
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MEDIA MONITORING IN BELARUS: 
 

“Parliamentary Election 2004 Coverage in the 
Belarusian Mass-Media” 



 
1. INTRODUCTION 
 
1.1 Summary of Findings; 
1.2 Monitoring Objectives  
1.3 Ethics and Professional Standards; 
 
2. POLITICAL BACKGROUND AND MEDIA SITUATION IN 
BELARUS 
 
2.1 Brief Overview of the Political Situation; 
2.2 Media and Administration; 
2.3 Monitored Media. 
 
3. MONITORING RESULTS 
3.1 News and Current Affairs 
3.1.1 Electronic Media; 
3.1.2 Printed Media; 
3.2 Direct Access; 
3.3 Opinion Materials 
3.3.1 Electronic Media; 
3.3.2 Printed Media. 
 
4. BIASED INFORMATION AND PROPAGANDA IN STEAD OF 
VOTERS EDUCATION 
 
4.1 Media Effects; 
4.2 Propaganda Advertisements; 
4.3 State Owned and Independent Media after the Election and 
Referendum. 
 
5. CONCLUSIONS 
 
 
APPENDIX 1: Graphs 
APPENDIX 2: International standards on media coverage of 
elections 
APPENDIX 3: Monitoring methodology 
APPENDIX 4: Freedom of expression violations. 
 
 
 
 
 
 
 
 

 2 



 
 
1. INTRODUCTION 
 
This Report summarizes the monitoring results from the 
Belarusian electronic and printed media coverage of the 
Parliamentary Election held on October 17, 2004. During the 
monitored period (from August 16 to October 16, 2004) on 
September the 7th the President of the country proclaimed the 
National Referendum to allow him to take part at 2006 
Presidential election contrary to the Article 81of the Belarusian 
Constitution, which says that “One and the same person can be 
the President no more than two terms”. 1. The proclamation of 
Referendum, which was held on the parliamentary election’s day, 
noticeably influenced the whole of the election coverage in the 
state-owned electronic and printed media, which ascribed to the 
Referendum-related topics a prominent significance. 
This monitoring Project was implemented by the Belarusian 
Association of Journalists (BAJ) with the consultancy of MEMO98, 
Slovak NGO based in Bratislava, and International organization 
Article 19 “Global Campaign for Free Expression”, having its 
headquarters in London. 
 
 
1.1 Summary of Findings 
 

 During the Parliamentary election campaign news items or 
election-related topics were far from being a priority for the 
State owned electronic media and State owned press. Moreover, 
just after the proclamation of the National Referendum its issues 
marginalized election items and topics. And the time allocated to 
the President increased significantly in the electronic media, 
where he was treated as the main political subject. 
 

 Although the interest of the independent newspapers in the 
election process and its actors was more expressed and 
versatile, they were far from being the main source of 
information on the election topics due to the very limited 
circulation in the country. 
 

 A well-accentuated phenomenon in most of the Belarusian 
media was the positive/negative rather than neutral presentation 
of the election subjects. In particular, this referred to such 

                                                 
1 According to the Constitution in force before the Referendum the President 
Lukashenka should have stepped down in 2006. As a result of Referendum the 
Article 81 was changed to contain no terms’ restrictions. 

 3 



subjects as the President, government, local authorities, political 
opposition election blocks as well as opposition. 
 

 In the latest period of the election campaign there took place 
a significant increase in the number of negative and hostile 
portrayals of opposition candidates in all major state owned 
electronic media and the press. The materials were aimed at 
creating a negative image of the country’s political opposition 
representatives in the voters’ minds. Moreover, the State owned 
electronic media showed such materials at the prime time. The 
same media continued to present the President in the positive or 
extremely positive tone creating a contrastive framework for the 
perception by voters of pro-governmental and opposition 
candidates. 
 

 As regards regional state electronic and printed media as well 
as state-owned evening papers for the most part they just 
ignored different representatives of the political opposition. 
Instead the regional media allocated significant time and space 
to the local authorities and its representatives, the President, 
pro-governmental youth organization and official trade unions, 
depicturing them in a very positive way. Thus, the regional State 
owned media were creating a positive background for pro-
governmental candidates. 
 

 Formally, those State-owned media, which Central Election 
Commission entrusted with a task of providing candidates free 
time and space, complied with their legal obligation. However, 
the inconvenient broadcasting time of the candidates’ 
presentations meant that few voters were reached through the 
broadcast media. In addition the State-run electronic media 
didn’t show any debates between the candidates for election as a 
result of which, the voters were deprived of the opportunity to 
compare the candidates’ messages. 
 

 The propaganda TV-advertisements created to invite citizens 
to the referendum and election often appeared to be part of 
prime time. And some of them urged people to vote yes, either 
directly or indirectly. 
 

 The post-election and Referendum period witnessed a number 
of broadcast and printed materials in State owned media, which 
served to persuade the population that the election and 
Referendum results conveyed the overwhelming support of the 
President and the newly elected Parliament by voters. The new 
membership of the Parliament included, however, no one 
opposition candidate elected. 

 4 



 
These findings are elaborated in the Chapters 3 and 4. 
 
 
1.2 Monitoring Objectives 
 
The monitoring Project’s objectives were as following: 
 
• To assess the professional level of election campaign coverage 
by different broadcast and printed media, their impartiality or 
partiality while covering the activity of different political actor 
involved in the election process; 
 
• To evaluate media ability to disseminate a variety of political 
and social opinions and perspectives existing in the Belarusian 
society; 
 
• To define the role of both State and independent media in the 
voters’ education as well as their influence on the voters’ choice. 
 
The proclamation of the National Referendum, which’s campaign 
coincided with that of Parliamentary election, led us to introduce 
a new monitoring rubric to see how and to what extent 
Belarusian media represented different people’s voices while 
covering the Referendum-related topics. 
 
 
1.3 Ethics and Professional Standards 
 
To achieve the determined objectives we were based on the 
internationally recognized professional standards and principles 
of journalist ethics. The most important among them were as 
following: 
 
• Freedom of expression; 
• Accuracy and transparency; 
• Balanced reporting; 
• Impartiality; 
• Equal access for candidates to public media; 
• Non-biased coverage of candidates messages; 
• Right of reply and corrections. 
 
All these principles are elaborated in the section “International 
standards on media coverage of elections” prepared by the 
International organization Article 19. (See APPENDIX 2). 
 
 

 5 



2. POLITICAL BACKGROUND AND MEDIA SITUATION IN 
BELARUS 
 
2.1 Brief Overview of the Political Situation 
 
Belarus is a country with an authoritarian rule. All branches of 
power are dependent upon the President who has the right to 
dismiss the Government, all other State officials as well as all 
court judges including the Chairman of the Constitutional Court, 
Chairman of the Supreme Court, Prosecutor General or Chairman 
of the Central Election Commission without any consent. 
Moreover, the decrees of the President have the force of law. 
Having no controlling functions on the implementation of law in 
the country the Parliament actually remains a decorative organ, 
which legislative initiative is substantially limited2. 
 
After the second presidential elections (September 9, 2001), 
which were not recognised by the international community as 
fairly and democratically held, Belarus has sunk deeper into 
social and political stagnation with general conditions for 
political, NGOs and independent media activity rapidly 
deteriorating. 
 
Eventually the year 2003 witnessed a massive “cleanup” of 
Belarusian NGOs. The quantity of warnings officially issued to 
different NGOs that year was six times higher than in 2002. The 
campaign resulted in that 51 public associations (NGOs) were 
closed by courts decisions. Moreover, the ruling bodies of 78 
associations took decisions of self-liquidation. In the majority of 
cases the decisions were taken upon “recommendations” made 
by justice bodies3. The same was true as regards the conditions 
for independent media activity. 
 
 
2.2 Media and Administration 
 
It should be known that the country has no one independent 
electronic media. The only public FM-station “Radio 101, 2” was 
closed in August 1996. Since those times the independent press 
has become the main target of attacks. 
 
The oppression methods used by the authorities are versatile and 
range from economic discrimination, refusal of access to State 
owned printing facilities to the closure of independent 
newspapers and criminal persecution of journalists. 2003, as in 

                                                 
2  For more detail, please, see Belarus: Reform Scenarios. Warsaw 2003. PP. 25 – 45. 
3 Svedcanni perasledu belaruskih njauradavyh arhanizacyj, Minsk, 2004. p. 83-84. 

 6 



case of NGOs, witnessed the disappearance of more than 20 
independent newspapers, both national and regional ones. 
 
The same year for the first time ever the Ministry of Information 
used its right to suspend the newspapers’ publication for a term 
of 3 months. In total, the publication of 8 independent 
newspapers was suspended. And because of serious financial 
losses the majority of them could not resume their publication by 
the end of the year4. Moreover, the trend of suspensions and 
closure of independent newspapers strengthened in 2004. Suffice 
it to say that this year freedom of expression violations group 
recorded suspension of 19 independent newspapers by the 
Ministry of Information. (See APPENDIX 4). 
 
The wave of repression against the most influential independent 
media to eliminate them from the Belarusian media scene should 
be explained by early preparation of the authorities to the 
Parliamentary elections and Referendum. 
 
The State owned media, whose role in maintaining the existent 
system of power is extremely significant, on the contrary, 
increased their presence before and during the election and 
Referendum campaigns. This is evident by the augmented 
broadcasting time of the State owned electronic media at the 
channels used by Russian TV programs5, numerous propaganda 
TV-advertisements, which could be prepared in advance only, or 
by a special issue of the presidential daily Sovetsaja Belorussia 
published with a huge print run and distributed for free on the 
eve of the election and Referendum’s day6. 
 
Dependent upon the President who appoints the head of the 
National TV and Radio Company, editor-in-chiefs of the major 
newspapers or approves their appointments, the State owned 
media are officially viewed to be an instrument of implementing 
the State (President’s) policy. As a result they are selective while 
covering Belarusian realities. The dependency of the State owned 
media as well as oppressions against independent newspapers 
make freedom of expression violations inevitable and numerous. 
(Results of freedom of expression violations monitoring are 
presented in the APPENDIX 4). 
 

                                                 
4 Mass Media in Belarus: 2003. Annual Report prepared by the Belarusian Association of journalists. 
Minsk, April 2004. P.8 – 11. 
5 According to some estimate, during the last year and a half the broadcast time of both Russian radio 
and TV programmes has diminished by 70%. These programmes were substituted by Belarusian ones 
or were stopped at all. 
6 The ordinary circulation of this newspaper is 314 274 copies, while the official print run of the special 
issue was tantamount to 863 125 copies. 

