan Referendum Bureau (SSRB) 
and polling staff. 

Although media coverage of the referendum was extensive, most of the me-
dia houses did not have a consistent and coordinated reporting plan. Pro-
fessional standards for coverage were often flawed as there was a general 
absence of perspective on how to follow up news and developments. Journal-
ists – mainly in the print media – often tended to mix news and opinions and 
the presence of analysis or editorial of non-partisan nature was extremely 
reduced, many reporters being politicised or affiliated with the ruling pow-
ers. Access to alternative views and opinions was limited and supporters of 
the majority fronts – Unity in the North and Secession in the South – domi-
nated the coverage of the media targeting the respective region. The main 
challenges hampering referendum coverage concerned the lack of technical 
equipment, insufficient reporting skills, and the unwillingness of people to 
openly discuss the subject of referendum for fear of being perceived as partial 
to one of the minority fronts.

No widespread episodes of harassment were reported during the referen-
dum campaign period; although in the North, a few cases of undue deten-
tions and closures raised concerns in relation to freedom of the press and 
their ability to freely cover referendum-related issues. 

During the three weeks prior to the referendum, the media monitored en-
sured regular and intensive coverage of the referendum and other political 
issues in a variety of programmes and formats. The volume of referendum-
related communication varied according to each specific media sector – radio, 
television and the press – as well as the audiences of each media outlet. In 



9Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Executive summary

this regard, media addressing the Southern public focused the largest part 
of their coverage on the referendum, while the volume of the coverage for 
the referendum in Northern outlets was more limited. The media ensured a 
comprehensive, regular and wide visibility of the administrative referendum 
bodies and their work. In the South, extensive voter education campaigns 
were launched. They were organised both by administrative referendum bod-
ies and by media houses themselves. Messages included explanations of how 
and when to vote, eligibility criteria, and invitations to disadvantaged groups 
such as women, encouraging them to vote. Representatives of the SSRC, the 
SSRB as well as institutional bodies were often interviewed and they had the 
possibility to inform citizens about arrangements for the ballot. 

In line with a long-term trend already observed during the April 2010 elec-
tions, the editorial lines of each channel showed a clear political polarisation 
based on their respective geographical reach. The access provided to the two 
opposing fronts representing Unity and Secession was uneven, as one-sided 
reporting prevailed in all media. TV and radio stations targeting Arabic-speak-
ing audiences tended to give both parties and advocacy groups of the Unity 
front the largest visibility. Similarly, the media addressing the South gener-
ally gave the Secession front most of their airtime and space. The result was 
that no campaigns or discussions on the consequences of the two options 
got any visibility. The press showed a more plural vocation by giving the Unity 

and Secession advocates more equal coverage than did audio-visual media. 
However, newspapers in the North often covered the Separation front in a 
negative way, while Southern press did the same for the Unity front. 

The two main political parties, the National Congress Party (NCP) and the 
Sudan People’s Liberation Movement (SPLM), and their respective positions 
regarding the referendum, dominated the public discourse and media cover-
age. This feature was common in both audio-visual and print media although 
the press presented a slightly more diverse range of actors and views. In both 
geographical areas, other political parties received limited attention com-
pared to the two main ruling forces.

Media monitors at work.  
Photo: Brigitte Sins/IMS



Sudan Media and Elections Consortium10

Executive summary

Explicit episodes of journalistic bias towards one of the two referendum 
fronts were sporadic; however, a number of cases of “embedded partiality” 
were observed. Many media houses tended to mix news and opinions when 
presenting one of the two referendum options. In addition to this, the choice 
of several experts hosted in television and radio programmes revealed the 
tendency to ensure visibility to only one side of the referendum front. The 
kind of questions journalists asked often indicated the propensity to direct 
the answer in a certain direction – in the North in favour of Unity and in the 
South in favour of Secession.  

The media generally acted as agents of pacification during the referendum 
by addressing constant messages against violence and for a peaceful voting 
period. No systematic episodes of offensive language were observed on radio 
and television. Politicians and advocacy groups did not generally resort to 
inflammatory language or offensive styles of debating. In Southern newspa-
pers, episodes were principally related to calls for violence and messages of 
discrimination against North Sudanese citizens. Political parties and media 
houses themselves were often the main source of the offensive language, 
while the targets were mainly advocacy groups for Unity and Separation and 
other politicians. 

The post-referendum period
In the months following the referendum, many journalists expressed their 
concern that political control over the media might become tighter and that 
lawsuits might restrain the media’s free expression in future. In fact, after 
the referendum, several cases of arbitrary detentions and harassments were 
reported in the North, particularly throughout and in the aftermath of the 
demonstrations at the end of January against the Government. During the 
protests several journalists were detained and the National Intelligence Se-
curity Services (NISS) carried out arrests and closures of media houses that 
covered the dissent against the ruling forces. Newspapers were the main 
target of this repression both in Khartoum and in the States. 

In a similar way, the press freedom of Southern media is being challenged. In 
spite of the official statements by the Government of Southern Sudan (GoSS) 
and the Ministry of Information on the need to create a viable, accountable 
and modern media system for Southern Sudan, several episodes of harass-
ment were observed in the post-ballot period. While Southern media have 
so far enjoyed greater levels of freedom of expression than Northern media 

Cover photo: People line up to 
vote. Photo: Brigitte Sins/IMS



11Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Executive summary

houses, there is a growing apprehension that such freedom may be seriously 
curtailed by the limits imposed by the Government of Southern Sudan (GoSS) 
in the past few months. In this respect, the adoption of a credible and shared 
legal framework ensuring freedom of the press as well as responsible exercise 
of the journalistic profession is a precondition to ensure the development of 
a media sector able to serve the interests of South Sudanese’s citizens and 
their right to be correctly informed. 

Following the referendum and post-referendum, period, the overall level of 
referendum coverage declined, although its journalistic relevance differed in 
Northern and Southern outlets, with the latter still devoting large parts of 
their reporting to referendum-related matters. 

Media houses broadly covered the result of the referendum on all admin-
istrative levels: local, states, South and national. No complaints or doubts 
about the fairness of the referendum were reported and news coverage paid 
widespread attention to the positive assessment of the referendum process 
on behalf of the various international and national observers. The media also 
ensured constant information regarding all the activities and press confer-
ences of administrative election bodies. Media targeting Southern audiences 
showed a higher level of referendum-related coverage than media address-
ing the Northern public which instead focused on a broader array of issues, 
amongst which domestic politics and social and legal developments were the 
most prominent.

The polarisation of the coverage between the NCP and the SPLM continued 
and increased further, particularly in audio-visual media. This dominance was a 
common feature in the editorial lines of both media markets where small par-
ties and the opposition had very few opportunities to access the airwaves and 
put their message across. In line with what was observed during the referen-
dum campaign, parties’ visibility was correlated with the geographical targets 
of each outlet: media addressing Northern audiences devoted the most cover-
age to the NCP, while the media based in the South or addressing the Southern 
public allotted almost all of their airtime and space to the SPLM. 

The tone of media reporting was generally either neutral or positive in all 
outlets monitored. Manifest cases of explicit partiality were more evident 
in Southern media houses, while Northern outlets tended to adopt more 
unspoken approaches to portray in a positive manner the ruling party. These 
included a selective use of news, issues and opinion-makers and the constant 
use of misleading images or headlines. 

This report is a part of the Strengthening of Media component 
‘Support to Southern Sudan Referendum Project (SSRP)’, fund-
ed by United Nations Development Programme (UNDP) and 
implemented by the Sudan Media and Elections Consortium, a 
group of national and international organisations with exper-
tise in media support. These are Sudanese Development Ini-
tiative (SUDIA), International Media Support (IMS), Norwegian 
Peoples Aid (NPA), Osservatorio di Pavia, Arab Working Group 
for media monitoring and Fojo media institute.

For more information, contact Ms. Brigitte Sins,  
Project Manager, Tel. + 249 9072 06812 or + 45 8832 7005, 
email: bs@i-m-s.dk  or britsins@hotmail.com.



Sudan Media and Elections Consortium12

Media and the 2011 Referendum

1.1	 Sudan media sector: an overview of the 
main issues and challenges

The Sudan media landscape is characterised by a number of media houses. 
In the North, the entire audio-visual sector – both radio and television – is 
state-controlled and has a de facto monopoly of news production, while in 
the South diversity of ownership is developing for radio stations and televi-
sion channels. Radio is regarded as the main information channel for Suda-
nese citizens, being the medium with the widest accessibility. In the South, 
the press plays a smaller role due to high illiteracy rates as well as problems 
in the distribution system within rural areas.

In the North, the media operate in a political environment strictly limiting 
freedom of expression2. Despite the fact that the national Press Law guar-
antees access to information for journalists, their freedom is constrained in 
practice by the authorities. In North Sudan, journalists are reported to be 
subject to personal attacks such as expulsions, detention, beatings and the 
confiscation of work equipment. Legal actions against journalists and the 
media include law suits, fines and imprisonment. Although Pre-publication 
(PP) censorship was formally lifted in 2010, pre-publication censorship is still 
practiced on a more reduced scale and more discreetly.

The media sector in the South is relatively young, as it started developing 
only after the Comprehensive Peace Agreement (CPA) in 2005. Many media 
houses grew quickly but most of them have not yet managed to achieve full 
sustainability. During 2010, a few new outlets were established or re-estab-
lished including the newspapers The Democrat and the Sudan Tribune. After 
April 2010 elections, new audio-visual media were created too, such as Ebony 
TV, Voice of the People Radio, and the newspaper Pioneer. On 5 January 2011, 
the first edition of the Juba-printed version of the Citizen was issued3 and on 
3 January 2011, the first issue of the new newspaper The Independent was 
published. Although the media based in Southern Sudan do not experience 
the PP censorship in the same way as in the North, they do not feel entirely 
free to express their views or cover certain issues for fear of interventions on 
behalf of the security forces.  

1.2	 Media background 

1.2.1 Northern media 

i. The referendum period4

Northern media houses devoted a large part of their staff to cover the refer-
endum, although media attention was not exclusively focused on the polling, 
but rather on a broader variety of issues related to North-South relations.