 7 



 
2.3 Monitored Media 
 
The choice of monitored media was determined by three basic 
criteria. First, these had to be the most influential State owned 
electronic and print media as well as independent newspapers 
having the largest audiences. Second, this were State owned 
media, which the Central Election Commission entrusted with a 
task of providing candidates free time and space (in some cases 
the choice made upon these two criteria coincided). And finally, 
these had to be national and regional media outlets. As a result 
of the selection process 5 broadcast media (plus 4 regional TV 
programs) and 15 both State owned and independent 
newspapers were chosen. All electronic media were monitored at 
prime time. (The list of media outlets monitored is available in 
APPENDIX 3). And how electronic and print media were 
monitored is also described in the same APPENDIX. 
 
 
3. MONITORING RESULTS 
 
Started on August 16th the monitoring followed major phases of 
the election process, namely, nominating candidates (from 
August 8 to September 6, 2004), candidates’ registration 
(September 7 – 16, 2004), election campaign (from the 
registration to October 16, 2004) and also after the election’s 
day period (till November the 1st). 
 
As regards all these phases the common peculiarity consisted in 
a restricted attention given by the State owned media to the 
election-related topics and its figures. The phenomenon could be 
explained by the way that the Belarusian parliament does not 
play a significant political role in the country. Moreover, any wide 
coverage of the election campaign would create much more 
opportunities for the opposition candidates to make their 
electoral messages public. 
 
3.1 News and Current Affairs 
 
The State owned electronic media are the most influential in 
Belarus. The daily audiences of two major National TV channels 
monitored (these are State owned Belarusian TV (1st Channel) 
and All National TV) constitute around 80% of the Belarusian 
population. The readership of all State owned press could be 
roughly estimated to be around 4 million people out of almost 10 
million’s Belarusian population and that of independent press to 

 8 



be around 600,000 people. As it has been already mentioned, 
the country has no one independent TV or radio station. 
 
 
3.1.1 Electronic Media 
 
News programs of State owned Belarusian TV (1st Channel), All 
National TV, Capital TV, National Radio station (Channel 1) and 
Radio Capital were monitored at prime time. Unlike the print 
media, the electronic media were monitored according to 
different themes, which were “Elections”, “Economy”, “Industry”, 
“Agriculture”, “Domestic Politics”, “Foreign Politics”, “Culture”, 
“Sport”, “Weather”, “Advertising”, “Announcements”, and 
“Miscellaneous” (lately the “Referendum” was added). The 
monitoring of both electronic and printed media encompassed 34 
political subjects or actor of the election process. (The whole list 
of subjects that were the same for both electronic and printed 
media is available in APPENDIX 3). 
 
The cumulative first period (from August 16 to September 6, 
2004) sheet of monitoring Panorama news programme at the 
Belarusian TV (1st National Channel) has shown that “Elections” 
were given the least time to compare with the other rubrics. The 
total time allocated to the election related topics was only 1%of 
the total program time. The other rubrics, as for example, 
“Sport”, “Agriculture” and “Foreign Politics” took 25%, 17% and 
16% of the total time respectively. Thus, the topic Elections was 
at the lower level of coverage than even “Miscellaneous” was 
(5% of the total time). 
 
The regional news programs (in Vitebsk, Hrodna and Mahileu) 
revealed the same trend. 
 
The National Radio ascribed a bit higher importance to the topic 
of Elections than the Belarusian TV (1st National Channel) did. 
The Radio-fact news program, for example, allocated 2% of the 
total program time during the first phase of monitoring. 
 
At this phase the monitors did not identify any case, where the 
State electronic media touched the topic of the Parliamentary 
elections observation. 
 
A favoring attitude towards the representatives of the authorities 
and a negative one towards the representatives of the political 
opposition characterized the presentation by the State electronic 
media of different subjects of the election process. 

 9 



Moreover, there was no one case, when the criticized opponents 
could have access to the State owned media to develop their 
arguments or to refute accusations. 
 
As it was stated the proclamation of the National Referendum 
significantly influenced the content of the State owned electronic 
media outlets and its coverage of the election topic. 
 
The cumulative second period Our News programme at All 
National TV (September 7 – 16) sheet of monitoring has shown 
that the referendum was given 12.12% of coverage, while the 
time allocated to the Election amounted only to 0.42% of the 
total time. The same program allocated 10 times more of its total 
time to the Weather than to the Election. 
 
Similar approach demonstrated 24 Hours news program at 
Capital TV channel and Naviny Mahileu news program at Mahileu 
regional TV, which allocated twice more time to the Referendum 
than to the Election. Naviny news program at Hrodna regional TV 
was the only one to give more extensive coverage to the Election 
(4 min. 45 sec.) than to the Referendum (2 min. 2 sec.). The 
same program allocated, however, 6 min. 40 sec. to Sport. 
 
The data make it evident that the minimal coverage of the 
Election comparable with Weather or Miscellaneous conveys 
insignificant political importance attached to this event. It is 
much more evident in view of the fact that no weather 
cataclysms took place in Belarus at that time. 
 
The main actor at this period was the Belarusian President. Of all 
34 political subjects monitored Our News programme at All 
National TV allocated 51.25% of its total time to the President 
and 4.21% to the Central Election Commission. Meanwhile, 
Naviny Mahileu news program at Mahileu regional TV gave 46% 
of its total time to the President. It goes without saying that the 
President was shown in a positive or extremely positive way. 
 
As in previous period the other representatives of the authorities 
had a favoring attitude, while the representatives of the political 
opposition were viewed in a negative or highly negative way. In 
addition, the percentage of time allocated to the representatives 
of the opposition and the authorities remained incommensurable. 
For example, Our News programme allocated to the non-
personified subject Opposition 2.18% of its total time only. And 
the regional news programs just ignored the opposition and its 
representatives.  

 10 



The main subjects in these programs remained Local authorities, 
the President, the Government and the Belarusian Youth Union 
Pro-governmental Organization. 
 
The election issues as covered in the news programs at Channel 
1 of the National Radio and Radio Capital did not receive any 
significant attention either. In the first program they took up 3% 
of the program’s total time. And in the second one only 1% of its 
total time was allocated to the election topics. 
 
During the final period of election campaign (from the 
candidates’ registration to October 16, 2004) more attention was 
dedicated to the candidates. A number of State owned electronic 
and print media allocated free time and space to the candidates 
at this phase. And especially on the eve of the election’s day 
both TV and Radio news programs gave more attention to the 
election and referendum issues. 
 
More time allocated to the Election than to the Referendum at 
the final period of the campaign was, however, followed by a 
significant increase of time given to the main figure of 
Referendum Mr. Lukashenka. 
 
Thus, the aggregate monitoring form (17th September – 15th 
October) of Panorama news program broadcast at Belarusian TV 
(1st National Channel) shows that 6,5% (1 hour 07 min.) of the 
program’s total broadcasting time was devoted to the topic of 
Election. The President took, however, 64, 24% (3 hours and 4 
min.) of the program’s time to compare with the other 33 
political subjects. And unambiguously positive or highly positive 
way of President’s presentation prevailed. 
 
The 5 Plus non-registered opposition election alliance candidates 
were mentioned in that program for 2 minutes and 8 seconds 
(0,74% of the total program’s time allocated to different political 
subjects) and The Free Belarus opposition alliance candidates for 
election received much less time or 26 seconds only (0,15% of 
the total program’s time). Besides, the opposition candidates 
were mentioned mostly negatively and indirectly. 
 
Similar trends were found in all other news programs broadcast 
by the State owned electronic media. Thus, the news programs 
of all State owned electronic media did not provide an equal and 
balanced coverage of major election subjects. And the election 
related topics were also used as a background for the 
development of the Referendum campaign. 
 

 11 



3.1.2 Printed Media 
 
To compare State owned and non-State newspapers, the last 
ones covered a greater number of the election related topics as 
well as different opposition representatives than the State ones 
did. 
 
There is no doubt that the readers of State and non-State 
newspapers were offered different views on the subjects/actors 
of the Parliamentary election campaign. The most contrasting 
presentations as regards the President, Government, and 5 Plus 
coalition were made by the presidential Sovetskaja Belorussia 
and the independent daily Narodnaja Volia. And the most 
balanced approach to all major subjects was demonstrated by 
the independent weeklies Belorusskij Rynok and Nasa Niva. In 
the meantime, both State and non-State print media made 
mostly a neutral presentation of the Central Election 
Commission. 
 
If to compare the initial phase of monitoring with the subsequent 
ones, the President of the country tended to become the 
principal newsmaker. Thus, in the period of September 7 – 
September 16, 2004 the space allocated to the President in the 
daily Sovetskaja Belorussia used to increase by almost 450 
square cm. per week on the average. Independent newspapers 
gave the president more space also. 
 
It goes without saying that the President was represented 
differently depending on whether he was represented by the 
State or non-State media. For example, the State daily 
Sovetskaja Belorussia depicted him in a predominantly positive 
or highly positive way. And no one time the same newspaper 
was critical towards this subject. The non-state Narodnaja Volia, 
however, being critical (33 negative references), represented 
him also in a neutral (36 references) and in a positive (5 
references) way. 
 
At this period the regional newspapers also increased space 
allocated to this subject. For example, the regional State owned 
Minskaja Prauda increased its space allocated to the President by 
22% and represented him in a mostly positive manner. 
 
After the proclamation of Referendum the President became the 
major political figure covered by the State owned press. Thus, 
Sovietskaja Belorussia (17th September – 2nd October 2004) 
gave to the President 54.41% of the newspaper space compared 
with all other political subjects monitored.  

 12 



And it represented him in a positive or extremely positive way. 
At the same time, the non-personified subject Opposition got in 
the same newspaper 1.76% and the 5 Plus coalition’s candidates 
0.32% of the newspaper space. The latter were represented 
negatively or very negatively. 
 
The State owned regional and evening newspapers, in turn, 
either did not allocate much space to the opposition and its 
representatives or did not mention the opposition and its 
representatives at all. 
 
Thus, both national and regional State owned newspapers were 
selective while covering different subjects of the Parliamentary 
election. And the information policy conducted by them was 
actually aimed at marginalizing the election related issues, if to 
compare them with those of Referendum. No one time these 
periodicals did provide their pages for just neutral information on 
opposition political subjects. 
 
The non-governmental periodicals, although attempted to cover 
the election issues and to represent the election participants in 
the broadest way possible, couldn’t compete with the State 
owned print media, let alone Radio and TV. And with their 
relatively small circulations they couldn’t withstand also the one-
sided information disseminated by the State owned electronic 
and printed media. 
 
3.2 Direct Access 
 
“Direct access” is a term to describe media coverage of 
candidates or parties’ messages that are not controlled by the 
editorial boards of media allocating time or space for election 
messages. This coverage can be free of charge or paid. In 
Belarusian State owned media the direct access is exclusively 
free of charge and paid advertising has never been a real 
practice in both State owned and independent media. 
 
The Resolution #71 of the Central Election and Referendums 
Commission of the Republic of Belarus dated September 8, 2004 
defined the procedure of allocating by State owned media free 
time and space to the registered candidates for election. 
 
Candidates had the right to include the printed materials in one 
of the State owned newspaper and to record their electoral 
speeches at one of the TV channels and one of the Radio stations 
defined by the Central Commission.  

 13 



The volume of the text to be published was limited to 3 500 
signs and the free broadcast time could not exceed 5 minutes. In 
view of the fact that the Belarusian law does not allow to buy 
broadcast time and newspaper’s space to disseminate electoral 
messages it is evident that the candidates had a very limited 
direct access to both electronic and printed media. 
 
The same Resolution prescribed the broadcasting of electoral 
speeches to be held on working days only. Moreover, the time 
for the broadcasting of free slots on the radio was fixed between 
5.00 and 6.00 p.m. and that of TV broadcasting between 6.00 
and 7.00 p.m. Quite often, however, the TV broadcasting of 
electoral speeches of candidates took place between 6.00 and 
6.15 p.m., when a significant number of people were on their 
way from working places. 
 
Thus, the inconvenient broadcast time of electoral speeches 
meant that candidates’ presentations through the broadcast 
media reached few voters. 
 
A significant potion of voters in the capital of the country could 
not also get acquainted with their candidates’ electoral programs 
through printed media due to the fact that they were published 
in different national printed media outlets and very few people 
were subscribers of all the six State owned national newspapers 
allocated for the publication of candidates’ programs. Moreover, 
the information on those State owned broadcast and printed 
media, which the Central Commission prescribed the free 
coverage of candidates’ electoral messages, was not widely 
publicized. During the election campaign it could not be even 
found on the web site of the Central Election Commission of the 
Republic of Belarus. 
 
3.3 Opinion Materials 
 
The extensiveness of opinion materials (special programs, which 
in the State owned electronic media are quite often called 
“analytical programs”, editorials, comments and readers’ letters) 
on the election and Referendum-related topics as well as 
subjects of election differed significantly from one media outlet 
to another. The most active in producing opinion pieces were the 
1st National Channel and presidential daily Sovietskaja 
Belorussia. The regional State owned media were a bit more 
discrete. Instead the regional State owned newspapers used to 
publish opinion materials prepared by the State owned 
information agency (BELTA). 
 

 14 



The independent press while producing opinion materials tried to 
follow an analytical instead of propaganda approach used by the 
Sate owned newspapers. 
 
 
3.3.1 Electronic Media 
 
As news programs, the opinion materials produced by the State 
owned electronic media were characterized by a contrastive 
approach to the President, Government, pro-governmental 
organizations, local authorities, on the one hand, and opposition 
alliances, NGOs and their representatives, on the other hand. 
The first group of subjects was depicted in a positive or highly 
positive way and the second one was highlighted negatively or 
extremely negatively. 
 
The time allocated to the first group was incommensurably much 
more significant. However, by the end of election campaign the 
time allocated to opposition alliances and their representatives as 
well as the number of their negative and extremely negative 
portrays tended to increase. 
 
Thus, at the concluding phase of the election campaign 1st 
National Channel and Capital TV aired the election film 
“Conspirology”, which is a quasi-documentary dedicated to the 
Belarusian political opposition and its some leaders. Unlike 
candidates’ TV-speeches the film was shown during primetime 
hours. 
 
The film presented the 5 Plus election alliance candidates and the 
non-personified subject Opposition in an extremely negative 
way. For instance, during the first two parts of the film in the 
space of 13 min 20 sec. these two subjects were 38 times 
characterized either negatively or extremely negatively and were 
portrayed with neutral tonality on two occasions only. In the 
following two parts, the opposition took 65.5% of the film time 
and in 25 cases was depicted in either a negative or in highly 
negative manner. Essentially, the opposition was represented as 
a destructive force of the Belarusian society. 
 
The negative attitude towards the opposition and its 
representatives (A.Liabiedzka, V.Viachorka, V.Fralou) was also 
vivid in the interview with U. Latypau, Heard of the President’s 
Office, at All National TV broadcast on 10 October, 2004. The 
same interview, which was dedicated to the preparation of 
Referendum and voting by the authorities, was repeated by the 
Capital TV three days later. 

 15 



 
Meantime, the weekly analytical program V center vnimanija (At 
the Focus of Attention) broadcast at the 1st National Channel 
continued to extol the President. The cumulative data of this 
program (26.09. – 10.10. 2004) demonstrates that the President 
received 79, 69% of the total program’s time. During almost 52 
min. he was shown 180 times in a positive or highly positive 
way. 
 
3.3.2 Printed Media 
 
As with electronic media the number of opinion materials in the 
State owned newspapers varied according to different 
publications. No one State owned newspaper demonstrated, 
however, a balanced approach to the issues connected with 
election or Referendum. No one time alternative views on the 
same issues were presented either. 
 
Basically all the opinion materials could be divided into three 
major categories: a) presentation of election and Referendum’ 
subjects; b) special articles and letters published in the State 
owned newspapers to persuade voters to take part at 
Referendum and election in favor of the President and pro-
governmental candidates and, finally, c) comments on before 
election and Referendum sociological pools’ results made public 
by both pro-governmental and independent sociological research 
institutions. 
 
As regards the presentation of major subjects of election 
campaign and Referendum the monitored State owned 
newspapers were supportive of the President and pro-
governmental candidates. For example, the presidential daily 
Sovietskaja Belorussia in one and the same issue dated 
September 9th 2004 published a number of letters of support 
from the Presidential web site as well as a part from the appeal 
of 43 pro-governmental parties and organizations to express “an 
unanimous support to the President Lukashenka… and also to 
take an active part at Parliamentary election and to support 
candidates representing patriotic forces”. It goes without saying 
that the context of publication did not allow treating the 
opposition candidates as patriots. 
 
The State owned regional newspapers followed the same policy. 
For example, Vicebski Rabochy newspaper dated September 30th 
2004 published a similar appeal made by the Vicebsk regional 
Council of leaders of political parties and public organizations.  

 16 



Letters of support by the local readers and officials in favor of the 
President, pro-governmental candidates and organizations were 
also published on a regular basis in the local press. 
 
The non-State newspapers were mostly critical towards the 
Referendum. In their criticism they appealed, however, to the 
Belarusian Constitution and law. At the same time they tried to 
give a balanced presentation of major subjects of election 
campaign and Referendum. For example, independent weekly 
Bielorusskij Rynok (October 4th –October 11th 2004) presented 
the President 50 times in a neutral way, 2 times negatively and 1 
time positively. And the same newspaper in that same period 
depictured the 5 Plus coalition in a neutral way only. Even the 
critical Narodnaja Volia was mostly neutral than critical towards 
the President for that week. 
 
The publication of results of sociological pool as regards the 
prospective support of the idea of Referendum and opposition 
candidates by the voters reminded an information war waged by 
the State owned press against independent sociological 
institutions such as Russian Analytical Center by Yuri Levada. To 
neutralize the impact of sociological findings, which did not 
reveal the favoring of Referendum by the majority7, both 
national and regional State owned newspapers were 
disseminating the results of sociological pools conducted by the 
State owned institutions, which said about the overwhelming 
support of the President by the population. Sometimes these 
results looked fantastic, as it was the case of a public poll 
conducted by an unknown analytical center with no professional 
history. 
 
Thus, on September 9th, 2004 the two largest state-owned 
national dailies Zviazda and Sovetskaja Belorussia both 
published the material representing the findings of “EKOOM” 
analytical center. The question the interviewers answered was as 
follows: “What has the President done for the Belarusian people 
for 10 years?” The overwhelming majority of the interviewers 
(93%) chose between three answers: 1) Very many useful 
things, 2) Many useful things and 3) Quite a lot of good things. 
6% of the interviewers replied “Few useful thinks” and only 1% 
answered “Nothing good”. The data published did not correlate 
even with the results of the President’s support by the population 
issued by the State owned sociological institutions. 

                                                 
7 According to this pool, 47,5% replied “yes” to the change of Article 81 of the Constitution. 37% 
replied “no”, 9,7% refrained from answering and 5,8% did not have an answer. At the same time 39% 
only would vote for Lukashenka, if the Presidential election took place in the nearest future. See: 
Narodnaja Volia, #187 (2000). P.1. 

 17 



 
This last case is actually one of the examples of propaganda 
approach that will be considered in more details in the following 
section. 
 
 
4. BIASED INFORMATION AND PROPAGANDA IN STEAD 

OF VOTERS EDUCATION 
 
While monitoring both electronic and printed media the monitors 
fixed also the cases of serious deviations from the professional 
standards and principles of journalist ethics, which as a rule are 
indicative of a biased coverage of publicly important issues, 
topics or figures. These cases evaluated on the scale of highly 
positive or highly negative presentations are called media 
effects. Essentially these are the cases of emotionally-charged 
critical remarks. The quantity of such cases conveys to what 
extent media are involved or not involved into the manipulation 
of public opinion, weather they are propaganda oriented or not. 
 
4.1 Media Effects 
 
Hundreds of media effects were detected in the State owned 
electronic and printed media. These are just some eloquent 
examples. 
 
1st National Channel: Panorama evening news programme 
(September 5, 2004), the item “Oppositionists do not follow the 
rules of a game”: 
A journalist narrates about the procedure of signatures 
collection. Further on the voice says, “Some activists of 
opposition are unable of doing even that (to collect voters’ 
signatures): signatures’ sheets contain signatures made by one 
and the same hand in stead of numerous signatures that voters 
had to make”. 
One more passage from the same item: a journalist says, “As 
the press informed, in some apartment houses the apartment’s 
doors boards of those citizens who refused to put their signature 
for the opposition candidates, turned out to be cut”. 
 
State- owned Capital TV: 24 Hours evening news programme 
(August 19, 2004) the item announced the day a day of 
informing people about the elections. However, the elections 
were represented in a non-positive or even criminal way. TV 
channel put its viewers at their guard.  

 18 



The voice said, “Please, manifest not only your civic awareness 
but also your vigilance, because the future of the country 
depends upon them (citizen’s deliberateness and vigilance) ”. 
 