Many media outlets had no consistent and comprehensive coverage plan. 
Some of them had daily meetings on how to cover the referendum. A mi-
nority of the media had more wide-ranging plans that included the coverage 
of the main polling stations, the work of referendum management bod-
ies, advocacy fronts’ campaign activities, popular reactions to the polling and 
statements of national and international stakeholders. As a rule, individual 

2	 See SMEC Final Report, 
November 2010.

3	 The Citizen, whose distribu-
tion and editorial line tar-
get the South, was printed 
in Khartoum till then.

4	 This section is based on the 
answers to a questionnaire 
elaborated by SMEC and 
distributed to mentors and 
related media houses in the 
North. 

1	 Media and the 2011 Referendum 



13Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Media and the 2011 Referendum

journalists covered the main polling stations and the Southern Sudan Ref-
erendum Commission’s (SSRC5) press conferences in an often uncoordinated 
manner and with a general absence of perspective on how to follow up news 
and developments. Access to alternative views and opinions was not consid-
ered a basic journalistic standard to be applied. According to journalists, the 
main challenges hampering a more professional coverage of the referendum 
were the lack of technical equipment and skills as well as the unwillingness 
of Northern citizens to openly discuss the subject for fear of being perceived 
as pro Secession. 

The referendum was covered in a variety of programmes, including news, 
talk shows and reports from the streets. Arabic-language media ensured 
overwhelming coverage to the front supporting Unity. Reporters – mainly 
in the print media – often tended to mix news and opinions. The presence 
of analysis or editorial of non-partisan nature was extremely reduced, many 
reporters being politicised or affiliated with the ruling power. The production 
of voter education stories was limited as only material produced by the ref-
erendum management bodies was published or aired and almost no other 
civic society or in-house initiatives were adopted.

All media houses acknowledged the transparency, openness and approach-
ability of the SSRC and the polling staff. The accreditation process for journal-
ists was generally well managed and referendum authorities showed a very 
cooperative behaviour with media professionals wishing to cover the ballot. 
However, most media houses were not aware of the referendum debates 
organised by the SSRC and when informed, they were not interested as the 
referendum campaign started in November and the debates were perceived 
as redundant.

No widespread episodes of harassment were reported during the referen-
dum campaign period, although a few cases raised concerns in relation to 
the freedom of the press and journalists’ ability to freely cover referendum 
related issues. 

The National Media Council in Khartoum issued a decree suspending the pub-
lication of one newspaper, the Khartoum Monitor, for two days (22 and 23 
December 2010). According to the Media Council, the newspaper issued sev-
eral articles containing alleged episodes of incitement to Secession of the 
South from the North. The Khartoum Monitor administration decided to 
resume publication only on 2 of January 2011. According to the editor in chief 
of the Khartoum Monitor, there was no justification for the measures un-
dertaken by the Media Council. Another newspaper, the Sudan Tribune, was 
suspended by security services for two days with no formal charges.
In addition, in Khartoum North, security services arrested a BBC reporter with 
BBC crew covering the referendum during the polling period although no for-
mal charges were brought against them. The team was detained for an hour, 
interrogated and then released. During voting, the newspaper Barout, based 
in the Red Sea State, was seized after they published an article on 9 January 
discussing the possible spread of self-determination demands in underdevel-
oped Sudanese states after the South’s Secession. The editor-in-chief, who 
wrote the article, was detained and charged with eight offences, including 
obstruction of the constitutional order, agitation and other violations of the 
Press and Publications Act and Sudanese Criminal Law.

ii The post-referendum period
Many journalists expressed concern that after the referendum, political con-
trol over the media may become tighter and that law suits may restrain the 
media’s freedom of speech further on. As a matter of fact, the media in the 
North are often politicised and regarded as an extension of the ruling forces. 

5	 The SSRC, along with 
its operational arm the 
Southern Sudan Refer-
endum Bureau (SSRB), 
was the body in charge 
of organising the 2011 
referendum.



Sudan Media and Elections Consortium14

Media and the 2011 Referendum

Authorities exercise a strict control over their coverage and journalists are 
aware of “red lines” that cannot be overcome when reporting. 

Although the average level of professionalism is relatively high compared to 
the South, basic standards of ethics and journalistic norms remain unutilised 
due to a mix of self-censorship and external political control over contents. 
Media staff are aware that more training is needed in terms of management, 
news production, coverage of events, writing skills, political analysis, layout 
and editing. Much of the information published in the press is copied from 
the internet, making it problematic to identify actual sources and authors. 
Other obstacles to journalistic work are related to financial constraints, the 
lack of a viable advertising market allowing media houses to become fully 
sustainable, political pressures as well as the high politicisation of many me-
dia houses.

After the referendum, several cases of arbitrary detentions and harassments 
were reported, particularly throughout and in the aftermath of the demon-
strations at the end of January against the Government .During the protests, 
several journalist were detained and the National Intelligence Security Serv-
ices (NISS) carried out arrests and closures of media houses that covered the 
dissent against the ruling forces. Newspapers were the target of this repres-
sion both in Khartoum and in the States. A number of journalists were taken 
into custody when covering January’s protests and the media houses were 
closed. The police prevented the members of the Sudanese Journalists Net-
work from protesting in front of the National Press Council to demand the 
release of Al-Midan newspaper editors and seven journalists were arrested. 
In April, the publications of Ajras Al-Hurrya and Almidan were suspended by 
the NISS and the staff of the newspapers Al-Jarida and Ajras Al-Hurrya were 
detained or harassed. 

Chart 1: Episodes of violations of freedom of the press in the 
North (30 January – 10 April)

11 11 

2 

1 1 1 

Media house closure or 
seizure of publications

 Arbitrary detention <Suspension/ban of publication 
– broadcast, block of websites

0Harassment  (threats, 
stalking, sexual assaults) 

 Members removal  Kidnapping 

N of cases 



15Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Media and the 2011 Referendum

Chart 2: Newspapers: victims of harassment in the North  
(30 January – 10 April)

10 

6 

2 2 

1 1 1 1 1 1 1 

Al-Midan Ajras Al-Hurriya  Al-Sahafa  Al-Akhbar  Al-Ahdath  Niala radio Sudanese
Journalists
network

 

 Barout  Al-Jarida Al-Sharq Turkish Ikhlas
News Agency
 

N of cases 

1.2.2 Southern media 

i. The referendum period6

During the referendum campaign period, Southern media houses extensively 
covered referendum related issues, including voter registration, civic and vot-
er education, rallies, as well as the views of common people and civil society 
organisations on the popular consultation. 

Editorial boards often did not have a clear coverage plan for the referendum, 
particularly in the regions. This problem was attributed to a number of fac-
tors, including: the lack of qualified reporters and the consequent problem of 
understaffed media teams, financial constraints, logistical and infrastructur-
al obstacles such as poor communication structures, lack of equipment and 
power shortages. Weak management skills on the editors’ side may have 
also represented an additional element undermining the development of a 
wide-ranging reporting plan. Other obstacles hindering comprehensive and 
timely coverage of the referendum were: inadequate coordination among re-
porters, lack of in-house transportation for journalists and crews, widespread 
lack of reporting experience and the limited availability of English speaking 
journalists. Logistical problems also hampered the coverage of referendum 
events taking place outside Juba.

The main formats adopted to report on different referendum issues were 
news, call-in programmes and talk shows. For many media outlets, the main 
focuses of the coverage were top politicians advocating for one of the two 
options and voters’ opinions on this matter. Other journalists tried to lend a 
voice to the concerns of disadvantaged groups – namely women and voters 
with disabilities – as well as civic society groups. 

Several media houses admitted that their coverage of the Unity and Separa-
tion options was not equitable and most of the reporting was devoted to 
Secession only. They pointed out that this lack of balance was the outcome 

6	 This section is based on 
the answers to a ques-
tionnaire elaborated by 
SMEC and distributed 
to mentors and related 
media houses in the 
South. A meeting be-
tween SMEC representa-
tives, SMEC mentors and 
the news editors of a 
number of media houses 
was also organised to 
discuss key aspects of 
the referendum cover-
age. Media involved 
included both print and 
audio-visual media.



Sudan Media and Elections Consortium16

Media and the 2011 Referendum

of a number of factors, including the fact that voices and groups supporting 
Unity were extremely limited in number and they showed unwillingness to 
express their views for fear of retaliation by advocates of  Separation7. The 
reluctance to speak out publicly in favour of the Unity option increased as 
the voting period approached. Partial exceptions to this trend were call-in 
programmes where viewers, often South Sudanese residing abroad, called to 
declare their support to Unity.

During the referendum, journalists sometimes openly declared their support 
for Secession while reporting. Also, the media felt that they had to care-
fully phrase questions during interviews on the two options particularly to 
common people in order to avoid being perceived as supporters of Unity8. 
Some of the journalists interviewed stated that in Khartoum, security forc-
es prevented them from reporting in the streets and their equipment was 
confiscated. Media houses, with the exception of Radio Miraya, adopted no 
guidelines on fair and balanced referendum reporting. 

Voter education and information was widely circulated – either as free or paid 
advertising – through the media, with spots produced by national associa-
tions, election management bodies and international agencies. Women were 
one of the main targets of these messages. Many media houses also devoted 
a number of targeted programmes and articles to inform voters on the over-
all process, including ballot procedures, days and times for voting, eligibility to 
vote and Go-out-and-vote campaigns. Many journalists acknowledged that 
the voter education produced in-house – such as call-in programmes and 
songs – was not neutral but rather it conveyed a clear message supporting 
Separation. In addition, politicians presented as guests in talk shows tended 
to advocate for Secession, even when discussing non-partisan issues related 
to referendum. 

All media houses acknowledged the positive role referendum administrative 
bodies played – the SSRC, the Southern Sudan Referendum Bureau (SSRB) and 
the polling centres staff – in providing journalists with timely information on 
the referendum process and in managing a transparent communication flow 
to the public. However, most of the reporters mentioned that they were not 
properly informed about the referendum debates organised by the SSRC; as a 
consequence, they were not aware of them or they did not attend the event9.
 
ii. The post-referendum period
Media houses’ outlook for the post-referendum phase concerned three main 
areas:

1)	 The need to increase the local professional capacity by long term mentor-
ship activities, rather than short-term trainings;

2)	 The necessity to improve the technical and equipment capacity, the or-
ganisational skills and the working conditions for the media staff includ-
ing reporters’ financial agreements;

3)	 The risk that public officials, governmental bodies and security forces may 
assume a tighter control over the media with a consequent loss of free-
dom for the press and loss of access to information. As a matter of fact, 
many interlocutors stressed that so far the media have not been particu-
larly critical of the ruling forces due to the specific context of the post-CPA 
arrangements and the expectations for the referendum. After the sepa-
ration, the media may become more antagonistic towards ruling forces 
in a context where incumbent government is not used to being criticised 
or questioned. The possible introductions of the pending Media Bills were 
generally not perceived as decisive measures to protect the freedom of 
the media and there were serious doubts about their effective implemen-
tation and enforcements. 