Vicebskij Rabochij newspaper in the article named “Checked by 
Labor Collectives” (#107 (21156), 02.09.2004, p.1) contains a 
hidden propaganda in favor of the prospective candidates 
supported by the authorities: “There is no doubt that the most 
reliable people are candidates put forward by the labor 
collectives, because they have shown themselves among the 
people of labor and not at parties’ separate group meetings”. 
 
Zviazda newspaper in the article “Sightseeing of Turau” (#211, 
04.09.2004) contains a piece, which is as follows “The head of 
the State does not put forward small tasks… The President looks 
over further on than we do; and his outlook is that for the 
future; he evaluates better and much more realistically the 
possibilities of the republic… And if he puts forwards such a high 
objective… it means that he certainly knows how to reach it”… 
 
All National TV, Our News programme dated September 11, 
2004. The item is about the referendum. An old man says: “Last 
year and two years ago we veterans of the Great Patriotic War 
asked Aliaksandr Hrygorievich Lukashenka to agree to be our 
president for another term. And we asked him despite any … 
protests, which are bullshit… I was in Russia and people there 
said, ‘Give us Aliaksandr Hrygorievich just for a year, so that he 
can restore order in Russia.’ But we will not give him, we need 
him ourselves”. 
 
1st National Channel, In the Focus of Attention programme, 
September 12, 2004. The item is entitled Russians Are for 
Lukashenka. The Deputy of the Russian Duma V. Alksnis states, 
‘At this moment I see that the President Lukashenka is the only 
statesman on the post Soviet scene who really cares about his 
country’s good …”. 
 
1st National Channel, “Panarama” programme dated September 
22, 2004. Episode: “Belarus Welcomes Foreign Observers”. A 
journalist comments: “It is obvious that Belarus has met the 
absolute maximum of conditions, suggested by the international 
legal norms in order to hold the democratic, fair and open 
election.” 
 
1st National Channel, “In the Focus of Attention” program. 
September 26, 2004.  

 19 



Recollecting the NATO bombing in Kosovo, a presenter states: 
“The Belarusian opposition still recalls these events with some 
unhealthy warmth in their voices. They even had a slogan: 
“Beograd – in spring, Minsk – in autumn”. 
 
1st National Channel and CTV Channel, “Conspirology” film. 
September 26, 2004. “Bogdanovich…double-crossed the SPS8 
party activists in Karelia. After the election campaign, she 
immediately left Pietrozavodsk, having forgotten to pay the 
signature collectors… The Official Prosecutors of the Russian 
Federation and the Republic of Karelia are holding an 
investigation…while Ms. Bogdanovich is preparing for the 
Parliamentary election in Belarus… Never get mixed up with the 
United Civil Party – they’ll cheat you anyway!” 
 
STV Channel October 3, 2004. “Conspirology” film. “The 
cynical figures like Pogonyajlo, Liebiedko… involved the close 
relatives of the kidnapped into this tragic farce.” The picture 
shows someone, wearing dark glasses. The person surveys the 
activists standing with posters and photos of the kidnapped 
Belarusian politicians. 
 
All these passages remind in fact the Soviet times’ propaganda in 
the communist media, which were heavily criticizing all kind of 
opponents or enemies and were extolling the communist chiefs 
thanks to the leadership of whom the USSR managed to achieve 
unprecedented success in all spheres of life. The propaganda 
effect of these and all other cases recorded by the monitors was 
outlined by the fact that criticized opponents had no opportunity 
to expose their arguments in the same media. No other 
alternative views were allowed either. 
 
Some media effects were also detected in few independent 
newspapers. The number of these cases is, however, 
incommensurably much smaller and cannot be compared with 
that revealed in the State owned media. In addition some 
independent newspapers could not refrain from a populist 
writing. 
 
This is the example of a highly negative attitude contained in 
Birzha informacyji weekly (#33 (341), August 19, 2004. The 
article “Portrait of a Hrodna based family in the light of 
statistics”, written in a populist style, says, “In order to save the 
region, it is high time for us to become its masters. Favorites 
have already demonstrated their complete failure”. 
 

                                                 
8 This is a transliterated Russian abbreviation for the Union of Right Forces headed by B. Nemtsov. 

 20 



Russian independent newspaper Komsomolskaja Pravda v 
Belarusi” dated September 16, 2004 published an anecdote as 
following: “A cabinet meeting is over and everyone is leaving the 
room. Then all of a sudden the ‘Farther’ says: “And as for you 
goats, I want you to stay. All the ministers come back and sit 
down. And it is only a bit later that they understand that the 
‘Farther’ addressed just one of them, Goats by name”. 
 
 
4.2 Propaganda Advertisements 
 
According to the international standards one of the most 
important functions of the media before and during an election 
campaign is voter education. This means explaining to voters 
how to register to vote, what the vote means and how and 
where to vote. The media should also stress the fact that vote is 
secret. While educating voters it is essential that the media 
should be politically impartial. In no way they should push the 
electorate towards voting for one or other political party or 
candidate, promote this or that answer, if the talk is about 
questions submitted for a referendum. During the Parliamentary 
election and Referendum campaigns in Belarus the voters’ 
education was, however, far from corresponding to the 
international standards. 
 
All the State owned TV channels, especially at the final phase of 
election and Referendum campaigns, used to show a number of 
“educational” advertisements. Broadcast at the prime time they 
were meant to “help” voters to make a right choice or to explain 
how the voters should fill in the Referendum ballot to make it 
valid. 
 
In themselves the election advertisements shown cannot be 
qualified as propaganda ones. Made under the heading “We vote 
for Belarus” they were not promoting any concrete candidate or 
election coalition. Perceived, however, in the general media 
context of highly positive presentation of the President and 
numerous country’s achievements as well as hostile portrayals of 
the opposition representatives these advertisements were no 
doubt favoring the pro-governmental candidates. In turn, the 
latter ones never failed to extol the successful in-country policy 
and its creator in their TV electoral speeches. 
 
As a rule one of the well-known Belarusian figures made the 
appearance in such an election plug to appeal to vote for 
Belarus.  

 21 



In the meantime, no one outstanding Belarusian writer, artist or 
intellectual with opposition views was given the same 
opportunity. 
 
The Referendum TV-advertisement in the meantime was much 
less sophisticated. In a direct style it was teaching the voters 
how to fill in the ballot in a good way: “ While voting for taking 
the decision for the question submitted for Referendum… put any 
sign in the square under the word “for”. Ballot, in which a sign is 
put in two squares, is recognized to be invalid. Ballot, which has 
no sign in each square is also recognized to be invalid”. However, 
no word was said that by having put a sign in the square under 
the word “against” the ballot would be valid also. 
 
Moreover, in other propaganda materials like interviews or 
appeals while promoting the “yes” answer journalists and 
officials quite often mixed the question of change of Constitution 
submitted for the Referendum with that of prolonging Mr. 
Lukashenka’s presidency or election. For example, in the already 
mentioned interview with Mr. Latypau both a journalist and the 
official used the same expression “vote for the President” as if 
the talk was about reelecting him. 
 
The case of propaganda was also a special issue of the daily 
Sovetskaja Belorussia published on October 14th 2004 two days 
before the election and Referendum’s day. Printed with an 
increased print run the issue was delivered by “Belposta”, the 
State owned distributor, even to those people who were not 
subscribers of the newspaper. 
 
The first page of the issue contained a big photo of the President 
with a little girl on his hands as well as appeal of the President to 
the Belarusian people. And the three remaining pages presented 
the propaganda materials under the rubric “Say to your President 
“YES” with a message appealing to different categories of the 
population from the youth to workers and retired people. 
 
Having presented the success of the in-country policy in different 
spheres the issue formulated a number of threats waiting the 
population, if the political course conducted by the President will 
be changed. These are some of them. “Our cities will become 
targets of attacks by international terrorists”. “ The growth of 
salaries will be stopped, the State system of pensions and 
benefits will be liquidated, the prices for housing and communal 
services will go up…”. “Murders and violence will flood the cities”. 
“Drunkenness and drug addiction will make the youth 
degenerated”. 

 22 



 
It goes without saying that in the face of such awful and 
numerous threats it would be an attempt of suicide to say to the 
President “no”. 
 
4.3 State Owned and Independent Media After the 
Election and Referendum 
 
After the election and Referendum the State owned both 
electronic and printed media largely presented those 
international observers (mostly from the former Soviet republics 
and Russia) who stressed the democratic character of the 
Parliamentary election and Referendum. These observers did not 
record any serious violations. As for OSCE observers no one of 
them with his or her statement was visible in the State owned 
media. 
 
The results of the exit poll conducted by Gallup institute were 
heavily criticized in the State owned media. At the same time 
both officials and the President expressed their satisfaction with 
the election and Referendum results. 
 
The independent press alongside with the results of the exit poll 
published a number of critical materials revealing concrete cases 
of manipulation and falsification. 
 
5. CONCLUSIONS 
 
Belarusian State owned electronic and printed media, for which 
services citizens pay, did not serve the interests of all the social 
groups of the Belarusian society and were actually used by the 
authorities as an instrument of their own political promotion. 
Journalists working for them, while widely covering the activities 
of the President and different State bodies, used to do that in a 
predominantly positive or highly positive way. 
 
The same media created a distorted picture of the opponents to 
the current regime depicturing them in a predominantly negative 
or highly negative way. As a result the population was not 
provided with balanced and non-biased information “on the 
activities of state bodies, public associations, on political, 
economic and international life…” as the article 34 of the 
Belarusian Constitution stipulates it. It should be stressed also 
that balanced reporting and impartiality are among the key 
internationally recognized principles of election and its 
participants’ coverage. 
 

 23 



The great number of media effects contained in State owned 
media outlets show that journalists working for them quite often 
did not comply with the professional standards and principles of 
journalistic ethics. 
 
In the State owned electronic and printed media the election 
related topics, especially at its initial phase, received a very 
limited attention. The Referendum’s issues marginalised those of 
the Parliamentary election. As the focus of the State owned 
media’s attention shifted to the Referendum the importance of 
the upcoming election dwindled considerably. The effect was 
strengthened by a noticeable increase in time and space 
allocated to the President. 
 
No alternative views on the Referendum were presented in the 
State owned electronic or printed media during the monitored 
period. In this way the same media produced an impression that 
the public opinion was unanimous in supporting the Referendum. 
 
Although those State-owned media, which the Central Election 
and Referendums Commission entrusted with allocating free time 
and space for all candidates, formally fulfilled their obligation, 
outside the free time and space, they as well as other State-
funded media outlets failed to provide fair and balanced election 
coverage. By purposefully creating either negative or highly 
negative image of the opposition and its candidates for election 
they actually violated the principle of equal election campaigning 
opportunities. And by doing that, the same media were creating 
favorable conditions for holding the pro-regime candidates’ 
election campaigns. 
 