7	 Many journalists reported 
that even when they 
manage to interview sup-
porters of Unity they were 
then asked not to quote 
their sources and to keep 
the conversation off the 
record.

8	 A journalist declared: 
‘Separation people would 
perceive a question 
such as ‘Why do you 
support secession?’ as 
an insulting statement 
opposing Southern Sudan 
independence. 

9	 An exception was the 
radio station Voice of Kajo 
Keji, where SSRC organ-
ised a few debates and 
both Unity and Separa-
tion advocates were given 
the chance to express 
their views, although 
voices in favour of Unity 
were a minority.  



17Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Media and the 2011 Referendum

A number of media professionals raised serious concerns about the possibility 
of the media to freely operate in the aftermath of referendum. As a matter 
of fact, in spite of the official statements by the Government of Southern 
Sudan (GoSS) and the Ministry of Information on the need to create a viable, 
accountable and modern media system for Southern Sudan, several episodes 
of harassment were observed in the post-ballot period. While Southern me-
dia have so far enjoyed wider levels of freedom of expression than Northern 
houses, there is a growing apprehension that such freedom may be seriously 
curtailed by the limits imposed by the GoSS in the past few months. 

In March, Bakhita Radio received a visit from a security officer after the refer-
endum warning that ‘They should not get into politics’ according to reports 
by their staff. Following this episode, security forces returned to the premises 
of Bakhita, closed them, and stopped the broadcasting for about an hour 
without any explanation. 

When the referendum was over, the English-language Khartoum Monitor 
experienced various challenges to their ability to freely operate. According 
to editor-in-chief, Alfred Taban, there was a financial form of censorship 
as taxes increased considerably. In addition, the paper has been facing staff 
‘problems’ since the Northern staff does not want to move to the South as 
planned by the newspaper management. 

On 20 February, the premises of the Juba-based newspaper The Citizen were 
attacked by armed men in plain clothes waving pistols and shouting threats. 
According to editor-in-chief, Nhial Bol, these were security officials. He sus-
pected that this incursion was the reaction to his commentary criticising the 
Southern Sudanese police for inadequate protection of civilians in the semi-
autonomous region. The GoSS Information Minister Barnaba Marial Ben-
jamin, labelled the episode an ‘isolated incident’. However, in March, security 
forces arrested Mr. Bol in Juba, for the same reason. He was detained on 
numerous occasions, as were other journalists in the region.

On 31 March, Southern Sudanese forces confiscated 2,500 copies of the bi-
weekly Juba Post because of an article reporting that the militia leader Gen-
eral Athor planned to attack Juba before Southern Sudan’s independence in 
July. According to Southern Sudanese security forces, the paper was repeat-
edly warned to stop the publication of the story. The confiscation raised the 
concerns of a number of international and national organisations. The Com-
mittee to Protect Journalists stated: “We are alarmed that the authorities 
in Juba are already resorting to censorship. This does not bode well for press 
freedom in what will become Africa’s newest state. We urge the authorities 
to respect international norms of freedom of expression and allow the press 
to do its work without interference.”10 The GoSS Minister of Information de-
fended the measure on the grounds that freedom of the media is subject to 
limits of ethics and responsibility and the article was a clear call for war. A 
similar position was adopted by the GoSS Ministry for Legal Affairs and Con-
stitutional Development.

10	 Source: Sudan Votes.



Sudan Media and Elections Consortium18

The legal framework of the media

2.1 Referendum coverage

The legal reference for the organisation and management of the referendum 
was the Southern Sudan Referendum Act (SSRA) which includes a number 
of articles providing broad instructions for the media during the campaign 
period. The SSRA guarantees freedom of expression in the media under ar-
ticle 45.3. Article 45.4 of the SSRA Act provides for a referendum media pro-
gramme to inform voters on referendum procedures. According to Article 
45.2 and 47.1, the SSRC and the Government shall provide and guarantee 
equal opportunities and just treatment in the State-owned media for both 
the options available to voters. The SSRA also provides that the campaign 
stops 24 hours before the vote and no advocacy activities shall take place 
over the voting days. 

While the campaign period officially commenced on 7 November 2010, Media 
Campaign Rules and Regulations (MCRR) were passed by the SSRC only in the 
beginning of December. The MCCR established a media committee supervis-
ing the media during the referendum and which was provided with a broad 
jurisdiction which included: organising voter education, monitoring media 
balance and accuracy, dealing with complaints against media unfairness, or-
ganising referendum debates as well as ensuring compliance with the elec-
tion moratorium period starting on 8 January and lasting the whole seven 
day long voting period. The MMCR intended to establish a legal framework to 
ensure equal opportunities for both referendum fronts and to enable a com-
prehensive campaign of voter education. However, some provisions are not 
clearly formulated leaving potential room for misinterpretations and undue 
interference in the editorial freedom of private media. In addition, a number 
of factors hampered adequate implementation of the MCRR including their 
late adoption, unclear rules for the allocation of free advertising and deficient 
communication of the rules to the relevant stakeholders, namely parties and 
advocacy groups. The main parties did not register to obtain free airtime and 
overall, the free airtime benefits were not fully exploited by advocacy groups. 
No official list of registered advocacy groups was publicly available, leaving the 
media unaware of the system and the rules in place for free access. In addi-
tion, no investigation, adjudication and enforcement mechanism was avail-
able to address media-related complaints and appeals. 

Following the mandate established in the Southern Sudan Referendum Act 
and the MCRR, the SSRC organised a round of referendum debates between 
29 December and 6 January to be held both in Khartoum and Juba. Out of the 
five planned debates, only two of them took place, one in Khartoum and the 
other in Juba due to organisational problems and some of the invited guests’ 
inability to participate.  

No media house adopted internal guidelines for referendum coverage with 
the exception of Miraya Radio that introduced a detailed Charter of profes-
sional standards. 

2	 The legal framework of the media



19Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

The legal framework of the media

2.2 Post-referendum legal developments

The adoption of a credible and shared legal framework ensuring freedom of 
the press as well as responsible exercise of the journalistic profession is a pre-
condition to ensure the development of a media system able to serve the in-
terests of South Sudanese’s citizens and their right to be correctly informed. 
This need seems even more compelling vis-à-vis the recursive episodes of 
harassment experienced by media staff in South Sudan over the months fol-
lowing the referendum. As of April 2011, the draft Media Bills are still not 
approved thus depriving South Sudan of a legal framework to regulate and 
protect the audio-visual sector and the press. 

In 2007, new media bills for Southern Sudan were developed by a consorti-
um of national and international organisations, including the Association for 
Media Development in Southern Sudan (AMDISS) formed by representatives 
of the media sector. The bills were developed to meet the implementation 
principles enshrined in the CPA and to reform the existing national legisla-
tion. The reform is based on a three-tiered regulatory frame: the Right to 
Information Bill, the Southern Sudan Broadcasting Corporation Bill, and the 
Independent Media Authority Bill.

The proposed media bills aim to promote a free and independent media 
sector able to ensure pluralism and diversity and also seeking to ensure the 
right to participate freely at community, national and global levels in the ex-
pression and exchange of knowledge and information. The bills are based on 
the principles expressed in international human rights instruments, such as 
– inter alia: media protection from censorship or government interference, 
no undue restrictions on freedom of expression, the right of journalists to 
protect their sources of information, no government license requirement to 
practice journalism, allocation of broadcast frequencies in an equitable way 
by independent broadcasting regulators and the transformation of govern-
ment broadcasters into a genuine public broadcasting service. After amend-
ments and different phases of discussions, in 2010, the AMDISS engaged with 
Government of Southern Sudan (GoSS) to have the Media Bills passed before 
the referendum would take place in January 2011. 

One of the three Media Bills, the Right to Information Bill, was given priority 
in December 2010. A draft was completed to serve as a provisional order by 
Presidential Decree. The provisional order for the Right to Information could 
not be signed by the president as it would include punitive measures and 
therefore had to pass Parliamentary approval. Since the Media Bills were of-
ficially withdrawn in 2009, they might have faced the same kind of reserves 
within the parliament. Currently the Bills are deposited at the Ministry of 
Legal and Constitutional Development and they are still pending.

On 24 February 2011 in a meeting held in Juba with the AMDISS and media 
practitioners, the GOSS Vice President Riek Machar, the Chairperson of the 
Parliamentary Committee of Information Joyce Kwaje, and the Minister of 
Information Marial Benjamin stated that the Media Bills would be endorsed 
before July 2011, the official day for South Sudan’s independence.



Sudan Media and Elections Consortium20

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

3.1	 Main trends and conclusions  
(16 December 2010 – 10 April 2011)

During the overall monitoring period, the volume of political communica-
tion11 was extensive and broad, although it tended to naturally decrease after 
the polling and the declaration of results.

Chart 3: Volume of referendum and other political communication 
on radio and television (all programmes)
Base: 854726 seconds

3	 Monitoring media coverage: 
main findings and conclusions

11	 Political communication 
refers to any segments 
of communication 
involving the coverage of 
politicians, members of 
central and local legisla-
tive assemblies, parties, 
representatives of central 
and local governments, 
referendum advocacy 
groups. It includes both 
referendum-related 
coverage and any other 
forms of politics-related 
reporting. 

12	 Advocacy groups were 
organisations and indi-
viduals other than parties 
that supported one of 
the two referendum op-
tions (official referendum 
fronts, religious figures, 
popular characters, 
armed groups, civic soci-
ety organisations, etc.). 
Both advocacy groups and 
political parties were clas-
sified on the basis of their 
official position towards 
referendum as well as 
the specific position they 
expressed when covered. 

27% 
27% 

18% 

15% 

13% 

29% 

27% 

19% 

20% 

5% 

December  January February  March  April 

Southern Media 

Northern Media 

The channels devoting the broadest attention to politics were television sta-
tions (South Sudan Radio, Sudan TV and Blue Nile), while among radio chan-
nels, Omdurman and South Sudan Radio were the outlets providing the most 
extensive coverage for political parties and advocacy groups12.

Table 1: Volume of coverage of politics and referendum by chan-
nel (all programmes)

MEDIA SECTOR CHANNEL Total

Radio

Omdurman Radio 15%

SSR 11%

Radio Bakhita 6%

Radio Miraya 6%

SRS 4%

VoP 4%

Peace Service 4%



21Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

TV

SSTV 21%

Sudan TV 19%

Blue Nile 11%

Total 100%

Base in absolute values (seconds) 854726

The topics discussed or associated with parties and advocacy groups differed 
in the two regions: referendum was the main issue in Southern media13 with 
more than 60 per cent of the overall time, while Northern media14 devoted 
their coverage to a broader array of themes which included the referendum, 
internal political affairs, social and legal developments, economics and foreign 
policy. 

Table 2: Political issues on radio and television (all programmes)15

TOPIC
SOUTHERN 

MEDIA
NORTHERN 

MEDIA
TOTAL

Referendum 
issues

67,7% 42,7% 55,7%

Domestic 
Politics 

9,5% 24,4% 16,6%

Social and Legal 
Development

7,9% 15,3% 11,5%

Economy and 
Labour

4,7% 8,4% 6,5%

Foreign Policy 3,5% 7,4% 5,4%

Crime and 
Violence

4,4% 0,1% 2,3%

Science and 
Health

2,2% 1,7% 1,9%

Total 100,0% 100,0% 100,0%

Base in absolute 
values (seconds)

444987 409739 854726

The distribution of airtime among parties and advocacy groups in editorial 
programmes16 showed a manifest differentiation of editorial lines based on 
target audiences of each media house: channels broadcasting for the South-
ern public or based in the South devoted the widest coverage to the Sudan 
People’s Liberation Movement (SPLM) that received 90 per cent of the total 
time. On the contrary, Northern houses ensured the widest visibility to the 
ruling National Congress Party (NCP) with 76 per cent of the overall coverage. 
No relevant access or visibility was provided to alternative political forces, 
thus confirming the hegemony in the public sphere of the two main parties 
within the respective regions.

13	 These include: SSTV, SSR, 
Radio Miraya, Radio 
Bakhita, VoP, and SRS.

14	 These include: Sudan TV, 
Blue Nile, Omdurman 
Radio, and Peace Service 
Radio.

15	 Political issues are the 
themes associated to the 
coverage of politicians, 
parties and advocacy 
groups. 

16	 Editorial programmes 
include all shows that are 
under the direct edito-
rial control of the media 
house. These are: talk 
shows, current affairs, 
political debates, inter-
views and live broadcast 
of press conferences.



Sudan Media and Elections Consortium22

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 4: Allocation of airtime to parties and advocacy groups in 
news and editorial programmes on television and radio17

Base: 662188 cm2

17	 The category Other in-
cludes all parties with less 
than 1 per cent coverage: 
DUPO, PCP, UNPM, BCP, 
Independent, UP-C, SANU, 
JNA, NUP, UDF, UPRD, 
SAP, URRP, USDF, UDSF, 
MBO, FWP, ADP, UDP, 
NJP, USAP, SA, ILP, PFDR, 
ABP, SBP, Other, ANCP, 
TAP, SSDF, EPJD, MP, 
PFJP, NASP, NDA, SLFOP, 
JPO, SFLP, WANUP, LDP, 
NNDP, BPC, AA.

5% 

79% 

14% 

1% 1% 

81% 

8% 

1% 
4% 

2% 2% 1% 1% 1% 0% 

 NCP  SPLM Secession front
– other than

political parties 

*Unity front 
– other than
political parties
 

 Other  SCP  UNP  SSDP  DUP  SPLM-DC 

Southern Media 
Northern Media 

The coverage of the different categories of political actors confirmed not only 
the public dominance of the two main parties, but also the centrality of the 
executive bodies in the media – namely the Presidency and the Government 
as well as the Local Administrations – both in the South and the North. As 
a matter of fact, legislative bodies’ representatives had very limited visibility 
and this may represent a reflection of their marginal role in the actual politi-
cal sphere. 

Table 3: Allocation of space to institutional roles in news and edi-
torial programmes by channel

POSITION
SOUTHERN 

MEDIA
NORTHERN 

MEDIA
Total

National 
Government

4% 66% 38%

GoSS 
Government

46% 4% 23%

Governorates 
and local 
government

26% 15% 20%

Party 16% 12% 14%

GoSS 
Parliament

7% 1% 4%

National 
Parliament

1% 1% 1%

Total 100% 100% 100%

Base in absolute 
values (seconds)

272435 333268 605703



23Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

The tone of the coverage was generally neutral on radio and television, al-
though Southern media tended to adopt a more openly partisan coverage – 
both positive and negative – than Northern media. However, most Northern 
media showed an implicit bias by mixing opinion and facts, resorting to se-
lective coverage of news and experts, and publishing of misleading headlines 
and photos.

Chart 5: Tone of coverage of parties and advocacy groups in news 
and editorial programmes on radio and television
Base: 662188 seconds

The press also covered the referendum and politics in an extensive manner 
both during the campaign and the post-voting period, although the volume 
of political communication varied in the North and the South over the dif-
ferent months. Northern outlets18 devoted the largest coverage to politics 
during December and February, while Southern houses19 kept a stable level 
of attention with a peak in February when final referendum results were 
announced. 

18	 These include: Ajras 
Alhurria, Akir lahza, 
Alyaam, Eltayer, Al-
Sudani, Akbar Alyoum, 
Al-Sahafa, Al-Rai Alaam, 
and Al-Intibaha.

19	 These include: The Citizen, 
Khartoum Monitor, 
Sudan Tribune, Sudan 
Vision, Juba Post, and The 
Democrat.

1,4% 

2,1% 

12,8% 

0,1% 

3,2% 

4,1% 

40,1% 

51,7% 

68,8% 

77,5% 

73,0% 

95,4% 

58,5% 

46,2% 

18,5% 

22,4% 

23,8% 

0,5% 

SPLM 
Southern Media 

Other 

NCP 

NCP 
Northern Media 

Other 

SPLM 

Positive 

Neutral 

Negative 



Sudan Media and Elections Consortium24

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 6: Volume of referendum and other political communication 
in the press (all formats)
Base: 2441242 cm2

The newspapers showing the highest volume of politics and referendum cov-
erage were Arabic-language, particularly Akbar Alyoum, Al-Sahafa, Al-Sudani, 
Al-Intibaha, Ajras Alhurria and Akir Lahza. However, their reporting was mainly 
focused on issues regarding domestic politics rather than the referendum. 

Table 4: Volume of coverage of politics and referendum by news-
paper (all formats)

PAPER Total

Akbar Alyoum 12%

Al-Sahafa 10%

Al-sudani 9%

Al-Intibaha 9%

Ajras Alhurria 8%

Akir lahza 8%

Al-Rai alaam 7%

Eltayer 7%

The Citizen 6%

Sudan Vision 5%

Khartoum Monitor 5%

Alyaam 5%

Sudan Tribune 5%

Juba Post 3%

The Democrat 2%

Total 100%

Base in absolute values (cm2) 2441242

21% 

23% 

31% 

21% 

6% 

38% 

23% 

17% 17% 

5% 

December  January February  March  April 

Southern Media 

Northern Media 



25Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

As a matter of fact, the issues related to the referendum were central both 
in the North and in the South but consistently with what was observed in 
relation to audio-visual media, the attention differed in the two geographical 
markets: Southern media devoted most of their coverage to referendum-
related issues while Northern media also reported on other themes. 

Table 5: Political issues in the press (all formats)

TOPIC
SOUTHERN 

MEDIA
NORTHERN 

MEDIA
Total

Referendum 
issues

65.7% 50.9% 54.7%

Domestic 
Politics

16.1% 35.1% 30.2%

Social and Legal 
Development

5.6% 4.1% 4.5%

Foreign Policy 2.8% 4.2% 3.8%

Economy and 
Labour

4.1% 3.5% 3.6%

Crime and 
Violence

4.4% 1.5% 2.3%

Science and 
Health

1.4% 0.7% 0.9%

Total 100.0% 100.0% 100.0%

Base in absolute 
values (seconds)

623253 1817989 2441242

The polarisation of the editorial coverage20 between the NCP and the SPLM 
was present in the press too, although newspaper showed a higher level of 
pluralism by allotting some coverage to other parties, particularly in Northern 
media outlets where the Umma National Party (UNP) received 7 per cent of 
the overall space devoted to politics. 

Chart 7: Allocation of space for parties and advocacy groups in 
news and editorial coverage in the press21

Base 1907559 cm2

20	 Editorial coverage includes 
all articles that are under 
the direct editorial control 
of the media house and 
that are other than news 
reporting. These are: 
editorials, analysis, inter-
views, polls, cartoons. 

21	 The category Other 
includes all parties with 
less than 1 per cent cover-
age: PFJP, BCP, URRP, 
UPRD, NJP, IMP, NUP, 
Boycott front – other 
than political parties, AA, 
SSUDF, ILP, SAP, JPFP, 
Other, USDF, NDA, ABP, 
ANCP, SLM, SA, UNPM, 
SSDF, Independent, UDF, 
UDP, DUSP, NSP, UDUP, 
MBO, SUNP, NASP, SSDP, 
EPJD, FWP, UDSF, UP-C, 
SANU, USAP, UFP, NUDP, 
EDP, NRP, SBP, RCP, ADP, 
NDUF, SNLP, LDP, SConP, 
NNDP, NDFP, MSUP, FotS, 
USSP, SLFOP, SDESCP, 
PFDR, SDCMP, WANUP, 
ANCF, SUFP, USNP, JPO, 
NFDM, SFNP, SNFO, TAP, 
MSOP, SNFGUP, SDPCES, 
NDP, SFLP, NPAP, UPopF, 
PSJP, NPP. 

34% 

55% 

1% 

4% 
2% 

1% 1% 
2% 

54% 

16% 

7% 
5% 5% 4% 

2% 2% 2% 1% 1% 

 NCP  SPLM  UNP Secession
front – other
than political

parties 

 Other *Unity front
– other

than political
parties 

 PCP  DUPO  JNA  SPLM-DC  SCP  DUP 

Southern Media 

Northern Media 



Sudan Media and Elections Consortium26

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

The allocation of space among the different categories of political actors 
showed an evident prominence of parties – namely the NCP and the SPLM – 
as the main focus of media coverage both in the North and in the South. The 
Sudanese Government and the GoSS executive were also central in reporting 
while legislative bodies enjoyed of very limited attention. 