In addition, negative portrayals of the opposition and its 
candidates were aired on prime time on State owned TV 
channels with the largest audiences in the country. Negative 
materials were also disseminated by the State run newspapers 
having the largest circulation in the country. The opposition 
representatives, in their turn, did not have access to these media 
to put forward their arguments. Thus, the right of reply and 
corrections, which is guaranteed by the Belarusian law, was 
violated. 
 
As for the voters, they didn’t have enough possibilities to get 
information on the concrete candidates for election through other 
information channels than those, which were prescribed by the 
Central Election Commission to allocate free time and space for 
candidates for election. It was due mostly to the fact that 
candidates’ messages were broadcast at inconvenient time or 

 24 



scattered in different State owned newspapers. As a result, the 
information on the candidates that the voters got through the 
main State-run electronic and printed media was either 
insufficient or biased to make a free and unfettered choice. 
 
Especially at the final phase of the election campaign the State 
owned media largely functioned in a propaganda regime. Based 
on one-sided view on the main subjects of the election and 
Referendum campaigns the same media produced a significant 
number of opinion materials. And against their background they 
were actively programming the “yes” answer by means of 
propaganda advertisements. 
 
The independent press due to its limited circulation was and 
could not be the main source of information on election and 
Referendum related topics. It could not withstand also one-sided 
and propaganda presentations of both opposition and authorities’ 
representatives. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 25 



 
 
APPENDIX 2 

 
INTERNATIONAL STANDARDS ON MEDIA COVERAGE OF 
ELECTIONS 
 
 
This document was elaborated by the well –known International 
organization Article 19 having a worldwide experience in freedom of 
expression issues and media field. 
 
Legal standards 
 
The role of media during elections is governed mainly by two 
international human rights: 
 

1. The right to free expression 
2. The right to political participation 

 
1. The right to freedom of expression is protected in: 
 

• Article 19 of the Universal Declaration for Human Rights 
(UDHR)9; 

• Article 19 of the International Covenant on Civil and 
Political Rights (ICCPR),10  (ratified by Belarus on 1973 and 
legally binding on its government); 

• Article 10 of the European Convention on Human Rights 
(ECHR) (not ratified by Belarus).11  

 
Freedom of expression is seen as one of the most important rights 
guaranteed under the ECHR. It is fundamental to democracy. In the 
context of political processes (such as elections), freedom of 
expression must be particularly protected.  
 
During elections, the right to free expression is essential so as to 
promote: 
 

• the media’s right to report on elections freely; 
• all candidates/parties’ right to communicate their message to 

the voters; 

                                                 
9 UN General Assembly Resolution 217A(III), 10 December 1948. The UDHR, as a UN General 
Assembly resolution, is not directly binding on States. However, parts of it, including Article 19, are 
widely regarded as having acquired legal force as customary international law since its adoption in 
1948. 
10 UN General Assembly Resolution 2200A(XXI), 16 December 1966, in force 23 March 1976.  
11 E.T.S. No. 5, adopted 4 November 1950, in force 3 September 1953.  

 26 



• the voters’ right to receive information about the 
candidates/parties and about the electoral process. 

 
Restrictions to the right to free expression: 
 
In very specific, narrowly-defined circumstances international law 
allows certain restrictions to the right to free expression. Such 
restrictions have to: 
 

(1) be prescribed by law;  
(2) pursue one of the legitimate aims, as listed, and;  
(3) be necessary in a democratic society.  

 
The ECHR lists the following legitimate aims: 

• national security or public safety,  
• the prevention of disorder or crime,  
• the protection of health or morals,  
• the protection of the rights and freedoms of others. 

 
 
2. The right to political participation and right to vote are 
guaranteed in a number of international documents, for example 
Article 25 of the ICCPR, which states that: 
 

“[e]very citizen shall have the right and opportunity, without ... distinction 
[of any kind] ... to vote ... at genuine ... elections.” 

 
People can make an informed choice during elections only if they 
receive accurate and balanced information, together with a variety 
of viewpoints, so as to be able to form their own opinions on 
candidates and parties.  
 
What do human rights mean in practice? 
 
International bodies, such as the European Court of Human Rights 
or the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) 
have provided detailed guidance on what these principles mean in 
the practice of an electoral process. They have implications for the 
State, the campaigning parties, and the media itself. 
 
Key guidelines are: 
 

• All media must be free to report and comment on elections-
related news and there must be no government censorship on 
election-related programmes or articles.12 

                                                 
12 Political broadcasts or reports may however be subject to post-publication sanctions, for example, if 
they are found to have been defamatory or likely to incite violence. Any such measures should, 

 27 



 
• The State-owned (public) media have to provide the public 

with fair and balanced reporting, to enable them to make an 
informed and unfettered choice in electing representatives. All 
State-owned and State-controlled media (including the print 
media) should report campaigns in a fair, balanced and 
impartial manner.13 

 
• The State-owned media must provide voter education. This 

means, citizens should be well informed about the registration 
and voting process.14 

 
• The private broadcast media can also be required by law to 

follow some basic principles of fairness, balance and 
impartiality. However, according to the Council of Europe, 
such regulations should be implemented “with due respect for 
the editorial independence of broadcasters”.15 

 
• Private print and Internet-based media should be free to 

express a political preference for one or other candidates.  
 

While the State should not make prescriptions on content to 
the private media, it is strongly recommended that all private 
media develop and follow voluntary guidelines conducive to 
fair reporting. This serves to fulfil the principles of journalistic 
ethics and to promote freedom of expression. 

 
• It is common to give a certain amount of free air-time to 

candidates/parties (often but not always on the public 
broadcaster) so they can communicate their messages to the 
public. This free air-time has to be provided in a fair, 
transparent, and non-discriminatory way.16  

 
• If paid political advertising is allowed, this “should be 

made available to all contending parties indiscriminately”.17 
This rule applies to both the public and private media. 

 
                                                                                                                                            
however, be enforced through the regular judicial processes, in accordance with international human 
rights standards. 
13 Recommendation R(99)15 of the Committee of Ministers of the Council of Europe on Measures 
Concerning Media Coverage of Election Campaigns, Note 2, Appendix, Principle I.2 
(Recommendation R(99)15). Also Recommendations on media and election are contained in the 1999 
Report of the UN Special Rapporteur on the Protection and Promotion of the Right to Freedom of 
Opinion and Expression, Mr. Abid Hussein, UN Doc. E/CN.4/1999/64, 29 January 1999, Point 17 (UN 
1999 Report). 
14 See 1999 UN Report, Point 17. 
15 Recommendation R(99)15, Note 2, Appendix, Principle II.1. 
16 Ibid, Principle II.4 and UN 1999 Report, Point 17.  
17 Ibid, Principle II.5. 

 28 



• An election administration (central, regional, local) should 
be established which is independent of government, as well as 
of any political, financial or other force that can undermine its 
independence. The Central Election Commission has to be 
tasked and enabled to monitor and safeguard all principles of 
freedom of expression during the election period. 

 
 
Ethical standards for media and journalists 
 
Why ethics and self-regulation? 
 
There are some important reasons why the media should establish 
and follow principles of professional ethics. Here are two of them: 
 

• The media possess (in other places we put media as singular. 
We should make it consistent – normally I use the singular 
form, although it’s true that medium is actually the singular 
form…I think that the singular is used increasingly) great 
power in society because of their capacity to shape public 
opinion. The media should exercise this power with 
accountability. 

 
• Establishing your own ethical guidelines and the procedures 

for upholding them, means exercising your freedom of 
expression – the freedom to make your own decisions in this 
sphere. It is aimed to protect you from restrictions that are 
imposed from above, and can protect against illegitimate 
accusations and attacks. 

 
What is ethics? 
 
Ethics is the personal capability of and commitment to responsible 
judgement in each circumstance, even the most challenging and 
unusual. Guidelines and codes of conduct help in upholding it, but it 
requires active commitment to ethical standards from each member 
of the profession and each media outlet. 
 
Key principles of journalistic ethics during elections 
 
Principles for covering elections should be based on general ethical 
principles for good journalism, as they are outlined in numerous 
codes of conduct around the world. One of the most authoritative 
codes is the Declaration of Principles on the Conduct of Journalists 

 29 



of the International Federation of Journalists (IFJ Code of 
Conduct).18  
 
Most codes hold journalists responsible for: 
 

• Respecting the truth and disseminating accurate 
information;19 

• Refraining from fabricating information or falsifying 
documents; 

• Using fair methods to obtain information; 
• Respecting the confidentiality of sources; 
• Avoiding discrimination; 
• Avoiding ‘malicious representation’, defamation and 

bribery.20 
 
Specific guidelines for election periods include: 
 

• Cover elections fairly! This means that on a contentious issue 
a journalist should seek comments from all sides involved, 
and give a candidate the opportunity to respond to another 
candidate’s accusation. 

• Report news as accurately as possible, refraining from 
deliberately favouring any candidate! 

• Always strive to correct any inaccurate information you 
may have disseminated by mistake. This has to be done 
particularly speedily during an election campaign, where time 
is vitally important for the campaigning parties and 
candidates. 

• Speedily give the right of reply to those who have been 
harmed by the dissemination of inaccurate or false 
information through you.21 The reply, correction or retraction 
should be approximately the same length, and should be 
broadcast in approximately the same time period, as the 
allegedly defamatory statement.  

• Do not attempt to ‘interpret’ a candidate’s words, but instead 
faithfully report what was said. 

• Avoid emotive, inflammatory or discriminatory language 
on any grounds, including race, gender and religion. 

                                                 
18 Available on http://www.ifj.org/default.asp?Issue=ETHICS&Language=EN. 
19 Principle 1 of the IFJ Code of Conduct states: “Respect for truth and for the right of the public to 
truth is the first duty of the journalist”.  
20 The IFJ Code of Conduct counts as ‘grave professional offenses’ malicious misrepresentation; 
calumny, slander, libel or unfounded accusations; and the acceptance of a bribe (Principle 8). 
21 There should be an expedited procedure: during the short and intense election period, there is not 
time to address unfair and incorrect accusations through courts, and these can have a significant effect 
on the overall outcome.  

 30 

http://www.ifj.org/default.asp?Issue=ETHICS&Language=EN


• In your reporting, make a clear distinction between the 
reporting of facts and the expression of an opinion or 
commentary.  

• Provide voters voices in your reporting  
• Give access to your medium to all candidates. 
• Opinion polls should be reported with due care. You should 

ensure that, along with the poll, you report essential 
information such as the date when the poll was carried out, 
who commissioned and carried it out, and the margin of likely 
error.22 

 
What is a bias? 
 