Table 6: Allocation of space to institutional roles in news and  
editorial coverage

POSITION
SOUTHERN 

MEDIA
NORTHERN 

MEDIA
Total

Party 29% 39% 37%

National 
Government

24% 38% 35%

Governorates 
and local 
government

13% 15% 14%

GoSS 
Government

34% 6% 13%

National 
Parliament

0% 1% 1%

GoSS 
Parliament

0% 0% 0%

Total 100% 100% 100%

Base in absolute 
values (seconds)

415335 1329396 1744731

The tone of the coverage was generally neutral on radio and television, with 
Southern media tending to adopt a more openly partisan coverage – both 
positive and negative – than did Northern media. 

Chart 8: Tone of the coverage for parties and advocacy groups in 
news and editorial coverage in the press
Base: 1907559 cm2

16,2% 

10,5% 

5,7% 

6,7% 

3,0% 

8,6% 

54,7% 

50,8% 

48,5% 

81,9% 

81,0% 

84,5% 

29,2% 

38,7% 

45,8% 

11,4% 

16,0% 

6,9% 

Other 
Southern Media 

NCP 

SPLM 

Other 
Northern Media 

NCP 

SPLM 

Positive 

Neutral 

Negative 



27Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

3.2	 The referendum campaign  
(16 December 2010 – 7 January 2011)

During the three weeks prior to voting, the media ensured regular and in-
tensive coverage of referendum and other political issues. The volume of ref-
erendum-related communication differed according to each specific media 
sector – radio, television and the press – as well as the audiences of each me-
dia outlet. In this regard, media addressing the Southern public focused the 
largest part of their reporting on the referendum, while in Northern outlets, 
the volume of the referendum coverage was more subdued. 

Referendum-related issues were covered in a variety of programme formats 
and the media ensured a comprehensive, regular and wide visibility to advo-
cacy groups as well as to referendum administration bodies and their work. 
In the South, extensive voter education campaigns were launched in the me-
dia; they were organised both by the referendum administrative bodies and 
by the media houses themselves. Messages included explanations of how and 
when to vote, eligibility criteria, encouragement to vote for disadvantaged 
groups – namely women. Representatives of the SSRC, the SSRB as well as 
institutional bodies were often interviewed and they had the possibility to 
inform citizens about arrangements for the ballot. 

In line with a long-term trend already observed during the April 2010 elec-
tions, the editorial lines of each channel showed a clear polarisation based on 
their respective geographical reach. The access provided to the two opposing 
fronts for Unity and Secession was uneven as one-sided reporting prevailed in 
all media. TV and radio stations targeting Arabic-speaking audiences tended 
to give the Unity front – both parties and advocacy groups – the largest vis-
ibility; similarly, the media addressing the South generally gave the Secession 
front most of their airtime with the result that no Unity campaign or discus-
sions on the consequences of both options obtained any visibility. The press 
showed a more plural vocation by covering the Unity and Secession advocates 
with greater balance than did audio-visual media; however, newspapers in 
the North often covered the Separation front in a negative way, while South-
ern press did the same with the Unity front. 

The two ruling parties, the NCP and the SPLM, and their respective posi-
tions regarding the referendum dominated the public discourse and media 
coverage. This feature was common in both audio-visual and print media 
although the press presented a slightly more diverse range of actors and 
views. In both geographical areas, other political parties received very limited 
attention compared to the two main ruling parties.

Explicit episodes of journalistic bias for one of the two referendum fronts 
were sporadic; however, a number of cases of “embedded partiality” were 
observed. Many media houses tended to mix news and opinions when pre-
senting one of the two referendum options; in addition the choice of several 
experts hosted in television and radio programmes revealed the tendency 
to ensure visibility to only one side of the referendum choices. The kind of 
questions the journalists asked often indicated the propensity to shape the 
answer towards a given direction, in the North in favour of Unity and in the 
South in favour of Secession.  

The media generally acted as agents of pacification during the referendum by 
issuing constant messages against violence and for a peaceful voting period. 
No systematic episodes of offensive language were observed on radio and 
television. Politicians and advocacy groups did not generally resort to inflam-
matory language or offensive styles of debating and only a few cases were 



Sudan Media and Elections Consortium28

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

observed. These episodes involved attacks of defamatory nature against the 
SPLM on behalf of representatives of the NCP. In addition, before prime time 
news, SSTV regularly broadcast a video song whose lyrics were particularly 
harsh and provocative towards Northern citizens. In the press, a number 
of episodes of inflammatory language were observed mainly involving cas-
es of defamation, particularly in the Northern press. In Southern newspa-
pers episodes were principally related to calls for violence and messages of 
discrimination against North Sudanese citizens. Political parties and media 
houses themselves were often the main source of the offensive speech while 
the targets were mainly advocacy groups for Unity or Separation and other 
politicians. 

During the referendum silence period beginning on 8 January and continuing 
over the seven days voting phase, most of the media did not respect the pro-
visions prohibiting the coverage of referendum campaign activities and advo-
cacy fronts. A number of violations were observed across the different media 
sectors, particularly in the press, although the access provided was mainly 
devoted to comments and discussions on the likely outcome of the ballot as 
well as its consequences. As a matter of fact, most of the reporting concen-
trated on Secession as the natural result of the popular consultation and the 
related political reactions of the main stakeholders. However, a number of 
Southern Sudanese outlets aired explicit calls to support Separation on behalf 
of both politicians and other advocacy groups; referendum songs supporting 
Secession were also broadcast during the silence period.

3.2.1 General media offer
During the 23 days preceding the voting days, political communication was 
dominated by the referendum although the three different media sectors 
being monitored – radio, television and the press – showed different levels of 
attention for this topic.

The overall volume of the coverage for this topic amounted to 78 per cent of 
the total reporting devoted to politics on television and radio, although its 
journalistic relevance was different in Northern and Southern outlets. As a 
matter of fact, audio-visual media targeting Southern audiences showed a 
higher level of referendum-related coverage than did media addressing the 
Northern public: the former allotted the referendum an average of 95 per 
cent of the total coverage devoted to politics, while the latter gave to this 
theme 60 per cent. 

Chart 9: Volume of referendum and other political communication 
on radio and television (all programmes)
Base: 425588 seconds

4% 5% 

37% 
40% 

96% 95% 

63% 
60% 

Radio  TV Radio  TV 

Other political issues 

Referendum issues 

Southern Media Northern Media



29Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

In a similar trend the press devoted most of its coverage to the referendum, 
although the overall attention to this topic was less than the audio-visual 
sector (average of 67 per cent of the total space devoted to politics over the 
monitoring period). Consistently with what was observed for television and 
radio, the space provided to referendum-related coverage was higher in the 
newspapers targeting the South than what was the case in the outlets ad-
dressing the Northern public: the former allotted referendum an average of 
84 per cent of the total coverage devoted to politics, while the latter 63 per 
cent.

Chart 10: Volume of referendum and other political communica-
tion in the press (all formats)
Base: 1248402 cm2

The referendum was covered in a variety of programme formats with news 
and editorial programmes being the main channel for informing voters, both 
in North and South media markets. In the South, paid referendum advertising 
for advocacy purposes, referendum songs, and voter education represented 
a relevant mean of communication (28 per cent of the overall referendum 
coverage) while in the North, coverage was mainly concentrated in news and 
current affairs shows. 

Several channels broadcast voter education and referendum news in local 
languages so to ensure voters better access to information. Media provided 
large visibility not only to voter education but also to different referendum 
administrative bodies and their work, the preparation of polling stations, ar-
rangements for voting days, the distribution of ballot papers and the criteria 
for eligibility to vote.

87% 

64% 

13% 

36% 

Southern Media Northern Media 

Referendum issues 

Other political issues 



Sudan Media and Elections Consortium30

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 11: Formats for referendum coverage on radio and televi-
sion (all programmes)22

Base: 331415 seconds

The press covered the referendum in a variety of forms; news and edito-
rial coverage were the main formats for referendum-related reporting, for 
both Northern and Southern newspapers, although they published different 
themes and discussions of the ballot. As a matter of fact, Southern out-
lets mainly used news coverage to report about the referendum, while the 
Northern press largely resorted to other formats, including editorials and in-
terviews with the main stakeholders. 

The presence of voter education and information as well as free and paid 
advertising was more limited in the press than on audio-visual media; this 
was the likely outcome of the fact that advocacy fronts and bodies organis-
ing voter education perceived the print media as less relevant in terms of 
penetration and reach. 

Chart 12: Formats for referendum coverage in the press (all formats)23

Base: 837706 cm2

22	 The category Other 
includes genres like: 
songs, paid advertising, 
announcements, free 
advertising, and voter 
education. 

23	 The category Other in-
cludes formats like: voter 
education, paid and free 
advertising, sports and 
leisure. 

46% 

27% 27% 

65% 

34% 

1% 

News Editorial programmes Other 

Southern Media 

Northern Media 

70% 

27% 

2% 

42% 

54% 

4% 

News Editorial coverage Other 

Southern Media 

Northern Media 



31Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

3.2.2 Coverage of the two referendum voting options 
on television and radio
Radio and televisions devoted to referendum advocacy groups large part of 
their reporting although one-sided coverage prevailed in all media. As a mat-
ter of fact, the allocation of airtime for the Unity and Secession fronts was 
unevenly distributed in the North and in the South, with Separation domi-
nating Southern Sudan media and Unity monopolising Northern outlets’ 
coverage. 

On Southern radios, the Secession front received 91 per cent while in North-
ern radios the Unity front was allotted 81 per cent. South Sudan Television 
devoted 96 per cent of their coverage to Secession groups, while the North-
ern Sudan TV stations allocated 81 per cent to Unity. The two channels show-
ing the most plural coverage – even if still unbalance – were Peace Service 
Radio and Sudan Television that devoted respectively 39 per cent and 24 per 
cent to Secession advocates. 