A bias can be plain favouritism, but also omission of certain 
information, portraying of a story from a particular angle or 
giving it a certain twist.  
 
Deliberate biases may also include more subtle techniques, such 
as the use of camera angles to make a candidate more or less 
photogenic, and the location of a candidate’s interview (a 
luxurious office as opposed to decrepit surroundings). 
 
How to cope with biases? 
 
Avoiding biases is not an easy task even for the best journalists, 
and all journalists make mistakes occasionally – not only 
because of political pressure or to pursue personal gain, but also 
simply because of work pressure and the need to meet 
deadlines. Partisanship may be the result of other underlying, 
internal and invisible processes. As a journalist noted:  
 
The gathering, editing and publishing of news involves decisions by people 
who inevitable bring their own background, values and prejudices to bear on 
deciding what to select, emphasise and colour as new.23

 
In addition, an increase in news items relating to the incumbent 
is not necessarily a clear indication of bias, but may simply result 
from the emergence of circumstances which require the 
incumbent’s particularly frequent public exposure. What the 
media and the Central Election Commission should ensure is the 
elimination of deliberate biases - and the provision of 
journalistic training so as to avoid unintentional biases as much 
as possible. 
 

                                                 
22 For example, see the BBC rules on this issue, reported in ACE, op. cit., “Voluntary Guidelines on 
Reporting Opinion Polls – United Kingdom”. http://www.aceproject.org/main/english/me/mey16.htm
23 International Federation of Journalists, Election Reporting Handbook. A Media for Democracy 
Handbook, p.8  http://www.ifj.org/pdfs/electionreporting.pdf,. 

 31 

http://www.aceproject.org/main/english/me/mey16.htm
http://www.ifj.org/pdfs/electionreporting.pdf


As the IFJ reminds us, a journalist is “a link between the event 
and the reader, listener or viewer … news coverage should not 
become a barrier between the candidates and the voters. It 
should be a bridge connecting them.”24

 
What practical steps can be taken? 
 
Journalists’ organisations such as the IFJ recommend a range of 
measures to improve media performance during election periods. 
These include the following. 
 
Recommendations for Individual Journalists
 

• Carefully study the media-related election rules before the 
campaign starts!  

• Thoroughly prepare yourself by studying the major candidates 
and the socio-political context of the elections! 

• Respect issue complexity! Issues are often more 
complicated than they might appear at first sight. Journalists 
should be acute observers and good analysts. One should 
remember that being impartial does not mean that one should 
not question or criticise. 

• Do your utmost to remain impartial vis-à-vis the political 
process! As the IFJ Election Manual recommends, a journalist 
should not even take a ride in a politician’s car.25 This could 
impact adversely on his/her credibility. 

• In general, follow the guidelines of the IFJ Code of Conduct 
when reporting at all times! 

 
Recommendations for Media Outlets
 

• Different media outlets should join forces to prepare general 
professional guidelines and codes of conduct for 
journalists, as well as a mechanism for its implementation. 

• Each media outlet should develop internal guidelines for the 
coverage of elections.  

• It may be advisable for a media outlet to establish an 
internal system - such a committee responsible for 
reviewing news items/articles so as to monitor impartiality, 
and to provide support to journalists.  

• An internal ombudsperson may be appointed to review 
complaints from the public.  

• So as to protect journalists’ editorial freedom, internal 
statutes can be adopted. Some newspapers have 

                                                 
24 Ibid, p.9. 
25 John Lawrence, Briefing Paper by Training Editor of “The Nation”, Kenya, in International 
Federation of Journalists, op. cit., p.24. 

 32 



agreements guaranteeing that journalist should not be forced 
to perform or report in a way that is contrary to their 
convictions. Committees of nominated representatives can act 
to safeguard the interest of journalists in case of conflict 
between them and management.  

• The media should invest in building a relationship of trust 
with the public. A media outlet can, for example, set out 
and communicate to the electorate its rules for the reporting 
of the campaign, and solicit feedback from the public.   

• Resource persons should be at hand to provide answers to 
specific questions. These may include media lawyers, 
respected political analysts, sociologists and specialists in 
journalistic codes of conduct and journalistic ethics.  

• Minor parties should also be given attention in the media. 
 
• Media and political parties/electoral candidates could 

jointly develop an agreement to promote ethical behaviour in 
their interaction and guarantee mutual respect during the 
election campaign. This type of informal agreement can 
improve the, often problematic, relationship between 
journalists and politicians, and reduce the common lack of 
mutual trust. 

 
When violence against journalists was on the increase in 
South Africa in 1992, the South African Union of Journalists 
convened a meeting with the representatives of major political 
parties. A “Declaration of Respect for the Rights of 
Working Journalists”, was signed by the parties, stated 
that they undertook to “respect and promote the physical 
safety of journalists, including news photographers and radio 
and television crews”.26  

 
• After the elections, a media outlet should assess its 

performance and identify possible drawbacks, so as to 
correct them in future electoral campaigns. 

 
Resources: 
 

• UDHR 
 
http://www.un.org/Overview/rights.html

 
• ECHR  

 
http://conventions.coe.int/treaty/en/Treaties/Html/005.htm

                                                 
26 International Federation of Journalists, op. cit., pp. 19 and 28.  

 33 

http://www.un.org/Overview/rights.html
http://conventions.coe.int/treaty/en/Treaties/Html/005.htm


 
• ICCPR  

 
http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/a_ccpr.htm

 
• ARTICLE 19 Guidelines for Election Broadcasting in 

Transitional Democracies, London 1994 
 
In 1994, building on experience gained during the first 
wave of democratic elections in post-Soviet Central and 
Eastern Europe, ARTICLE 19 published its Guidelines for 
Election Broadcasting in Transitional Democracies. These 
guidelines focus on the role of the broadcast media in 
elections, with a special focus on the obligations of State-
owned broadcasters.  
 
http://www.article19.org/docimages/516.htm
 

• Committee of Ministers of the Council of Europe 
 
In 1999, the Committee of Ministers adopted 
Recommendation R(99)15 on Measures Concerning 
Media Coverage of Election Campaigns,27 which goes 
beyond the broadcast sector and recommends measures 
that apply to all media.  

http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/5_Docume
ntary_Resources/1_Basic_Texts/2_Committee_of_Minist
ers'_texts/Rec(1999)015%20E%20&_Exp_Mem.asp#To
pOfPage

 
• UN Special Rapporteur on Freedom of Expression 

 
Recommendations on media and election are contained in 
the 1999 Report of the UN Special Rapporteur on the 
Protection and Promotion of the Right to Freedom of 
Opinion and Expression, Mr. Abid Hussein, UN Doc. 
E/CN.4/1999/64, 29 January 1999, 
http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/(Symbol)/E.
CN.4.1999.64.En?Opendocument

 
• OSCE 

 
Further recommendations regarding the role of the media 
in election times can be found in the ‘human dimension’ 
agreements adopted by the Organisation for Security and 
Cooperation in Europe (OSCE)  

                                                 
27 Adopted 9 September 1999.  

 34 

http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/a_ccpr.htm
http://www.article19.org/docimages/516.htm
http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/5_Documentary_Resources/1_Basic_Texts/2_Committee_of_Ministers'_texts/Rec(1999)015 E &_Exp_Mem.asp#TopOfPage
http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/5_Documentary_Resources/1_Basic_Texts/2_Committee_of_Ministers'_texts/Rec(1999)015 E &_Exp_Mem.asp#TopOfPage
http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/5_Documentary_Resources/1_Basic_Texts/2_Committee_of_Ministers'_texts/Rec(1999)015 E &_Exp_Mem.asp#TopOfPage
http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/5_Documentary_Resources/1_Basic_Texts/2_Committee_of_Ministers'_texts/Rec(1999)015 E &_Exp_Mem.asp#TopOfPage
http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/(Symbol)/E.CN.4.1999.64.En?Opendocument
http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/(Symbol)/E.CN.4.1999.64.En?Opendocument


See ‘Document of the Copenhagen Meeting of the 
Conference on the Human Dimension of the CSCE’, June 
1990, mainly Principle 7.8.  

http://www.osce.org/docs/english/1990-
1999/hd/cope90e.htm

• Venice Commission 
 
Further recommendations are also included in the Code of 
Good Practice in Electoral Matters adopted by the 
European Commission for Democracy through Law,28 
better known as the Venice Commission, an international 
organisation established through the Council of Europe.29  

 
         http://www.venice.coe.int/docs/2002/CDL-
AD(2002)023rev-e.asp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
28 European Commission for Democracy through Law (Venice Commission), Code of Good Practice in 
Electoral Matters, Strasbourg, 30 October 2002, CDL-AD (2002) 23.  
29 Russia is a member of the OSCE, Council of Europe and the Venice Commission. 

 35 

http://www.osce.org/docs/english/1990-1999/hd/cope90e.htm
http://www.osce.org/docs/english/1990-1999/hd/cope90e.htm
http://www.venice.coe.int/docs/2002/CDL-AD(2002)023rev-e.asp
http://www.venice.coe.int/docs/2002/CDL-AD(2002)023rev-e.asp


APPENDIX 3 
 

MONITORING METHODOLOGY 
 

1. Introduction 
 
This methodology was developed by MEMO98, Slovak NGO 
based in Bratislava. To adapt it to the Belarusian situation 
some small changes were made. And some methodological 
tools were further developed. 
 
Key concepts to this methodology are subjects of the 
election process and rubrics, according to which the content 
of electronic media outlets is monitored. Another important 
concept is an object of monitoring, which is just a media 
outlet that a team of monitors choose to make quantitative 
and qualitative analysis of its content based on professional 
standards and principles of journalist ethics. 
 
While conducting monitoring it is important to be aware of 
different stages of the election campaign, which, as it is the 
case of Belarus, were determined by the Central Election and 
Referendums Commission. Concerning the role of the media, 
the Central Election Commission’s schedule provided for: 
 
• Publishing the list of constituencies in state-controlled 

papers; 
• The National State Broadcasting Corporation allotting a 

fixed amount of time for candidates to appear on the 
state broadcast media (in 10 days since the election day 
was announced); 

• Defining the list of the State owned newspapers entrusted 
with a task of providing candidates free space; 

• Publishing the results of the election for each constituency 
in the state-run press (by October 22). 

 
 

2. Quantitative and qualitative approaches 
 
Combining quantitative and qualitative approaches the 
monitoring methodology aims to produce the most objective 
evaluation possible of how the election is being covered in 
the media. Three basic parameters are taken into account to 
evaluate the character of media election coverage: 
 

 36 



• Time (in broadcast media) and space (in print media) 
given to different subjects, their representatives or actors 
in the election process; 

• The manner in which different subjects, their 
representatives or actors are presented in different media 
outlets; 

• And instances of unprofessional or unbalanced election 
coverage, including distorted information, libel and 
defamation concerning candidates, their programmes, 
conduct, etc. 