Chart 13: Allocation of airtime to advocacy groups in news and 
editorial programmes on radio
Base: 93829 seconds

Chart 14: Allocation of airtime between advocacy groups in news 
and editorial programmes on television
Base: 119785 seconds

91% 

19% 

9% 

81% 

Southern Media Northern Media 

Secession 

Unity 

96% 

19% 

4% 

81% 

Southern Media Northern Media 

Secession 

Unity 



Sudan Media and Elections Consortium32

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Table 7: Allocation of airtime between advocacy fronts in news 
and editorial programmes by channel

MEDIA SECTOR CHANNEL Secession Unity Total

Radio

Omdurman 
Radio

18% 82% 100%

Peace 
Service

39% 61% 100%

Radio 
Bakhita

93% 7% 100%

Radio 
Miraya 

93% 7% 100%

SRS 82% 18% 100%

SSR 87% 13% 100%

VoP 94% 6% 100%

TV

Blue Nile 11% 89% 100%

SSTV 96% 4% 100%

Sudan TV 24% 76% 100%

Total 61% 39% 100%

Base in absolute values 
(seconds)

130452 83162 213614

The tone of the coverage was generally neutral in all outlets monitored, a 
clear indication of the conciliatory role played by the media during the ref-
erendum and reflecting the constant messages launched against violence 
and for a peaceful voting period. Positive tones characterised the coverage of 
Unity in the North and Secession in the South, while negative reporting was 
extremely limited targeting the Unity front in the South (8 per cent of their 
overall coverage) and Separation groups in the North (18 per cent). 

In spite of this general absence of explicit episodes of journalistic bias, many 
media houses tended to mix news and opinions when presenting one of the 
two referendum options; in addition the choice of several experts hosted in 
television and radio programmes revealed the tendency to ensure visibility to 
only one side of the referendum front. The kind of questions journalists asked 
often indicated the propensity to shape the answer towards a given direc-
tion, in the North in favour of Unity and in the South in favour of Secession.  

No systematic episodes of offensive language were observed during referen-
dum campaign. Politicians and advocacy groups did not generally resort to in-
flammatory language or offensive styles of debating and only two cases were 
observed, one in the North and one in the South. Both episodes involved 
attacks of defamatory nature against the SPLM on behalf of representatives 
of the NCP. In addition, before prime time news, SSTV regularly broadcast a 
video song whose lyrics were particularly harsh and provocative. The song 
displays images of Dr. John Garang with his lieutenants in the bush war, a clip 
of an armed war tank in front line action, a clip of soldiers armed with AK47s 
and rocket propelled garnets in bush war action, as well as a clip of militias 
armed with AK47s in a jubilant mood. In addition, the lyrics carry explicit calls 
for violence against Northerners24.

24	 The title of the video song 
was “Yes for Separa-
tion, No for Unity” and is 
played by the South Suda-
nese singer John Junub. 
The most inflammatory 
verses say: “Southern Su-
dan Independence…….we 
doesn’t need Northern-
ers…..! Northerner Sudan 
Independence…..you don’t 
need Southerners……! 
Yes for separation, no for 
Unity! Give them….! Show 
them…! Burn them….! Tell 
them…..! We don’t want 
Unity………..We are tired 
of the war, we don’t need 
Sharia law, and we don’t 
want unity …… Southern 
Sudan makes them fire….! 
John Junub makes them 
fire…….! Give them fire!”.



33Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 15: Tone of the coverage of advocacy groups in news and  
editorial programmes on radio and television
Base: 213614 seconds

The distribution of airtime among parties and advocacy groups showed that 
a clear-cut polarisation based on target audiences existed in the audio-visual 
media: radio broadcasting from the South devoted the widest coverage to 
the Separation front and the SPLM (90 per cent of the total time), while 
Northern radios ensured the widest visibility to the NCP and the Unity advo-
cates (76 per cent of the total time). On television, Northern channels repro-
duced the same coverage frame by devoting more than 68 per cent of their 
airtime to the ruling party and the Unity front; on the contrary Southern 
Sudan Television gave large visibility to the supporters of separation as well as 
the SPLM, gathering together 96 per cent of the total coverage. 

Chart 16: Allocation of airtime to parties and advocacy groups in 
news and editorial programmes on radio25

Base: 93829 seconds

25	 The category Other par-
ties includes parties with 
an overall coverage of less 
than 2 per cent. These 
are: SCP, SSDP, DUP, 
SPLM-DC, SANU, UNP, 
Independent, DUPO, UP-C, 
UDP, NJP, UNPM, USDF, 
URRP, FWP, UDF, PCP, 
JNA, and ANCP.

55% 

13% 

44% 

92% 

55% 

87% 

1% 

8% 

45% 

Unity 

Secession 

Unity 

Secession 

So
u

th
er

n
 M

ed
ia

 
N

o
rt

h
er

n
 M

ed
ia

 

Positive 

Neutral 

Negative 

68% 

7% 

22% 

1% 2% 

16% 

64% 

2% 

12% 

6% 

SPLM NCP Secession front 
– other than political parties 

Unity front
– other than political parties 

Other parties 

Southern Media 

Northern Media 



Sudan Media and Elections Consortium34

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 17: Allocation of airtime to parties and advocacy groups in 
news and editorial programmes on television26

Base: 119785 seconds

The themes used to cover the two opposing advocacy fronts were generally 
similar in Northern and Southern media although the weight of individual 
topics differed: the Unity front was primarily associated with issues related 
to post-referendum institutional arrangements, the referendum campaign 
and the status of Abyei; the topics for the pro-Secession groups were mainly 
related to calls to vote for separation as a necessary condition for freedom, 
messages aimed at informing voters on how to cast their ballot and a “Go 
out and vote” campaign as well as themes related to referendum adminis-
tration. The media communication strategies used to report on the two op-
posing fronts were different also in relation to the target audiences of each 
outlet: when covered by Southern media, the Unity supporters were linked 
to campaign events and discussions on Referendum postponement while 
Northern media focused their thematic coverage for the Separation front on 
post-referendum preparations.

3.2.3 Coverage of the two referendum voting options 
in the press
The coverage of the two opposing fronts for Unity and Secession was exten-
sive and regular in the press, although the allocation of space between them 
showed clear quantitative differences on the basis of the geographical reach 
of each media house. In the North, newspapers ensured the largest exposure 
to the advocates of Unity (60 per cent of the overall press coverage), while in 
the South the two opposing advocacy groups received more balanced treat-
ment. This result was essentially the outcome of President Bashir’s visit to 
Juba catalysing Southern Sudan newspapers’ coverage during the days before 
and after his trip. 

51% 

45% 

4% 

0% 0% 

5% 

12% 

52% 

17% 

14% 

Secession front 
– other than political parties 

SPLM NCP Unity front 
– other than political parties 

Other parties 

Southern Media 

Northern Media 

26	 The category Other par-
ties includes parties with 
an overall coverage of less 
than 2 per cent. These 
are: SCP, SSDP, DUP, 
SPLM-DC, SANU, UNP, 
Independent, DUPO, UP-C, 
UDP, NJP, UNPM, USDF, 
URRP, FWP, UDF, PCP, 
JNA, and ANCP.



35Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 18: Allocation of space to advocacy groups in news and  
editorial coverage of the press27

Base: 559287 cm2

Table 8: Allocation of space to advocacy groups in news and edi-
torial coverage by newspaper

NEWSPAPER Secession Unity Boycott Total

Ajras Alhurria 48% 51% 0% 100%

Akbar Alyoum 31% 68% 2% 100%

Akir lahza 33% 66% 1% 100%

Al-Intibaha 56% 44% 0% 100%

Al-Rai alaam 26% 74% 0% 100%

Al-Sahafa 33% 66% 1% 100%

Al-sudani 35% 65% 1% 100%

Alyaam 36% 63% 2% 100%

Eltayer 47% 49% 4% 100%

Juba Post 79% 21% 0% 100%

Khartoum 
Monitor

61% 39% 0% 100%

Sudan Tribune 67% 33% 0% 100%

Sudan Vision 38% 62% 0% 100%

The Citizen 63% 37% 0% 100%

The Democrat 50% 49% 0% 100%

Total 43% 56% 1% 100%

Base in absolute 
values (cm2)

239337 315398 4552 559287

When covering advocacy groups, the press generally used neutral tones (74 
per cent average of the total referendum coverage), thus confirming the role 
played by the media acted as agents of pacification over the campaign period. 

57% 

39% 

42% 

60% 

1% 1% 

Southern Media Northern Media 

Secession 

Unity 

Boycott 

27	  The front for the boycott 
includes all those groups 
claiming the illegiti-
macy of the referendum 
on the basis of Islamic 
religion. These are: some 
representatives of Islamic 
religious authorities, the 
Islamic Liberation Party, 
common people and 
some civic society groups 
based in the North.



Sudan Media and Elections Consortium36

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Both in Northern and Southern media, negative coverage was mainly associated 
with groups supporting the boycott position that in any case received very lim-
ited visibility. The tenure of the journalistic treatment for the advocacy groups 
followed an editorial logic based on the target audiences of each media outlet: 
North Sudan newspapers used positive tones to report on the Unity front (19 per 
cent of the overall space allotted to this group in the North-based press), while 
the Secession front received 41 per cent positive coverage in the Southern press. 

Chart 19: Tone of the coverage of advocacy groups in news and 
editorial coverage in the press
Base: 559287 cm2

In spite of this general lack of critical coverage, a number of episodes of in-
flammatory language were observed (a total of 43 cases of which 28 were in 
Northern media houses): they mainly involved cases of defamation, particu-
larly in the Northern press. In Southern newspapers, observed episodes were 
principally related to calls for violence and messages of discrimination against 
North Sudanese citizens. Political parties and media houses themselves were 
often the main source28 of the offensive speech while the targets29 were 
mainly advocacy groups for Unity and Separation and other politicians.

Chart 20: Types of inflammatory language in the press

21% 

7% 

23% 

4% 

10% 

54% 

52% 

77% 

77% 

82% 

81% 

25% 

41% 

19% 

8% 

19% 

Unity 

Secession 

Boycott 

Unity 

Secession 

Boycott 

So
u

th
er

n
 M

ed
ia

 
N

o
rt

h
er

n
 M

ed
ia

 

Positive 

Neutral 

Negative 

28	 The source is the person 
or group originating the 
inflammatory speech, as 
reported by the media.

29	 The target is the individu-
al or group against whom 
inflammatory speech is 
directed, as reported by 
the media. 2 

3 

5 

5 

13 

2 

2 

6 

6 

Accusation of riggining 

Call for escalation of conflict 

Call for violence 

Discrimination and racism 

Defamation 

Defamation 

Accusation of riggining 

Discrimination and racism 

Call for violence 

N
o

rt
h

er
n

 M
ed

ia
 

So
u

th
er

n
 M

ed
ia

 



37Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

The allocation of coverage among parties and other advocacy groups showed 
a better balance than audio-visual media. The Northern press, while devot-
ing the largest coverage to the NCP, provided some visibility to other actors, 
namely the SPLM and the two opposing advocacy fronts. Newspapers tar-
geting Southern audiences gave the SPML and the Secession front the widest 
coverage but a relevant space was also provided to the NCP.