 
The first or quantitative parameter presupposes measuring 
time and space given by the media to different subjects. 
The second (qualitative) monitoring parameter is the 
manner in which the subjects are presented in the 
media. It presupposes assessment of news items in the 
broadcast media and contributions to the print media in 
terms of favouring particular subjects in each news item or 
article. And the third parameter, which is also a qualitative 
one, is based on revealing to what degree news items and 
articles correspond to professional standards in 
journalism (i.e. separating facts from commentaries, many-
sided presentation, impartiality, etc.). It is also based on 
revealing how news items and articles correlate with ethics 
in journalism (i.e. equal opportunities for opponents, the 
opponent’s right to respond in the same media outlet that 
has distorted information or presented the subject in a 
negative light, etc.). It goes without saying that quantitative 
approach has its peculiarity while monitoring electronic and 
printed media. The qualitative approach to both cases is 
however the same. 
 
 
3. Monitoring Broadcast Media 
 
TV programmes are monitored with a focus on picture and 
sound information. Radio programmes monitoring is focused 
on sound information solely. Monitoring centres primarily on 
the election as its subject matter, then the subjects 
participating in the election process and the parameters 
monitored. All other news items that do not refer to either 
the election or its subjects are not to be covered by the 
monitors. 
 
The first step in monitoring is to select TV or radio news 
items that cover or refer to the election. 
 

 37 



 
3.1. Measuring Time 
 
The second step is to measure the time given to each of the 
subjects monitored. The time is measured in seconds. All 
the selected news items are to be monitored; each of them is 
monitored separately. 
 
The time given to each subject/actor is measured, when: 
• The subject (actor) is only in the shot; 
• The subject is in the shot, speaking directly into the 

camera or microphone; 
• The subject is spoken about by a media representative, 

which on the radio means that the subject is quoted by a 
journalist and on TV that the subject appeared in the 
shot, with a commentary provided by a journalist; 

• A third actor, e.g. another political figure, a journalist or a 
voter speaks about the subject. 

 
An instance when a subject is not given any measurable time 
but is mentioned is called a reference. Each reference is 
recorded in the form too and one reference is allocated 1 
second. 
 
3.2 Rubrics’ Approach 
 
To evaluate the importance ascribed by different media to 
the election topic the rubrics’ approach is used. It means 
that the content of TV and Radio programs is classified 
according to different topics. The time allocated to each topic 
or rubric is measured. Compared with the time allocated to 
such rubrics as “Sport” or “Weather” it is to conclude 
whether the election related topics are given a priority or 
not. This approach turned out to be important in Belarus, 
where the previous Parliamentary election campaign of 2000 
received the limited media coverage. 
 
Eventually the content of TV and Radio programs was 
classified according to 15 rubrics, which were as following 

 Election; 
 Referendum; 
 Belarusian observers; 
 Foreign observers; 
 Economics; 
 Industry; 
 Agriculture; 
 Culture; 

 38 



 Foreign affairs; 
 Domestic affairs; 
 Sport; 
 Weather; 
 Advertising; 
 Announcements; 
 Miscellaneous. 

 
4. Monitoring Printed Media 
 

Printed media monitoring is focused on textual information 
and pictures (i.e. photos, cartoons, logos, images of party 
banners, etc.) in each issue of the paper taken separately. 
Just like in monitoring TV and radio programmes, print 
media monitoring centres on the election as its subject 
matter, the subjects participating in the election and the 
parameters monitored. All other contributions that do not 
refer to either the election or its subjects are not to be 
covered by the monitors. 
 
The first step in monitoring media outlets is to select articles 
that cover or refer to the election. 
 
4. 1 Measuring Space 
 
The second step is to measure the space allotted to each 
subject in the selected contributions. The space is measured 
in square centimetres. All the selected contributions are to 
be monitored, each of them taken separately. One checklist 
is used to assess one paper only. The articles are scanned 
page by page in the paper, with special attention on the front 
page, as it is the one that the largest number of people read. 
An article on the front page is often continued on some other 
pages. Then the article is analysed as a whole and the 
continuation pages are recorded. Its whole space and that of 
each extract on each page are to be measured. 
 
In measuring the space it is important to determine which 
subject in the story is the main one or if the story presents 
one main and some auxiliary subjects. If the article brings 
information on one main subject, this subject is allotted the 
whole of the article space. If there are any other subjects 
mentioned, these references are treated as remarks and 
allotted 1 square centimetre of space. Each of them is 
assessed in terms of the manner of presentation parameter. 
 

 39 



If the article has two subjects (i.e. it gives a more or less 
professional comparison of two candidates’ programmes) and 
the comparison can eventually favour one of them, the 
article space is equally divided between the two actors. Each 
of them gets their evaluation mark in terms of the manner of 
presentation. 
 
If a neutral factual article has several actors, none of them 
being a dominant subject, all the actors get a reference with 
a neutral grade. 
 

5. Assessing the Manner in Which the Subjects Are 
Presented 

 
The manner of presentation is assessed in the same way 
both for the broadcast and the print media. Assessment 
criteria are rooted in professional standards and principles of 
journalist ethics such as impartiality, balanced approach, 
fairness, lack of prejudice and others. Deviations from these 
principles are subject to either positive or negative 
evaluation of a subject’s portrayal. 
 
The manner in which the subjects are presented is evaluated 
on the scale of 1 to 5. 
 
1=(
+) 
High
y 
posi
tive 

2=(
+) 
Posi
tive 

3=(
0) 
Neu
tral 

4=(-
-) 
Neg
ativ
e 

5=(-
-) 
High
y 
neg
ativ
e 

 
The grade 2 (positive) means that the information on a 
subject had a character of praise. The grade 1 (highly 
positive) conveys an extreme praise or admiration connected 
with some success or rather attribution of success. 
Expressed in a very emotional way or through an extolled 
comparison with a well-known historic figure or context such 
kind of presentation should be qualified as highly positive. 
 
The grade 4 (negative) means that a subject is viewed in a 
disfavoring way. And the grade 5 conveys an extremely 
disfavoring or hostile portrayal of a subject. Quite often the 
effect is strengthened by systematic positive presentation of 
one and the same actors and by negative presentation of 
others. 

 40 



 
On TV the manner of presentation is determined by the use 
of picture and sound effects, the anchorman’s intonation and 
the style of the text itself. 
 
In the press the manner of presentation is determined by 
explicit or implicit judgements about the actor, references to 
positive or negative contexts, historic figures, the style, etc. 
 

5.1.  Media Effects 
 
Media effects should be viewed the cases of serious 
deviations from the professional standards in covering any 
publicly important issue, topic or figure. As a result of these 
deviations the overwhelming majority of highly positive and 
highly negative presentations of political subjects during the 
election campaign fall into the category of media effects. The 
quantity of such cases conveys to what extent media are 
involved or not involved into the manipulation of public 
opinion in favour of the Government, this or that political 
block, party or candidate. At the same time it shows to what 
degree different media are independent and to what degree 
the freedom of expression is a respected value in a society. 
 
 
6. Monitored Subjects 
  
All bodies, their representatives and individuals (they can be 
called ‘actors’) immediately involved in the election, 
organising or influencing the election or its results are 
subjects of the election. In total 34 subjects of election 
process were monitored30. These included: 
• The Central Election Commission; 
• Constituency election commissions; 
• Belarusian observers; 
• Foreign observers; 
• The President; 
• Presidential Administration; 
• The Parliament; 
• Government; 
• Local authorities; 
• The “Five Plus” Electoral Block; 
• ‘Free Belarus’ European Coalition; 
• “Young Belarus” Coalition; 
• Independent trade unions; 
• Pro-governmental trade unions; 
                                                 
30  Some subjects were subdivided, as it was, for example, the case of “Local authorities”. 

 41 



• NGO; 
• Pro-governmental organization; 
• Pro-governmental parties; 
• Candidates of electoral blocs; 
•  Independent candidates; 
•  Pro-governmental candidates; 
• Government as a non-personified subject; 
• Authorities as a non-personified subject; 
• Opposition as a non-personified subject31. 
 
 
6.1 Monitored Objects 
 
Monitoring covers both broadcast and print media. In 
selecting the objects for monitoring three basic criteria were 
used. First, these had to be the most influential State owned 
and independent media. Second, these were State owned 
media, which the Central Election Commission entrusted with 
a task of providing candidates free time and space (in some 
cases the choice made upon these two criteria coincided). 
And finally, these had to be national and regional media 
outlets to have the most complete picture of election 
coverage throughout the country. 
 
Broadcast Media were as following: 
 
• Belarusian TV, National Channel 1; 
• All-national TV; 
• Capital TV; 
•  4 regional programmes of the Belarusian TV; 
• National Radio, Channel 1; 
• Radio “Capital”. 
 
Printed Media: 
• Źviazda; 
• Sovietskaya Belorussia; 
• Komsomolskaya Pravda in Belarus; 
• Narodnaja Volia; 
• Naša Niva; 
• Beloruskij Rynok; 
• Vechernij Minsk; 
• Minskaya Pravda; 
• Birzha informacyi; 
• Veczernij Hrodno; 
• Grodnenskaja Pravda; 
                                                 
31  This is the peculiarity of Belarusian media to write and talk about opposition or government in a 
non-personified way. 

 42 



• Mahilouskija Viedamasci; 
• Veczernij Mohilov; 
• Vicebski Kurjer; 
• Vicebski Rabocy. 
 
 
7. Monitoring Checklists (Forms) 
 
The monitoring results are put into the forms. Paper forms 
are compulsory. There are three different forms for 
monitoring the broadcast media. 
 
Form 1 is meant to capture the number of news items on 
the programme in general, the overall time of the 
programme, the numeric order of relevant news items, a 
brief description of the relevant news items (i.e. subject-
matter, message, time span). 
 
Form 2 captures the time given and the manner in which 
the subjects monitored are presented in news items selected 
by the monitor as relevant or on a programme, for example, 
featuring the opposition. 
 
Form 3 is designed to record instances of distorted 
information, blocking election-relevant subjects and issues, 
cases of defamation, libel, etc. 
 
There is only one form for monitoring the print media, in 
which the page, the headline, etc. are recorded. 
 
While filling in the forms, the monitors use abbreviations 
referring to the objects to be monitored and subjects 
participating in the election. The names of people 
representing the given subjects are recorded in full. Every 
monitor enters either his or her name and personal number 
or the personal number only in the form for monitoring the 
print media. 
 
The forms filled in are electronically processed. The team of 
monitors consisted of one analyst-supervisor, one PC specialist 
working with Excel and 8 monitors. 
 
 
 
 
 
 

 43 



 
APPENDIX 4 
 

MONITORING METHODOLOGY FREEDOM OF EXPRESSION 
VIOLATIONS DURING THE PARLIAMENTARY ELECTION AND 
REFERENDUM 

 
The results of the freedom of expression (FOE) monitoring conducted 
by FOE monitoring group attached to the Belarusian Association of 
Journalists indicated mass violations within the period of 
parliamentary elections and referendum (the chronicle of violations 
may be found at http://www.baj.ru/Vybar04/choice04.asp). 

 
The monitoring data brings one to a conclusion that  
 

 The violations of speech freedom were most of all 
made by state agencies and officials of the Republic 
of Belarus; 

 They were systematic; 
 They were aimed at minimizing the dissemination of 

uncensored information among Belarusian citizens. 
 
“Wiping” the country’s informational space exposed a systematic 
character of the authorities’ activity on media field. During eight 
months preceding the announcement of the elections to the 
Chamber of Representatives, the number of printed media 
registered in Belarus decreased by 160. It became a direct cause of 
the policy of legal and economic discrimination of non-governmental 
mass media. Since the beginning 2004, a number of independent 
printed media have been forced to print in Russian Federation, 
because Belarusian printers refused signing the agreements with 
them. May 1, the state prohibited distributing the newspapers by 
subscription without having a proper license. Meanwhile, the agency 
responsible for licensing this activity is the Ministry of 
Communication having a media distribution monopolist Belposhta a 
part of its structure. By this time majority of independent 
companies and printed media distributed by alternative subscription 
failed to receive the license. Moreover, subscription to this media 
preceding and during the election campaign got disrupted. During 
the election campaign, a lot of the editors experienced problems 
with distributing the newspapers in retail. You may find more 
information on media distribution problems at 
http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_270904-
101004.doc

 
 

 44 

http://www.baj.ru/Vybar04/choice04.asp
http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_270904-101004.doc
http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_270904-101004.doc


Electronic media broadcasting in Belarus is being totally controlled by 
the state. The level of control over both state-owned and 
commercial TV and radio companies can be illustrated by the fact 
that Belarusian bands that played at the opposition’s rally on July 
21, 2004 were denied air.  

 
Step by step, Belarusian authorities used to limit Belarusian citizens’ 
access to independent information. In March 2004 the Ministry of 
Information published the Regulations “On Distribution of Printed 
Media Registered in Foreign Countries on the Territory of the 
Republic of Belarus.” According to the regulations, only the 
authority of the Ministry of Information allows the distribution of 
foreign printed editions. 

 
At the same time, there took place some attempts to push away 
Russian electronic media from Belarusian informational space. 
Within two years the amount of Russian TV channels’ broadcasting 
– not long ago, Russian stations dominated the air – decreased by 
70% 

 
Shortly after the elections to the Chamber of Representatives were 
announced, Belarusian authorities postponed the consideration of 
the application by Russian State TV and Radio Company, which 
applied to open its representatives in Belarus, till an indefinite time. 
The employees of the channel’s editing office in Belarus were 
deprived of accreditation. Belarusian Ministry of Foreign Affairs 
explained that the channel “has numerously covered the events in 
Belarus in a biased way,” including the coverage of an unsanctioned 
rally July 21. 

 
As the election campaign started, the violations of speech freedom 
gained a mass character. In the media field, the freedom of 
expression suffered the largest losses due to extrajudicial decisions 
by Ministry of Information to suspend the activity of some 
newspapers. During the elections, the ministry suspended the 
issuing of 12 non-governmental newspapers around all the country 
regions. These are “Novaya Gazeta Smorgoni” in Smorgon, 
“Regionalnaya Gazeta” in Molodechno, “Regionalnye Vadomosti” in 
Gorki, “Narodny Predprinimatel” in Novopolock, “Mestnaya Gazeta” 
in Volkovysk, all-national editions “Molodyozhny Prospect,” 
“Navinki,” “Vremya,”  “Predprinimatelskaya Gazeta” and “Nedelya,” 
as well as purely commercial editions “Lyuboy Kapriz” in Mogilyov 
and “Hallo! Kuplyu, prodam, menyayu” in Baranavichy. The editions’ 
total one-time circulation equaled to more than 100.000 copies. 
January through October, 2004 the Ministry of Information 
suspended the issuing of 19 editions.  

 45 



A legal analysis of the orders on suspension of the media’s activity 
may be found at 
http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_080804-
070904.doc

 
August 2004, the publishing of the only independent daily 
“Narodnaya Volya” appeared under the threat of being about to 
stop. August 4, under the pretence of executing court decisions, a 
court officer forbid the director of “Chyrvonaya Zorka” publishers to 
print the newspaper and arrested the edition’s newsprint stored at 
the publishing house. It was done despite the fact that the cost of 
the arrested newsprint has numerously exceeded the amount of the 
fine. In result, the issuing of two “Narodnaya Volya” numbers was 
disrupted. Only the editors’ ability to find proper money and pay off 
the fine made it possible to resume the newspaper’s issuing. 

 
Among other facts, the pressure on independent press through 
publishing houses is worth mentioning. In few recorded cases, the 
directors of publishing houses were offering the editors of 
independent media to remove the articles critical to the authorities 
or the planned referendum from the newspaper’s pages, to replace 
an article with a photo or to refuse from printing at all. Meanwhile, 
demanding the editors to adjust the announcements or articles in 
advance, as well as demanding them to remove some article or 
announcement from print considered a censorship, which is 
permitted by Belarusian law. 

 
The monitoring service recorded a lot of cases, when the law-
enforcement officers confiscated printed production. They were 
confiscating not only the leaflets of oppositional deputy candidates, 
anti-referendum agitation and non-registered editions but also 
properly registered mass media (such as “Vremya,” “Nedelya,” and 
others), as well as a book by Pavel Sheremet and Svetlana 
Kalinkina “Accidental President” printed in Russia. In most cases, 
the distributors of printed editions were suspended and called to 
civil account. This was happening in spite of few resolutions of UN 
Committee on Human Rights, which considered such decisions and 
actions of Belarusian authorities illegal. 

 
During the election and referendum campaigns in 2004, Belarusian 
legal norms on offending the President were used widely. In 
September, the leader of the republican entrepreneurs’ strike Valery 
Levanewski and his colleague Alexandar Vasilyew were condemned 
in Grodno for publicly offending the President of the Republic of 
Belarus and committing a grave crime of power abuse (p.2, art.368 
of the Criminal Code). The court considered the leaflet distributed in 

 46 

http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_080804-070904.doc
http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_080804-070904.doc


Hrodna on the eave of May the 1st offensive. Valery Levanewski and 
Alexandar Vasilyew were sentences two years of prison each. 

 
The verdict to Valery Levanewski and Alexandar Vasilyew was 
announced the same day the President signed the order to hold the 
referendum and addressed the people asking them to allow him 
participating in future presidential elections. A negative reference on 
the referendum, made by the editor-in-chief of Grodno based 
newspaper “Bircha Informacii” Alena Rawbeckaya on the pages of 
her newspaper, created the grounds for instituting civil proceedings 
against her for defaming the President. Alena Rwbeckaya was fined 
500 Euro. 

 
On the grounds of being critical to the activity of the country leader 
and agitating against the question put on the referendum, 
oppositional parties’ deputy candidates were denied registration or 
deprived of the already issued registration certificates. At the same 
time, these were the heads of central electoral committees 
themselves (most of them didn’t have a degree in law), who 
assessed the lawfulness of statements about the country leader and 
his policy. Central Electoral Committee passed the pre-election 
articles by Maryna Bahdanovich, Alyaxandar Cynkevich and Aleh 
Volchak, which became the grounds for canceling the decisions to 
register their authors as deputy candidates, to the Prosecution. The 
Prosecution is considering, whether the agitation materials of the 
former deputy candidates contain the grounds for filing criminal 
cases on offence of the President of the Republic of Belarus and 
state officials. 

 
One criminal case was already filed on similar grounds. After a 
number of oppositional politicians made a statement about the 
falsification of the referendum and election results being prepared, 
Minsk Prosecution instituted the proceedings based on the art.188 
(“Defamation”) and art.367 (“Defaming the President of the 
Republic of Belarus”) to investigate “the distribution of wittingly 
false conjectures, offensive to the President of the Republic of 
Belarus and other officials, related... to the republican referendum 
and elections.” The analysis of Belarusian legislature on defaming 
and offending the president may be found at 
http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_11-
171004.doc

 
 
Gross violations of freedom of expression continued on the day of 
elections, October 17. This day, about twelve o’clock the web-sites 
of “Charter97,” “Radio Liberty,” Human Rights Center “Spring 96”, 
United Civil Party and Civil Initiative “Partnerstva” were blocked. 

 47 

http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_11-171004.doc
http://www.baj.ru/Vybar04/Analytical%20Monitoring-Eng_11-171004.doc


The same situation was observed in Belarus on September 9, 2001 
– during the last presidential elections. On the night of October 17, 
the head of Russian Channel 1 special projects Pavel Sheremet was 
beaten and then arrested. From the special detention center, where 
the journalist was supposed to stay until the court sitting on his 
case, the journalist was transported to the ambulance. For more 
information on provocation against Pavel Sheremet, go to 
http://www.baj.ru/2004/Oct/z181004e.asp

 
The monitoring of freedom of speech violations and conflicts in 
mass media field in the period of Parliamentary election and 
referendum in the Republic of Belarus exposed that within the whole 
period of these political campaigns the rights of the citizens of the 
Republic of Belarus for information and free expression of thoughts 
have been grossly violated. State agencies not only failed to ensure 
the freedom of thought and the right to receive complete and 
truthful information, as it is declared in the Constitution, but also 
often prevented the implementation of these rights. 
 
 
 
 

 48 

http://www.baj.ru/2004/Oct/z181004e.asp

	MONITORING METHODOLOGY 
	The second step is to measure the space allotted to each subject in the selected contributions. The space is measured in square centimetres. All the selected contributions are to be monitored, each of them taken separately. One checklist is used to assess one paper only. The articles are scanned page by page in the paper, with special attention on the front page, as it is the one that the largest number of people read. An article on the front page is often continued on some other pages. Then the article is analysed as a whole and the continuation pages are recorded. Its whole space and that of each extract on each page are to be measured. 
	APPENDIX 4 