Chart 21: Allocation of airtime to parties and advocacy groups in 
news and editorial coverage in the press30

Base: 559287 seconds

The themes used to cover the two opposing advocacy fronts were very simi-
lar in the Southern and Northern press: in both cases, the two prevailing 
themes were the institutional arrangements after the referendum results 
and the referendum campaign. The advocates of Secession were also associ-
ated to referendum administration and the discussions regarding the status 
of Abyei.

3.3	 The referendum moratorium and days 
of voting (8 January – 15 January 2011)

During the referendum silence period beginning on 8 January and continu-
ing over the seven days voting phase, most of the media did not respect the 
provisions prohibiting the coverage of referendum campaign activities and 
advocacy fronts. A number of violations were observed across the different 
media sectors, particularly in the press. Advocates of both fronts received 
wide coverage during this period although the access media provided was 
mainly devoted to comments and discussions on the likely outcome of the 
ballot as well as its consequences. As a matter of fact, most of the reporting 
concentrated on Secession as the natural result of the popular consultation 
and the related political reactions of the main stakeholders.

30	 The category Other par-
ties includes parties with 
an overall coverage of less 
than 2 per cent. These 
are: SCP, SSDP, DUP, 
SPLM-DC, SANU, UNP, 
Independent, DUPO, UP-C, 
UDP, NJP, UNPM, USDF, 
URRP, FWP, UDF, PCP, 
JNA, and ANCP. 

40% 

37% 

16% 

4% 4% 

20% 

33% 

16% 

14% 

16% 

SPLM NCP Secession front 
– other than political parties 

Unity front 
– other than political parties 

Other parties 

Southern Media 

Northern Media 



Sudan Media and Elections Consortium38

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 22: Number of violations of the Election Moratorium and 
during the days of voting by media sector
Base: 2017 cases

In this context, the media provided campaign opportunities for the advocates 
of Unity and Secession by emphasising their comments on the possible re-
sults and their opinions of the on-going ballot. The coverage provided to the 
two opposing fronts confirmed this trend and the advocates of Secession 
were ensured wide visibility by both Northern and Southern media outlets. In 
this regard, the media often acted as a mirror of an actual political situation 
rather than autonomously creating issues and events. 

However, a number of Southern Sudan outlets aired explicit calls to support 
Separation on behalf of both politicians and other advocacy groups: refer-
endum songs supporting Secession were also broadcast during the silence 
period. The press also showed a number of ideological biases by openly ex-
pressing their views on Unity and Secession. Both the National Government 
and the GoSS exploited their official position to campaign and advocate and 
promote Unity or Secession. Limited accuracy in news reports about voter 
turnout was observed with a frequent lack of consistency in the voting fig-
ures. Similarly, published opinion polls often had no information about their 
sample and margin of error. 

The SSRC and their staff received wide punctual and inclusive coverage dur-
ing this period thus allowing voters to be promptly informed on deadlines, 
figures and the activities of election administration during voting days. Simi-
larly media coverage of voting process was comprehensive, with several field 
reports from various polling stations in the North, South and from abroad. 

3.4	 The post-referendum period  
(26 January – 10 April 2011)

3.4.1 General media offer
After the voting and the post-voting period, the overall level of referen-
dum coverage sensibly declined, although its journalistic relevance differed 
in Northern and Southern outlets with the latter still devoting large parts of 
their reporting to referendum-related matters. 

After the vote, media houses broadly covered the results announcement at 
all administrative levels: local, states, South and national. No complaints or 
doubts about the fairness of referendum were reported and news cover-
age paid large attention to the positive assessment of the referendum proc-
ess on behalf of the various international and national observers. The me-
dia also ensured constant information regarding all the activities and press 

Press, 80% 

TV, 11%

Radio, 9%



39Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

conferences of the SSRC including: results proclamation, the announcement 
of the end of the referendum process, the challenges faced by the referen-
dum administration. Relevant space was also ensured to post-referendum 
discussions regarding boundaries delimitation, nationality and transitional 
period arrangements between North and South.

Audio-visual media targeting Southern audiences showed a higher level of ref-
erendum-related coverage than media addressing the Northern public with the 
former allotting referendum an average of 41 per cent of the total coverage 
devoted to politics, and the latter giving to this theme 24 per cent As a matter 
of fact, Arab-language media focused on a broader array of issues, among which 
domestic politics and social and legal developments were the most relevant.

Chart 23: Volume of referendum and other political communica-
tion on radio and television (all programmes)
Base: 429138 seconds

In a similar trend, the press progressively decreased the coverage of the ref-
erendum although in a less evident manner than audio-visual media. Con-
sistently with what observed for television and radio, the space provided for 
referendum-related coverage was higher in the newspapers targeting the 
South than in the outlets addressing the Northern public: the former allotted 
referendum an average of 53 per cent of the total coverage devoted to poli-
tics, while the latter 35 per cent. Other relevant issues in the agenda of both 
media markets were domestic politics and economical development. 

41% 

24% 

59% 

76% 

Southern Media Northern Media 

Referendum issues 

Other political issues 



Sudan Media and Elections Consortium40

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 24: Volume of referendum and other political communica-
tion in the press (all formats)
Base: 1192328 cm2

3.4.2 Post-referendum coverage on television and radio
The polarisation of the coverage between the NCP and the SPLM, which was 
the main feature of the coverage over the past year, increased further on 
in the period following referendum. This trend dominated the coverage of 
audio-visual media where the two main parties received more than 98 per 
cent of the overall news airtime. This dominance was a common feature in 
the editorial lines of both media markets where small parties and the op-
position had very few opportunities to access the airwaves and to put their 
message across. 

As during the referendum campaign, parties’ visibility was correlated with 
the geographical targets of each media outlets: media addressing Northern 
audiences devoted the largest coverage to the NCP, while the media based 
in the South or addressing the Southern public allotted almost their entire 
airtime to the SPLM. 

On Southern radio channels, the SPLM received 90 per cent of the overall 
political coverage, while the NCP (8 per cent and the SPLM-DC (1 per cent) 
were the only other political forces that received some very limited atten-
tion. On Northern radio stations, the NCP dominated the coverage with 89 
per cent of the overall airtime: the SPLM was allotted 6 per cent while the 
Democratic Unionist Party (DUP), the UNP, the Beja Congress Party (BCP) and 
the Umma Party – Reform and Development (UPRD) were given 1 per cent 
coverage each. 

Televisions displayed an even more evident dominance of the SPLM on SSTV 
(98 per cent of the overall reporting) and the NCP on Sudan Television and 
Blue Nile (respectively 92 per cent and 96 per cent. The only parties Northern 
televisions covered were the UNP and the Democratic Unionist Party – Origi-
nal (DUPO) with 1 per cent airtime each.

Furthermore, as South Kordofan elections approached, the two main par-
ties – the NCP and the SPLM – tended to exploit their institutional positions 
within local administration to gain additional visibility and to campaign for 
heir incumbents candidates. 

53% 

35% 

47% 

65% 

Southern Media Northern Media 

Referendum issues 

Other political issues 



41Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 25: Allocation of airtime to parties in radio newscasts31

Base: 187716 seconds

Chart 26: Allocation of airtime to parties in television newscasts32

Base: 154480 seconds

90% 

8% 

2% 1% 

7% 

89% 

4% 

SPLM NCP Other SPLM-DC 

Southern Media 

Northern Media 

98% 

1% 1% 
4% 

93% 

3% 

SPLM NCP Other 

Southern Media 

Northern Media 

31	  The category Other 
includes parties and 
referendum groups with 
less than 1 per cent 
coverage: DUP, UNP, BCP, 
NUP, UPRD, UDF, Unity 
front – other than politi-
cal parties, Independent, 
PCP, ADP, Secession front 
– other than political par-
ties, FWP, USAP, DUPO, 
Other, SCP, UNPM, SSDF, 
UDSF, NDA, NNDP, MP, 
JNA, UP-C, SFLP, EPJD.

32	 The category Other 
includes parties and ref-
erendum groups with less 
than 1 per cent coverage: 
UNP, DUPO, DUP, SPLM-
DC, USDF, UDSF, SA, ABP, 
URRP, BCP, TAP, FWP, 
EPJD, PFJP, ANCP, NASP, 
MP, PFDR, SFLP, WANUP.



Sudan Media and Elections Consortium42

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Table 9: Allocation of airtime to parties in newscasts by channel

MEDIA SECTOR CHANNEL SPLM NCP Other Total

Radio

SSR 96% 3% 1% 100%

Omdurman 
Radio

5% 91% 4% 100%

Peace Service 8% 87% 5% 100%

SRS 85% 13% 2% 100%

Radio 
Bakhita

86% 7% 6% 100%

VoP 82% 17% 1% 100%

Radio Miraya 87% 10% 3% 100%

TV

SSTV 98% 1% 1% 100%

Sudan TV 4% 92% 3% 100%

Blue Nile 3% 96% 1% 100%

Grand Total 54% 44% 2% 100%

Basis in absolute values (seconds) 184252 149528 8416 342196

The tone of the media reporting was generally either neutral or positive in 
all outlets monitored, with the SPLM receiving the highest levels of positive 
coverage (59 per cent of their total airtime). Patent episodes of partiality 
were more evident in Southern media houses, while Northern outlets usually 
avoided explicit evaluations of political actors. Nonetheless, Arabic-language 
media tended to adopt more unspoken approaches to portray in a positive 
manner the ruling party. These included a selective use of news, issues and 
opinion-makers and the constant use of misleading images or headlines. 

Chart 27: Tone of the coverage of parties and referendum groups 
in news casts on radio and television
Base: 342196 seconds

16% 

2% 

13% 

54% 

39% 

50% 

96% 

98% 

98% 

31% 

59% 

37% 

4% 

2% 

2% 

NCP 

SPLM 

Other 

NCP 

SPLM 

Other 

So
u

th
er

n
 M

ed
ia

 
N

o
rt

h
er

n
 M

ed
ia

 

Positive 

Neutral 

Negative 



43Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

3.4.3 Referendum coverage in the press

The NCP and the SPLM dominated political coverage in the press, even if 
newspapers showed a broader pluralism than radio and television. As a mat-
ter of fact, overall, a wider range of parties were ensured some visibility in 
print media. However, the ruling parties were given an average aggregated 
space of more than 84 per cent of the total space devoted to politics. Clear-
cut differences based on geographical targets of each media outlet emerged 
here too: newspapers based or addressing Northern Sudan audiences devot-
ed the largest amount of space to the NCP (61 per cent) while media houses 
targeting the South devoted to the SPLM more than half of their coverage 
(63 per cent). Other parties receiving space in the Northern and Southern 
press, although in a limited manner, were the UNP (average 5 per cent), the 
Juba National Alliance (JNA – 2 per cent), the DUPO (2 per cent), the Popular 
Congress Party (PCP – 2 per cent); the SPLM-DC, the Sudanese Communist 
Party (SCP) and the DUP received 1 per cent each.

Chart 28: Allocation of airtime to parties in news coverage in the press33 
Base: 962488 seconds

The newspapers that showed more plural editorial lines were Al-Sahafa (30 
per cent coverage devoted to parties other that the NCP and the SPLM), Akbar 
Alyoum (20 per cent), Ajras Alhurria (31 per cent) and Alyaam (22 per cent). 

35% 

59% 

2% 3% 
1% 

64% 

18% 

7% 

4% 
2% 2% 2% 

NCP SPLM UNP Other PCP JNA DUPO 

Southern Media 

Northern Media 

33	 The category Other 
includes parties and 
referendum groups with 
less than 1 per cent cover-
age: UPRD, BCP, IMP, NJP, 
NDA, AA, Other, USDF, 
SA, ABP, Independent, 
NUP, UDF, UNPM, SSDF, 
URRP, JPFP, DUSP, MBO, 
UDSF, FWP, SLM, SSDP, 
EDP, UDUP, NSP, EPJD, 
PFJP, SANU, NDUF, SBP, 
UFP, Unity front – other 
than political parties, 
ADP, SConP, NRP, Seces-
sion front – other than 
political parties, USAP, 
LDP, ANCP, NUDP, NDFP, 
SDESCP, USSP, NNDP, 
SAP, SNLP, WANUP, UDP, 
NASP, RCP, SDCMP, UP-C, 
USNP, JPO, MSUP, SLFOP, 
SUNP, ILP, ANCF, TAP, 
MSOP, SNFGUP, SDPCES, 
NDP, SFLP, PFDR, SFNP, 
NPP.



Sudan Media and Elections Consortium44

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Table 10: Allocation of space to parties in editorial coverage by 
newspaper

NEWSPAPER SPLM NCP Other Total

Akbar Alyoum 16% 64% 20% 100%

Al-Sahafa 16% 54% 30% 100%

Al-sudani 17% 62% 22% 100%

Akir lahza 12% 70% 18% 100%

The Citizen 80% 12% 8% 100%

Al-Intibaha 24% 61% 15% 100%

Khartoum Monitor 57% 36% 8% 100%

Sudan Vision 30% 65% 5% 100%

Al-Rai alaam 15% 77% 9% 100%

Ajras Alhurria 38% 31% 31% 100%

Sudan Tribune 70% 21% 8% 100%

Eltayer 18% 70% 13% 100%

Juba Post 87% 10% 3% 100%

Alyaam 31% 47% 22% 100%

The Democrat 49% 39% 12% 100%

Total 33% 51% 16% 100%

Basis in absolute values 
(cm2)

313449 492497 156542 962488

Tones of the coverage were generally neutral and positive, with Southern 
media being inclined to use positive and negative styles of reporting. North-
ern press displayed more critical tones than Northern radio and television – 
particularly against the SPLM and opposition parties. 



45Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

Monitoring media coverage: main findings and conclusions

Chart 29: Tone of the coverage of parties in editorial coverage in 
the press
Base: 962488 cm2

7% 

6% 

15% 

2% 

6% 

5% 

49% 

48% 

51% 

87% 

89% 

88% 

44% 

46% 

33% 

11% 

5% 

7% 

NCP 

SPLM 

Other 

NCP 

SPLM 

Other 

So
u

th
er

n
 M

ed
ia

 
N

o
rt

h
er

n
 M

ed
ia

 

Positive 

Neutral 

Negative 



Sudan Media and Elections Consortium46

List of abbreviations

ACRONYM	 FULL NAME

AA	 Ansar Alsona Party
ABC 	 Abyei Borders Commission
ADP	 Awareness Democratic Party
AMDISS	 Association for Media and Development in South Sudan
ANCP	 African National Congress Party
AWG-MM 	 Arab Working Group for Media Monitoring
BBC	 British Broadcasting Corporation
BCP	 Beja Congress Party
CPA 	 Comprehensive Peace Agreement
DUP	 Democratic Unionist Party – Al Digair
DUPO	 Democratic Unionist Party – Original
DUSP	 Democratic United Salvation Party
EDG	 Electoral Donors Group
EDP	 Eastern Democratic Party
EPJD	 Eastern Party – Justice and Development
FotS	 Front of the South Party
FWP	 Free Will Party
GOS	 National Government of Sudan
GOSS	 Government of Southern Sudan
HDP	 Hagiga Democratic Party
ICCPR 	 International Covenant on Civil and Political Rights
ILP	 Islamic Liberation Party
IMP	 Islamic Moderate Party
IMS	 International Media Support
JAP	 Juba Alliance Party
JMM 	 Joint Media Mechanism
JNA	 Juba National Alliance
JSN	 Journalists’ Solidarity Network
LDP	 Liberal Democrats Party
MBO	 Muslim Brothers Organisation
MP	 Movement Party
MSOP	 Modern Sudan Organisation Party
MSUP	 Maoyst Socialist Unionist Party
NASP	 Nassiri Arab Socialists Party
NCP	 National Council for Press and Publications
NCP	 National Congress Party
NDA	 National Democratic Alliance Party
NDFP	 National Democratic Front Party
NDP	 National Democratic Party
NDUF	 National Democratic United Front
NEC	 National Election Commission
NFDM	 New Forces Democratic Movement
NIF	 National Islamic Front 
NISS 	 National Intelligence and Security Services
NJP	 National Justice Party
NLP	 National Liberation Party
NNDP	 New National Democratic Party 
NPA	 Norwegian Peoples Aid
NPAP	 National People’s Alliance Party
NPC	 National Press Council

Annex 1 – List of abbreviations



47Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

List of abbreviations

NPP	 National Popular Party
NRenP	 National Renaissance Party
NRP	 National Reform Party
NSP	 New Sudan Party
NUDP	 Nassiri Unionist Democratic Party
NUP	 National Unionist Party
PCA 	 Permanent Court of Arbitration
PCongP	 People’s Congress Party
PCP	 Popular Congress Party
PFDR	 Peoples’ Forces and Democratic Rights Party
PP 	 Pre Publication censorship
PSJP	 Progress and Social Justice Party
RCP	 Revolutionist Committees Party
SA	 Sudan Ana Party
SANP	 Sudan African National Party
SANU	 Sudan African National Union
SAP	 Sudan Alliance Party
SBP	 Sudanese Baath Party
SConP	 Sudanese Congress Party
SCP	 Sudanese Communist Party 
SDCMP	 Sudanese Democratic Change Movement Party
SDPCES	 Social Democratic Party Congress Eastern Sudan
SFLP	 Sudanese Free Lions Party
SFNP	 Sudanese Free National Party
SJN 	 Sudanese Journalists Network
SJU	 Sudanese Journalist Union in Khartoum
SLFOP	 Sudan Labour Forces Organisation Party
SMEC 	 Sudan Media and Elections Consortium
SNFGUP	 South and North Funj General Union Party
SNFO	 Sudanese National Front Organisation
SNLP	 Sudanese National Labour Party
SPLM	 Sudan People’s Liberation Movement 
SPLM-DC	 DC – Sudan People’s Liberation Movement
SRTC 	 Sudan Radio and Television Corporation
SSDF	 Southern Sudan Democratic Forum
SSDP	 Sudanese Socialist Democratic Party 
SSoliDP	 Sudanese Solidarity Democratic Party
SSOUJ	 Southern Sudan Union of Journalists
SSR 	 South Sudan Radio
SSRA 	 South Sudan Referendum Act
SSRC	 South Sudan Referendum Commission
SSRB	 South Sudan Referendum Bureau
SSTV	 South Sudan Television
SSUDF	 South Sudan United Democratic Front
SUDIA	 Sudanese Development Initiative
SUDPC	 Sudanese United Democratic Party Congress
SUFP	 Sudanese United Forces Party
SUNP	 Sudanese United National Party
UDF	 United Democratic Front 
UDHR 	 Universal Declaration of Human Rights
UDP	 United Democratic Party
UDSPF	 Union of Democratic Socialist Party – Fatma
UDUP	 United Democratic Unionist Party
UFP	 Umma Federal Party
UJOSS	 Union of Journalists of Southern Sudan
UNP	 Umma National Party 
UP-C	 Umma Party – Collective
UPopF	 United Popular Front
UPRD	 Umma Party – Reform and Development



Sudan Media and Elections Consortium48

List of abbreviations

URRP	 Umma Renewal and Reform Party
USAP	 Union of the Sudanese African Parties 
USDF	 United Salvation Democratic Front
USNP	 United Sudan National Party 
USSP	 United South Sudan Party
WANUP	 Wadi Al-Neel Unionist Party
WBP	 White Brigade Party



49Southern Sudan referendum 2011: Monitoring of media coverage

 



Sudan Media and Elections Consortium50

 



 



 

© United Nations Development Programme. All rights reserved. 

Support To Elections and Democratic Processes Project, Khartoum Sudan.

The views expressed in this report do not necessarily represent those of the United Nations, 
including UNDP, or their Member States.

Any reproduction, modification, publication, transmission, transfer, sale distribution, display 
or exploitation of this information, in any form or by any means, or its storage in a retrieval 
system, whether in whole or in part, without the express written permission of the individual 
copyright holder is prohibited.

Published in Denmark by International Media Support (IMS), www.i-m-s.dk
First edition June 2011

Design and production: Nanette Graphic Design
Print: Kolind Bogtrykkeri

ISBN 87-92209-48-3


